دیدار ایرانی - آمریکایی در کاخ سفید

۳۱ تیر ۱۳۹۱ | ۲۱:۴۶ کد : ۱۹۰۴۴۷۳ سرخط اخبار

پنج‌شنبه هفته پیش، جمعی از ایرانیان مقیم آمریکا که ادعا می‌شود سیاست‌هایی در حمایت از ایران را پیگیری می‌کنند جلسه یک روزه‌ای را با مقامات ارشد آمریکایی در کاخ سفید برگزار کرده‌اند.برگزاری این جلسه خشم رسانه‌های طرفدار اسرائیل را بر انگیخته است.

به گزارش «تابناک»، ماهنامه آمریکایی commentary magazine، که اکنون ارتباط سابق خود با کمیته یهودیان آمریکا را تکذیب می‌کند، نتوانسته است نگرانی خود از جدی‌تر شدن ارتباطات لابی‌ ایرانیان مقیم آمریکا با مقامات آمریکایی را پنهان کند. آن چه که در ادامه می‌آید خلاصه‌ای از مطلب این نشریه در مورد دیدار روز پنج‌شنبه ایرانی- آمریکایی است.

مقامات کاخ سفید، پنج‌شنبه گذشته جلسه یک روزه‌ای را با شورای ملی ایرانیان آمریکا (نیاک) برگزار کردند. گروهی که ادعا می‌شود طرفدار سیاست‌هایی به نفع ایران و از جمله مخالفت با تحریم و پذیرفتن برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران است. از مقامات آمریکایی، والری جارت مشاور ارشد اوباما و سایروس امیر مکری مدیر نهادهای مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکت در این ملاقات‌ها حضور داشته‌اند.

بر طبق اعلام روز جمعه وبسایت نیاک: « به عنوان نشانه‌ای از علاقه دولت اوباما به ایجاد و توسعه روابط با جامعه ایرانیان آمریکا، دیروز مقامات ارشد آمریکا برای اولین بار در کاخ سفید میزبان میزگرد رهبران جامعه ایرانیان آمریکا بودند. در این جلسه اعضای شورای ایرانیان آمریکا و همچنین نمایندگان و افرادی از دیگر گروه‌های ایرانی حضور داشتند. مقامات دولتی مشتاق بودند که علایق و نگرانی‌های طرف مقابل را بشنوند... و امیدوارند که این جلسه شروع روابط دو طرف باشد.»

این حقیقت که این جلسات یک روز پس از آن اتفاق می‌افتد که ایران به دست داشتن در حمله به توریست‌های اسرائیلی در بلغارستان متهم شد، ضربه‌ای به به طرفداران اسرائیل در آمریکا تلقی می‌شود.

در روز چهارشنبه، تریتا پارسی، رهبر نیاک احتمال داده بود که اسرائیل، عمدا از حادثه بلغارستان به عنوان توجیهی برای حمله به برنامه اتمی ایران استفاده می‌کند. وی گفته است: «مقامات آمریکایی به طور خصوصی این نگرانی را مطرح کرده‌اند که یکی از اهداف حملات اسرائیل به ایران این است که از واکنش احتمالی ایران به عنوان بهانه‌ای برای شروع حمله کامل به ایران استفاده کند بدون این که به خاطر راه انداختن جنگ پیش‌گیرانه علیه ایران هزینه سیاسی بپردازد. به همین خاطر بود که آمریکا، آخرین ترور دانشمندان ایرانی را محکوم کرد و مشارکت آمریکا در آن را انکار کرد. در همان زمان قدرت‌های دیگر به ایران فشار آوردند که دست به انتقام‌جویی نزند به این دلیل که اسرائیل از این اقدام به عنوان بهانه‌ای برای گسترش درگیری استفاده خواهد کرد.»

روز بعد، سازمان آقای پارسی به کاخ سفید رفت و علایق و نگرانی‌های خود که در بالا به آن اشاره شد را با مقامات آمریکایی در میان گذاشت.
در سال 2009، کاخ سفید تلاش کرد خود را از نیاک دور نگه دارد. دلیل این تصمیم، چاپ گزارشی در روزنامه واشنگتن‌پست بود که بر اساس آن، نیاک ترتیب ملاقات‌هایی بین نمایندگی ایران در سازمان ملل و بعضی اعضای کنگره آمریکا را داده بود و احتمالا این کار ناقض بعضی مقررات داخلی آمریکا بوده است. اگر کاخ سفید یک بار دیگر به نیاک نزدیک شود، نگرانی‌های فراوانی را بر خواهد انگیخت.


نظر شما :