منفعتی که تحریم تهران برای آنکارا دارد

رونق تجاری ترکیه با فروش طلا به ایران

۱۱ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۸:۵۴ کد : ۱۹۰۶۲۵۱ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
اعمال تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی موجب شده ایران در معامله های تجاری خود به جای پول نقد ،طلا دریافت کند. هرچند این روش دور زدن تحریم ها نیز اخیرا مورد توجه قانونگذاران آمریکایی قرار گرفته و آنها موانعی را در این راه ایجاد کرده اند، اما در چند ماه اخیر ترکیه سود کلانی از فروش طلا به ایران به دست آورده است.
رونق تجاری ترکیه با فروش طلا به ایران

دیپلماسی ایرانی:  اعمال تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی موجب شده تا ایران در معامله های تجاری خود به جای پول نقد طلا دریافت کند. هرچند این روش دور زدن تحریم ها نیز اخیرا مورد توجه قانونگذاران آمریکایی قرار گرفته و آنها موانعی را در این راه ایجاد کرده اند، اما در چند ماه اخیر ترکیه سود کلانی از فروش طلا به ایران به دست آورده است.

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد: فروش طلا از ترکیه به ایران در ماه جولای به رکورد تاریخی رسید و موجب شد ترکیه بتواند کسری تجاری خود را جبران کند. ایران در سال جاری میلادی در راس فهرست بازار های صادرات طلای ترکیه قرار داشته و 6 میلیارد و 200 میلیون دلار طلا از ترکیه خریداری کرده است که 86 درصد کل صادرات طلای ترکیه را تشکیل می دهد. این در حالی است که تا کنون آلمان در این جایگاه قرار داشت.

صادرات طلا در هفت ماه نخست سال جاری میلادی 5 برابر بیش از مدت مشابه در سال 2011 بوده و این در حالی است که ایران 2 سال پیش تنها 4 درصد بازار طلای ترکیه را در انحصار خود داشته است.

این در حالی است که کسری تجاری ترکیه در ماه جولای با 14.3 درصد کاهش به 7 میلیارد و 700 میلیون دلار رسید. ترکیه در ماه های اخیر با توجه به بحران اقتصادی در اروپا ، بازار خاورمیانه را برای صادرات بیشتر مورد توجه قرار داده است. به این ترتیب صادرات به ایران 3 برابر شده و لیبی نیز 181 درصد بیشتر نسبت به گذشته از ترکیه واردات انجام می دهد. یک کارشناس اقتصادی می گوید، ترکیه از بهار عربی و افزایش تقاضای ایران برای دریافت طلا سود می برد. چرا که با توجه به تحریم ها ایران نیز در صدد افزایش ذخایر طلا است.

در کنار صادرات طلای ترکیه به ایران، تاسیس و ثبت شرکت های پوشش ایرانی در ترکیه برای دور زدن تحریم ها نیز منفعت تجاری برای آنکارا به همراه دارد. از سوی دیگر بانک های ترکیه با توجه به نگرانی بانک های اروپا از انجام نقل و انتقال های مالی برای ایران، همچنان این اقدام را انجام می دهند . هاک بانک ترکیه در چندین ماه گذشته به جای بانکی در آلمان مسئولیت انتقال پول نفت خریداری شده از ایران توسط هند را بر عهده داشت است.

اما روابط تجاری ترکیه با ایران در شرایطی سیر طبیعی خود را طی می کند که روابط دیپلماتیک تهران و آنکارا بر سر مساله سوریه دچار تنش شده است. مقامات در آنکارا از برکناری بشار اسد حمایت می کنند و این در حالی است که تهران همچنان از بشار اسد به عنوان رئیس جمهور سوریه حمایت می کند . از سوی دیگر پیشنهاد محمد مرسی، رئیس جمهور مصر برای تشکیل گروه تماس با مشارکت ترکیه، عربستان، مصر و ایران به منظور حل مساله سوریه که در آغاز مورد استقبال برخی مقامات تهران واقع شده بود اکنون با پیشنهاد موازی تهران مبنی بر تشکیل گروه تماس با حضور مصر، ایران و ونزوئلا مواجه شده است. برخی مقامات در تهران با اشاره به حمایت ترکیه و عربستان از گروه های مخالف در ترکیه اعلام کرده اند که آنکارا و ریاض خود اصل مشکل هستند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: ترکیه طلا صادرات تحریم آنکارا ایران


( ۱ )

نظر شما :