انتخابات آمریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

باراک اوباما و سید حسن قزوینی

نویسنده خبر: حسین هوشمند
باراک حسین اوباما با سید حسن قزوینی رهبر شیعیان آمریکا ملاقات خصوصی داشته است و درباره موضوعات مختلف با هم تبادل نظر کرده اند.
باراک اوباما و سید حسن قزوینی

دیپلماسی ابرانی: باراک حسین اوباما با سید حسن قزوینی رهبر شیعیان آمریکا ملاقات خصوصی داشته است و درباره موضوعات مختلف با هم تبادل نظر کرده اند.

این جمله قسمتی از جنگ تبلیغاتی محافظه کاران و جمهوری خواهان در سال 2008 علیه اوباما بود و آنها قصد داشتند با استفاده از این قضیه اوباما را مورد انتقاد قرار دهند.اما داستان این دیدار چه بود؟ در 14 می 2008 باراک اوباما که به میشیگان رفته بود دیداری خصوصی با سید حسن قزوینی روحانی شیعه عراقی داشت.

c4twvf5h750dk9or1t.jpg

سید حسن قزوینی :

سید حسن قزوینی 48 ساله در کربلا به دنیا آمده و در خانواده ای معروف و مذهبی بزرگ شده است پدر وی آیت الله سید مجتبی قزوینی از مبارزین علیه رژیم صدام بوده است. به دلیل فشارهای حکومت صدام، خانواده ی قزوینی در سال 1980 به ایران مهاجرت می کنند و سید حسن به قم می آید و تا 1992 مشغول به تحصیل در آنجا می شود و بعد به آمریکا می رود.سید حسن قزوینی بعد از حوادث 11 سپتامبر فعالیت بسیاری برای اصلاح دید آمریکایی ها به اسلام انجام داده است.همچنین وی بعد از قضیه قرآن سوزی توسط تری جونز مناظره ی قدرتمندی با وی در شبکه های تلویزیونی داشت.ازسید حسن قزوینی به عنوان رهبر شیعیان آمریکا هم نام برده می شود. هم اکنون وی مدیر مرکز اسلامی آمریکا و امام جماعت مسجد دیربورن در حومه ی دیترویت میشیگان است.

vic96zu5j67cxmdytn0.jpg

مرکز اسلامی آمریکا یا  مسجد دیربورن، بزرگترین مسجد قاره ی آمریکای شمالی می باشد وهمچنین قدیمی ترین مسجد شیعیان در آمریکا نیز محسوب می شود.ساختمان جدید مسجد در سال 2005 افتتاح شده است.اوباما و حسن قزوینی در دیداری که در سال 2008 با هم داشتند در رابطه با انتخابات پیش رو،منازعه اعراب و اسرائیل و جنگ عراق به گفتگو پرداختند.

بعد از این دیدار بعضی از رسانه های محافظه کار اقدام به تخریب اوباما کردند و در پی القای تصویری بد و خشن از مسلمانان برآمدند.جوسازی این رسانه ها تا جایی رسید که اوباما را مسلمان اعلام کردند تا بتوانند به وی بیشتر حمله کنند.نام میانی اوباما هم به آنها این بهانه را می داد.فشارها به جایی رسید که آنها از اوباما درخواست کردند تا در مراسم تحلیف با اسم کامل خود سوگند نخورد. اما اوباما با نام باراک حسین اوباما سوگند خورد.محافظه کاران با استناد به این عمل و سخنرانی اوباما در قاهره در سال 2009، پیام تبریک سالیانه وی به مناسبت ماه رمضان و برپایی مراسم افطار در کاخ سفید،حمایت دو نماینده مسلمان کنگره یعنی کیث الیسون و آندره کارسون از وی همچنان اعتقاد دارند اوباما مسلمان است.همچنین محافظه کاران برای تخریب اوباما، در کنار موضوع دین، هر ازچند گاهی بحث هایی در رابطه با محل تولد اوباما و این که وی خارج از آمریکا به دنیا آمده است و یا این که وی سوسیالیست است مطرح می کنند.

