یازدهمین بخش از برنامه بی‌نهایت سری الجزیره درباره حوادث 11 سپتامبر

امریکا در برابر حملات القاعده سکوت کرد

۲۰ مرداد ۱۳۹۱ | ۲۲:۴۶ کد : ۱۹۰۵۳۲۸ اخبار اصلی آمریکا 11 سپتامبر از دریچه دیگر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
ناو جنگی یو اس اس کول مورد حمله قرار گرفت و 17 سرباز امریکایی کشته شدند، به شکل بسیار عجیبی امریکایی‌ها در برابر حادثه رخ داده سکوت کردند و جوابی ندادند.
امریکا در برابر حملات القاعده سکوت کرد

 

دیپلماسی ایرانی: واقعه 11 سپتامبر را می توان مهم ترین واقعه هزاره سوم تاریخ بشریت تا کنون دانست. چه از این بابت که ابعاد فاجعه آمیز آن بسیار بالا بود و چه از این بابت که زمینه ساز ایجاد و اعمال سیاست های بعدی جامعه جهانی شد. حادثه ای که حمله به افغانستان و عراق را به دنبال داشت و بسیاری از نگرش ها و سیاست های کلان جامعه بین المللی را تغییر داد. اتفاقی که تبعات آن به رغم گذشت بیش از یک دهه همچنان ادامه دارد و پیش بینی می شود که همچنان نیز ادامه داشته باشد. بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران آن حادثه را ابزار و وسیله ای برای انجام فجایع بزرگ تر مثل حمله به افغانستان و عراق که جان صدها هزار نفر را گرفت، می دانند.

این در حالی است که ابعاد وقوع آن حادثه بزرگ همچنان سوال برانگیز و برای بسیاری مشکوک است. از جمله این که هنوز برای عده ای عوامل به وجود آورنده حوادث 11 سپتامبر مجهول باقی مانده است. اگر چه شمار بسیاری به دلیل دست داشتن در آن حادثه کشته یا حبس شدند و زندان مشهور گوانتانامو نیز به همین دلیل برای آنها ساخته شد و اسامه بن لادن، رهبر القاعده پس از نزدیک به 15 سال تحت پیگرد بودن کشته شد.

شبکه خبری الجزیره در سلسله برنامه تلویزیونی مفصلی تحت عنوان "بی نهایت سری" برنامه ای را تهیه کرده که در آن به دلایل و ابعاد 11 سپتامبر پرداخته و نظرات شماری از کارشناسان و صاحب نظران بین المللی را نیز جویا شده است. همچنین نگرش ها و سوال های بسیاری را که در این زمینه وجود دارد، مورد واکاوی قرار داده و تلاش کرده است که به بسیاری از پرسش ها پاسخ دهد. طبیعتا نمی توان بسیاری از این پاسخ ها را پاسخ نهایی این پرسش ها دانست ولی واکاوی و بررسی آنها می تواند نوری به زوایای تاریک حوادث 11 سپتامبر بتاباند. دیپلماسی ایرانی در نظر دارد هر هفته به طور مرتب این برنامه ها را ترجمه و منتشر کند. اکنون یازدهمین بخش از سلسله برنامه های "بی نهایت سری" در ارتباط با حوادث 11 سپتامبر پیش رویتان قرار می گیرد. تهیه کننده، مجری و مدیریت برنامه نیز بر عهده یسری فوده است. میهمانان این بخش از برنامه؛ سرهنگ بات لانگ، عضو سابق سازمان امنیت نظامی امریکا، نوآم چامسکی، روزنامه نگار و دانشمند مشهور و نویسنده کتاب 11/9، ابوبکر القربی، وزیر امور خارجه سابق یمن و پیتر برگن، مشاور سی ان ان در امور تروریسم.

یسری فوده: در اکتبر سال 2000 القاعده به جهان اعلام کرد که ابایی ندارد که به جبروت بزرگ ترین نیروی نظامی دنیا در عدن حمله کند، ناو جنگی یو اس اس کول مورد حمله قرار گرفت و 17 سرباز امریکایی کشته شدند، به شکل بسیار عجیبی امریکایی ها در برابر حادثه رخ داده سکوت کردند و جوابی ندادند.

 سرهنگ بات لانگ، عضو سابق سازمان امنیت نظامی امریکا: این از مسئولیت های رئیس جمهور است، رئیس جمهور هم در آن موقع تصمیم گرفت که تصمیمی برای انتقام نگیرد، بسیاری آن را نشانه ضعف امریکا قلمداد کردند و شاید هم چنین مساله ای بود به هر حال رئیس جمهور این گونه دستور داد.

