اشتیاق نتانیاهو و باراک برای گزینه نظامی

تل آویو بلوف می زند

۲۸ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۰ کد : ۱۹۰۵۶۱۸ اخبار اصلی پرونده هسته ای
اشتیاق بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و ایهود باراک وزیر دفاع وی به حمله نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران ، ساختار دفاعی و امنیتی این کشور شامل وزیر امنیت داخلی که اخیرا به کابینه پیوسته را علیه آنها متحد کرده است.
تل آویو بلوف می زند

دیپلماسی ایرانی: بار دیگر طبل جنگ در اسرائیل به صدا در آمده است. تازه ترین زنگ خطر ها از سوی دو روزنامه نگار شناخته شده، بارنا و شیفر به صدا در آمده است که در مقاله ای نسبت به اقدام نظامی احتمالی اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران در چند هفته آینده هشدار داده اند. آنها مدعی شده اند که این حمله احتمالا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر اتفاق خواهد افتاد. آنها همچنین این پرسش را مطرح کرده اند که آیا نتانیاهو و باراک می توانند به تنهایی در این زمینه تصمیم گیری کنند یا خیر. چرا که به طور معمول این تصمیم تنها بر عهده آنها نخواهد بود.

این در حالی است که به نظر می رسد که اشتیاق بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و ایهود باراک وزیر دفاع وی به حمله نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران ، ساختار دفاعی و امنیتی این کشور شامل وزیر امنیت داخلی که اخیرا به کابینه پیوسته را علیه آنها متحد کرده است. نتانیاهو و باراک باید همچنان اعضای داخلی کابینه خود را برای اقدام نظامی احتمالی علیه تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی راضی کنند . به هر ترتیب باراک و نتانیاهو ادعا می کنند که یکی از دلایل اصلی بررسی گزینه نظامی گزارش برآورد جاسوسی جدید آمریکاست که اعلام کرده بود ایران هم اکنون 170 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص متوسط در اختیار دارد. موادی که تبدیل آنها به مواد مورد نیاز برای ساخت بمب هسته ای، آسان است. باراک از این که تعداد زیادی سانتریفوژ در تاسیسات زیرزمینی ایران نصب شده اند تا از خطر حملات احتمالی در امان بمانند نیز نگران است. وی ادعا می کند در صورتی که ایران به مرحله ای وارد شود که امکان اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای اش وجود نداشته باشد، آنگاه تل آویو برای هر اقدامی به آمریکا وابسته خواهد بود و این در حالی است که آمریکا شاید هیچگاه فرمان حمله را صادر نکند.

اما باید گفت که اصرار باراک بر گزینه نظامی مملو از ضد و نقیض هاست. برای مثال وی مدعی است در صورت اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران، جمهوری اسلامی نمی تواند واکنش جدی علیه منافع آمریکا در خلیج فارس انجام دهد. این در حالی است که فرماندهان نظامی در تل آویو با این توجیه موافق نیستند. از سوی دیگر تحلیلگران می گویند در صورتی که اسرائیل، ایران را هدف قرار دهد آن گاه تهران یک توجیه روشن برای ادامه فعالیت های هسته ای خود در دست خواهد داشت. چرا که می تواند از این برنامه ها به عنوان یک قدرت بازدارنده علیه تهدیدهایی نظیر اقدام نظامی اسرائیل استفاده کند.

ناظران بین المللی بر این باورند که سخن پراکنی اسرائیل در خصوص اقدام نظامی احتمالی تنها دست واشینگتن را می بندد. اگر این گونه باشد، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا باید از ادامه مانور دهی نتانیاهو جلوگیری کند چرا که وی سیاست هایش را علاوه بر کشور خود در آمریکا نیز پیش می برد. نتانیاهو به طور نابخردانه ای بر این باور است که اوباما نمی تواند با وی مخالفت کند چرا که در این صورت، میت رامنی، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اوباما را با این شعار به چالش می کشد که دموکرات ها در کاخ سفید امنیت اسرائیل را به خطر می اندازند. این اهرم پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دیگر کارایی نخواهد داشت و بنابر این ماه نوامبر آخرین فرجه آن خواهد بود. اما حتی اگر اسرائیل تهدید نظامی را به عنوان یک بلوف مطرح می کند، باز هم  در منطقه آماده شعله ور شدن خاورمیانه، خطرناک است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

منبع:گاردین

 

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا باراک نتانیاهو اقدام نظامی تاسیسات هسته ای


نظر شما :