دین کاندیداها در انتخابات 2012 :

اما نکته ای که موجب دوباره مطرح شدن دین اوباما در رقابت های امسال شده است آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو است.در این نظرسنجی از رأی دهندگان درمورد دین اوباما و رامنی پرسیده شده است و این که آنها چه نظری در این رابطه دارند.تصویر زیر نظر رأی دهندگان را درباره دین اوباما نشان می دهد.

little-voter-discomfort-2.png

منبع : مرکز تحقیقات پیو

در اکتبر 2008 یعنی یک ماه قبل از انتخابات، 55 درصد وی را مسیحی می دانستند و 12 درصد مسلمان،این میزان در آگوست 2010 به 38 درصد مسیحی و 19 درصد مسلمان رسید و در جولای 2012، 49 درصد رأی دهندگان وی را مسیحی و 17 درصد وی را مسلمان می دانند و 31 درصد اعلام کرده اند نمی دانند وی چه دینی دارد. بدون احتساب دین وی،به طور کلی 45 درصد موافق و 19 درصد مخالف عقاید مذهبی وی هستند.5 درصد،آن را بی اهمیت و 31 درصد از دین وی اطلاعی ندارند.اما با احتساب دین وی 82 درصد گفته اند اگر وی مسیحی باشد با دین وی مشکلی ندارند ولی 65 درصد گفته اند اگر مسلمان باشد با وی مشکل دارند.19 درصد هم با مسیحیت وی مخالف هستند و 26 درصد گفته اند اگر مسلمان باشد با وی مشکلی ندارند.این درحالی است که جدول زیر نظر گرو ههای سیاسی در مورد این که آیا اوباما مسلمان است یا خیر را نشان می دهد.

little-voter-discomfort-3.png

منبع : مرکز تحقیقات پیو

در اکتبر 2008، 16 درصد جمهوری خواهان،16 درصد جمهوری خواهان محافظه کار،11 درصد مستقل ها و 9 درصد دموکرات ها اوباما را مسلمان می دانستند اما در جولای 2012 این میزان در میان جمهوری خواهان به 30 درصد،جمهوری خواهان محافظه کار 34 درصد،مستقل ها 16 درصد و دموکرات ها 8 درصد رسیده است.در این چند سال شاهد رشد 14 درصدی و 18 درصدی این نظر در میان جمهوری خواهان و محافظه کاران بوده ایم.

در رابطه با دین رامنی این نظرات به دست آمده است.

little-voter-discomfort-1.png

منبع : مرکز تحقیقات پیو

در جولای 2012، 60 درصد وی را مورمن،9 درصد وی را پیرو دیگر ادیان و 32 درصد دین وی را نمی دانستند.این درحالی است که در نوامبر 2011، 48 درصد وی را مورمن و 44 درصد دین وی را نمی دانستند.بدون احتساب دین وی،41 درصد موافق و 13 درصد مخالف عقاید مذهبی وی هستند و 14 درصد آن را بی اهمیت و 32 درصد هم از دین وی اطلاعی نداشتند.اما با احتساب این که وی مورمن باشد 60 درصد موافق و 19 درصد مخالف دین وی هستند و اگر دینی غیر از مورمن داشته باشد 61 درصد موافق 22 درصد مخالف دین وی خواهند بود.

مورمن :

میت رامنی از لحاظ مذهبی پیرو یکی از اقلیت های مذهب مسیحی به نام مورمن (کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخر الزمان) می باشد.مورمن ها بیشتر در نواحی غرب میانه به خصوص در ایالت یوتا ساکن هستند.جمعیت آنها در آمریکا حدود 6 میلیون نفر می باشد.خانواده ی میت رامنی از مبلغان مورمن محسوب می شوند.پدربزرگ میت رامنی یعنی گاسکل رامنی به عنوان مبلغ مذهبی در مکزیک بود و پدر میت،جورج در مکزیک به دنیا آمد و خود جورج به عنوان مبلغ مذهبی به بریتانیا و اسکاتلند سفر کرد و 2 سال در آن جا مشغول به فعالیت بود.میت هم در سال 1966 به عنوان مبلغ مذهبی به فرانسه رفت و 30 ماه در آن جا حضور داشت.میت رامنی اولین کاندیدای نهایی ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا می باشد که مورمن است.بعضی از جمهوری خواهان محافظه کار مذهبی با یک کاندیدای مورمن مشکل دارند به همین دلیل رامنی در انتخابات مقدماتی با مخالفت آنها روبه رو بود و آنها به سمت ریک سنتوروم گرایش داشتند و هم اکنون رامنی به دنبال نزدیک کردن خود به محافظه کاران مذهبی می باشد.

