عباس برای نخستین بار به ایران می‌آید

پیام‌های ابومازن به تلاویو و واشنگتن از تهران

۰۹ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۴۱ کد : ۱۹۰۴۸۰۲ اخبار اصلی خاورمیانه
محمود عباس با وجود مخالفت های عیان سران رژیم صهیونیستی با سفر وی به تهران، بر حضور خود در این نشست تاکید کرده است
پیام‌های ابومازن به تلاویو و واشنگتن از تهران

دیپلماسی ایرانی: محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی ماه آینده میلادی برای شرکت در نشست کشورهای عضو عدم تعهد به تهران می آید تا نخستین دیدارش به ایران را انجام داده باشد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، دکتر باسم الزبیدی، استاد فلسطینی دانشگاه برزیت در این باره می گوید: «از لحاظ تاریخی این نشست و کسانی که در آن حضور می یابند اهمیت بسیاری برای فلسطینی ها دارند. آنها همواره از نشست عدم تعهد طی سی تا چهل سال گذشته استفاده های بسیاری برده اند. ما در این سازمان افراد بسیاری داریم که ما را تایید می کنند و فلسطینی ها سابقه بسیار خوبی در مشارکت های شان در این نشست داشته اند.»

سازمان کشورهای عضو عدم تعهد موسوم به نم در سال 1961 با عضویت کشورهایی که عضویت در یکی از دو قطب طرفداران امریکا یا اتحاد جماهیر شوروی در دوران جنگ سرد را رد کرده بودند، تشکیل شد.

دعوت از محمود عباس برای شرکت در نشست کشورهای عضو عدم تعهد را حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران انجام داده است. به رغم تقاضای اسرائیل برای حاضر نشدن عباس در این نشست وی دعوت ایران را پذیرفته و گفته است که در نشست تهران شرکت می کند.

یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه اسرائیل به روزنامه جراژلم پست گفت که «این یک نشست استثانائی نیست، این یک نشستی برای کشورهای عضو عدم تعهد است که اسرائیل با برخی از آنها ارتباطات بسیار خوبی دارد، کشورهایی مثل هند و برزیل.»

دکتر جاناتان رینولد، استاد دانشگاه بار ایلان در این باره می گوید: «از شانس بد قبول دعوت عباس برای حضور در این نشست حاکی از آن است که وی در طرح مذاکره با اسرائیل در آینده نزدیک چندان جدی نیست.»

به رغم این که بسیاری بر این باورند که عباس تحولی در مواضعش ایجاد نکرده است، زبیدی در این باره می گوید: «نباید در سفر محمود عباس به ایران مبالغه کرد، دیدار او با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران به معنای این نیست که عباس می خواهد به اسرائیل برای از سرگیری مذاکرات فشار بیاورد.»

ایران یکی از مهم ترین کشورهای پشتیبان جنبش حماس، رقیب اصلی محمود عباس در سیاست های جاری در فلسطین است که هر دو بر عدم مذاکره با اسرائیل و ادامه راه مقاومت در برابر آن تاکید دارند.

الزبیدی در این باره می گوید: «عباس با انجام این سفر می خواهد این پیام را دهد که همه انتخاب ها برای او مطرح است، او می خواهد بگوید که به فرایند صلح پایبند است ولی هم زمان در صورتی که لازم باشد می تواند با دیگران، یعنی آن دسته از کشورهایی که مخالف فرایند صلح هستند و می خواهند آن را ناکام بگذارند، مثل ایران پل ارتباطی بزند.»

عباس روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه دو تلویزیون اسرائیلی گفته بود که از تلاویو می خواهد 123 زندانی فلسطینی را قبل از آغاز مذاکرات آزاد کند، پیشنهادی که بنیامین نتانیاهو آمادگی اش برای موافقت با آن را اعلام کرد. به رغم آن، عباس همچنین از سرگیری مذاکرات را به توقف ساخت شهرک سازی ها منوط کرده که اسرائیل همچنان با آن مخالف است.

در عین حال عباس تلاش می کند که فلسطین را به عضویت سازمان ملل در آورد، وی امیدوار است با این کار بتواند در سایه توقف مذاکرات رویای تشکیل کشور مستقل فلسطینی را محقق کند. وی در سال 2011 در نشست عمومی سازمان ملل خواستار به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی و قبول عضویت آن در سازمان ملل شده بود.

زبیدی در این باره می گوید: «عباس با سفر به تهران به امریکا نیز این پیام را می دهد که نقش به شدت غیرسازنده ای را در ماه های اخیر برای تلاش برای جلوگیری از عضویت فلسطین در سازمان ملل بازی کرده است و فلسطین از این وضعیت به هیچ وجه راضی نیست.»

عباس در سال گذشته توانسته بود حمایت های بسیاری را از کشورهای عضو سازمان عدم تعهد برای به رسمیت شناختن فلسطین در سازمان ملل کسب کند و این بار نیز می خواهد از تهران این حمایت ها را تجدید کند.

با این حال رینولد در این باره می گوید: «رفتن به ایران ضرورتا به این معنا نیست که عباس تلاش می کند به صورت یک طرفه فعالیت تازه ای را در سازمان ملل انجام دهد در عین حال این معنا را هم نمی دهد که اسرائیل در نزدیک ترین زمان ممکن با اسرائیل مذاکره نخواهد کرد.»


نظر شما :