یسری فوده: هنگامی که در امریکا بر سر این مساله جدال در گرفت، سازمان های امنیتی امریکا با رنگ و لعاب های گوناگون، دیپلماتیک، سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی برای تحقیق بر سر این حادثه وارد یمن شدند.

نوآم چامسکی – نویسنده 11/9: هر خشونتی مثل هدیه کوچکی به بن لادن بود، این شکست یک خیال بود نه حقیقت، یکی از آنها تلاش کرد که یو اس اس کول را ویران کند و به خیالش هم بود که شکست نمی خورد، او متعصب بنیادگرایی بود که گمان می کرد که هر کاری با دیگران می کند حقشان است و هر کاری که دیگران با او بکنند جنایت بزرگی است.  

یسری فوده: دولت یمن هیچ روزی حتی از روز 11 سپتامبر 2001 تا کنون مثل آن روز با امریکایی ها همکاری نکرد.

ابوبکر القربی، وزیر امور خارجه سابق یمن: به نظر من آن حادثه ویرانگر برای کشتی کول در عدن آغاز مرحله جدیدی در گسترش روابط یمن و امریکا بود که از خلال آن دروازه های مبارزه با تروریسم را گشودند.

یسری فوده: و از خلال آن چارچوب جنگ با تروریسم را تعریف کردید؟

ابوبکر القربی: چارچوب بر این استوار بود که چگونه باید توانایی های دولت یمن توسعه یابند تا با تروریسم مبارزه کند.

یسری فوده: همکاری ها گسترش یافت و یمن همانند برخی کشورهای دیگر به امریکایی ها از لحاظ دادن اطلاعات امنیتی کمک کرد؟

ابوبکر القربی: قطعا، اولین نوع همکاری در این قضیه، تبادل اطلاعات امنیتی میان یمن و ایالات متحده امریکا بود، البته فقط امریکا نبود، چند کشور دیگر نیز بودند.

یسری فوده: سخت است که انسان باور کند که امریکایی ها نتوانستند به خالد المحضار دست یابند، در آن موقع آنها به چیزهایی درباره او دست یافته بودند.

پیتر برگن، مشاور سی ان ان در امور تروریسم: وقتی که مورخان در باره مساله 11 سپتامبر بحث می کنند در می یابند که حادثه ناو جنگی کول در حقیقت آغازگر حوادث بود، آن چه خیلی تعجب آور است این است که دولت امریکا در قبال حادثه ناو جنگی کول به هیچ وجه هیچ کاری نمی کند، حتی بعدا از رئیس بخش مبارزه با تروریسم در وزارت امور خارجه، مایکل شیهان پرسیده شد اگر پنتاگون را ویران کنند، چه می کنید؟

یسری فوده: با آغاز ماه نوامبر 2000 بن لادن خود را برای ازدواج پسرش با دختر فرمانده کل عملیات جنگنده ها، محمد عاطف آماده می کرد. خالد شیخ محمد نیز فعالیت خود را بر بخش عضلاتی عملیات، موسوم به بخش استتشهادی ها مترکز کرده بود. رمزی بن شیبه در آلمان بود و همچنان تلاش می کرد که به دوستانش در فلوریدا بپیوندد، یعنی همان محمد عطا و مروان الشیحی و زیاد جراح که همچنان تلاش می کردند که اجازه پرواز دریافت کنند، نفر چهارم آنها هانی حنجور بود، ناگهان حادثه ای در زندگی نواف الحازمی که همچنان مخبر دفتر تحقیقات فدرال در سانتیاگو بود، رخ داد. کاخ سفید نیز خود را برای یک انتخابات جدید که قرار بود از ساکن جدید استقبال کند، جورج دبلیو بوش، آماده می کرد.

جورج بوش در پیام تبلیغاتی خود: "من نمی خواهم از خودم چیزی اختراع کنم، من خودم را با شعار  نامزد نکرده ام، به مملکتمان قسم می خوریم که از لحظه موعود استفاده کنیم تا به اهداف عظیم برسیم."

یسری فوده:  در بخش بعدی از تحقیقمان، زنگ های خطر در هر جایی به صدا در می آیند در حالی که امریکا در خوابی عمیق فرو رفته است،  شاید هم خودش را به خواب زده است؟

ادامه دارد...

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: امریکا یمن 11 سپتامبر


نظر شما :