100 روز تا انتخابات :

با وارد شدن به 100 روز پایانی انتخابات،رقابت ها به آخرین مرحله ی خود رسیده است.تصویر زیر مهم ترین مشکلات کشور در تابستان سال انتخابات از 1980 تاکنون را نشان می دهد.

The state of play 100 days out 1.jpg

منبع : واشینگتن پست

در سال 1980، 68 درصد رأی دهندگان مهم ترین مشکل کشور را اقتصاد ،تورم،شغل و مالیات دانستند.در انتخابات امسال هم 57 درصد اقتصاد و شغل را،مهم ترین مشکل می دانند.در انتخابات 1980 و 1992 که جیمی کارتر و جورج دبلیو بوش (پدر) رقابت را واگذار کردند مهم ترین مشکل کشور با درصد بالای 68 و 64 درصد اقتصاد بوده است.نمودار زیر وضعیت محبوبیت دو کاندیدا در 100 روز مانده تا انتخابات را از 1980 تاکنون نشان می دهد.

The state of play 100 days out 12.jpg

منبع : واشینگتن پست

همان طور که مشاهده می شود همیشه کاندیدایی که در تابستان از رقیبش جلو بوده است در انتخابات پیروز شده است به جز در سال 1988 که دوکاکیس 53 به 41 درصد از جورج بوش (پدر) جلو بود ولی در انتخابات از او شکست خورد.در سال 2004 جورج دبلیو بوش و جان کری آرای 48 و 46 درصدی داشتند.انتخابات امسال هم براساس نظرسنجی واشینگتن پست، اوباما و رامنی در 47 درصد با هم برابرند.نمودار زیر میزان محبوبیت رئیس جمهور در تابستان قبل از انتخابات دور دوم را نشان می دهد.

The state of play 100 days out 13.jpg

منبع : واشینگتن پست

کارتر در جولای 1980، 27 درصد محبوبیت داشت و شکست خورد.ریگان در جولای 1984، 54 درصد محبوبیت داشت و پیروز شد.جورج بوش در جولای 1992، 38 درصد محبوبیت داشت و نتوانست پیروز شود.کلینتون و جورج دبلیو بوش در آگوست 1996 و جولای 2004، 59 و 50 درصد محبوبیت داشتند و هر دو پیروز شدند.در جولای امسال اوباما 47 درصد محبوبیت دارد.

نظرسنجی :

یکی از انواع نظرسنجی هایی که انجام می شود پیش بینی نیویورک تایمز از شانس پیروزی یک کاندیدا،رأی مردمی و رأی الکترال وی است.از این هفته این جدول نیویورک تایمز را دنبال می کنیم.

New-York-Times-logo.jpg

cloud.obama negative 1.jpg

باراک اوباما

cloud.romney negative 2.jpg

میت رامنی

شانس پیروزی

71 درصد

29 درصد

رأی الکترال

299 الکترال

239 الکترال

رأی مردمی

51 درصد

48 درصد

 

منبع : نیویورک تایمز

آخرین نظرسنجی که مرکز تحقیقات پیو درباره رقابت دو کاندیدا انجام داده است نتایج زیر را نشان می دهد.

8-2-12-2.png

منبع : مرکز تحقیقات پیو

اگر انتخابات امروز برگزار شود 51 درصد رأی دهندگان به اوباما و 41 درصد به رامنی رأی می دهند.

روزشمار :

94 روز مانده تا انتخابات سراسری (6 نوامبر 2012) و (16 آبان 1391)

انتشار اولیه : شنبه 14 مرداد / بازانتشار:سه شنبه 17 مرداد

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری امریکا باراک اوباما سید حسن قزوینی


( ۱۰ )

نظر شما :