روز چهارشنبه رای گیری می شود

توافق سنا و مجلس نمایندگان روی بسته جدید تحریم ها

۱۰ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۸ کد : ۱۹۰۴۸۹۶ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
قانونگذاران اواخر وقت دوشنبه طرح نهایی را تهیه کرده اند و روز چهارشنبه ، پیش از فرارسیدن تعطیلات تابستانی کنگره، این طرح در سنا به رای گذاشته می شود.
توافق سنا و مجلس نمایندگان روی بسته جدید تحریم ها

دیپلماسی ایرانی: مذاکره کنندگان در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا شامگاه دوشنبه در خصوص بسته جدیدی از تحریم ها علیه ایران که صنعت انرژی و بخش های کشتیرانی و بیمه این کشور را نشانه می گیرد، به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قانونگذاران اواخر وقت دوشنبه طرح نهایی را تهیه کرده اند و روز چهارشنبه ، پیش از فرارسیدن تعطیلات تابستانی کنگره، این طرح در سنا به رای گذاشته می شود.

الینا رز لتینن، سناتور جمهوریخواه از ایالت فلوریدا که ریاست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان را بر عهده دارد در این زمینه اظهار داشت: این طرح پیام روشنی برای ایران ارسال می کند که آمریکا نسبت به اعمال تحریم ها به منظور جلوگیری از پیوستن تهران به باشگاه هسته ای متعهد است.

سناتور تیم جانسون دمکرات که ریاست کمیته بانکداری سنا را بر عهده دارد نیز خاطرنشان کرده است طرح کنونی، تلفیقی از طرح های سنا و مجلس نمایندگان است و مفاد جدیدی نیز از سوی قانونگذاران به آن افزوده شده است. وی مدعی شد این طرح تا پیش از آغاز تعطیلات کنگره، تصویب می شود.

وی در ادامه ادعا کرد تا زمانی که ایرانیان در مورد برنامه های هسته ای خود شفاف عمل نکرده و به تردید ها در خصوص ماهیت فعالیت های هسته ای خود خاتمه ندهند، با ایزوله بین المللی و گسترش تحریم ها مواجه خواهند بود.

گزارش این خبرگزاری آمریکایی حاکی از آن است که علاوه بر اعضای کنگره، مقامات در کمیته امور عمومی آمریکا اسرائیل، که بزرگترین لابی اسرائیلی در ایالات متحده به شمار می رود نیز از طرح تحریم های جدید حمایت می کنند.

به موجب این طرح، هر شرکتی که به ایران کالاهای حساس با قابلیت اشاعه تسلیحاتی صادر کند ، هدف مجازات های آمریکا قرار می گرد. همچنین این طرح، شرکت ملی تانکری ایران که یک شرکت دولتی است را تحریم می کند تا راه های انتقال نفت صادراتی ایران محدودتر شود.

ممنوعیت صدور ویزا و بلوکه اموال افراد حقیقی و حقوقی که تجهیزاتی مانند گاز اشک آور، گلوله های پلاستیکی و تجهیزات ردیابی را به ایران ارائه می کنند نیز هدف دیگر بسته جدید تحریم ها است. این طرح همچنین ارتباط با شرکت های وابسته به سپاه پاسداران نیز ممنوع اعلام شده است.

کارشناسان ادعا می کنند هدف آمریکا و اروپا از اعمال تحریم ها کاهش درآمدی نفتی ایران است که گفته می شود موتور محرکه برنامه های هسته ای این کشور است. ایران پیش از تحریم های اخیر روزانه 2 میلیون و 500 هزار بشکه نفت به اروپا، چین، هند ، ژاپن و کره جنوبی صادر می کرد اما مقامات آمریکایی ادعا می کنند به دلیل تحریم ها، میزان صادرات نفتی ایران به یک میلیون و 800 هزار بشکه کاهش یافته است.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که قانونگذاران آمریکایی خواستار تحریم روسا یا سهامداران سازمان هایی نظیر سویفت شده اند، مگر اینکه این سازمان ها روابط خود را با بانک مرکزی جمهوری اسلامی قطع کنند. اما در طرح جدید تحریم ها اشاره ای به این نکته نشده است. سویفت که شبکه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است چندی پیش از خاتمه همکاری های خود با بانک های تحریم شده ایرانی خبر داد اما تندرو های آمریکایی از سویفت می خواهند از ارائه خدمات به بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز خودداری کند.

گروهی از کارشناسان ادعا می کنند که طرح جدید تحریم ها راه های فرار از تحریم را به طور ملموسی کاهش داده است.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

 

 


نظر شما :