استرداد صندوق اسرار قذافی به دولت لیبی

مردی که از امام موسی صدر خبر دارد

۱۶ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۰۶۴۴۳ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
یک هواپیمای ویژه عبدالله السنوسی و هیئتی که او را تحویل گرفتند، از نواکشوت به طرابلس، پایتخت لیبی منتقل کرده است.
مردی که از امام موسی صدر خبر دارد

دیپلماسی ایرانی: مقام های موریتانی عبدالله السنوسی، رئیس سابق سازمان امنیت معمر قذافی، رهبر مخلوع لیبی را که از سوی دادگاه جنایت های جنگی سازمان ملل و هیئت قضائی لیبی تحت پیگرد بود، به مقام های این کشور تحویل دادند تا بدین ترتیب صندوق اسرار قذافی به دست لیبیایی ها بیفتد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، رادیوی موریتانی اعلام کرد، مقام های موریتانیایی مدیر سابق سازمان امنیت لیبی، عبدالله السنوسی را به مقام های لیبایی تحویل دادند. این رادیو همچنین گزارش داد که شب گذشته یک هیئت رسمی لیبیایی که در راس آنها وزرای دادگستری و کشور لیبی حضور داشتند به نواکشوت، پایتخت موریتانی آمدند و عبدالله السنوسی را رسما از دولت موریتانی تحویل گرفته و با خود به لیبی بردند.

در همین رابطه منابع آگاه اعلام کردند که یک هواپیمای ویژه السنوسی و هیئتی که او را تحویل گرفتند، از نواکشوت به طرابلس، پایتخت لیبی منتقل کرده است.

یک مقام موریتانیایی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «السنوسی عملا موریتانی را ترک کرده است. ما همه دستورالعمل های قانونی مرتبط با این پرونده را پیگیری کردیم و با حفظ احترام کامل به قانون و دریافت ضمانت های مورد نیاز از دولت لیبی او را تحویل طرابلس دادیم.»

دولت موریتانی ماه مارس گذشته اعلام کرد که عبدالله السنوسی را پس از آن که مشخص شد وی با گذرنامه جعلی از مالی از طریق مغرب وارد موریتانی شده است، دستگیر کردیم.

این در حالی است که منابع خبری اعلام کردند که طی روزهای گذشته هیئت دیپلماتیکی به ریاست عدنان المنصور، وزیر امور خارجه لبنان نیز به موریتانی سفر کرده و با مقام های موریتانیایی بر سر سرنوشت امام موسی صدر مذاکراتی انجام داد. در این دیدار علاوه بر روابط دو جانبه درباره پرونده اختفای امام موسی صدر و نتایج تحقیقات دستگاه امنیتی موریتانی از عبدالله السنوسی نیز گفت وگو شد.

به گزارش شبکه خبری العالم، منصور پس از این دیدار در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت، ما تحقیقات درباره امام موسی صدر را با جدیت و به دور از جار و جنجال پیگیری می کنیم تا به حقیقت مورد نظر برسیم. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مقامات موریتانیایی به لبنان برای روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر کمک کنند.

پیش از این روزنامه النهار لبنان گزارش داده بود که مقام های موریتانیایی با دیدار عدنان منصور با عبدالله السنوسی موافقت کرده اند.

عبدالله السنوسی، دومین چهره قدرتمند نظام سرهنگ معمر قذافی محسوب می شد که پس از آغاز انقلاب در این کشور و سرنگونی حکومت قذافی از لیبی گریخت.

پس از آن که دولت موریتانی اعلام کرد که عبدالله السنوسی به این کشور فرار کرده و وی را بازداشت کرده است، فرانسه و دادگاه جنایات جنگی سازمان ملل از مقام های موریتانیایی خواستند که السنوسی را برای محاکمه بر سر انفجار هواپیمای مسافربری فرانسه در نیجریه در سال 1989 که به مرگ 170 نفر از جمله 54 فرانسوی انجامید و همچنین به اتهام جنایت علیه بشریت در دوران انقلاب مردمی لیبی تحویل دهد. وی به دلیل ورود غیر قانونی به کشور به دستور مقام های قضایی موریتانیایی در زندانی در نواکشوت زندانی شده بود. السنوسی در آگوست 2011 با گذرنامه جعلی کشور مالی از لیبی فرار کرده بود.

این در حالی است که السنوسی ارتباطات بسیار نزدیکی با مقام های موریتانیایی داشت. وی پس از سقوط نظام محمد ولد الشیخ عبدالله در این کشور به عنوان نماینده حل اختلاف و واسط معمر قذافی به موریتانی می آمد و ارتباطات نزدیکی با مقام های مهم این کشور برقرار کرده بود. منابع آگاه می گویند که وی قبل از ورود به موریتانی در تماسش با مقام های مهم این کشور اطمینان یافته بود که بازداشت نخواهد شد و حتی به او کمک خواهد شد تا بقایای خانواده قذافی در موریتانی را از این کشور خارج کند. حتی این افراد السنوسی را تشویق می کردند که بدون ترس به موریتانی بیاید با اذن بر این که نواکشوت تا آخرین لحظه سقوط طرابلس از نظام قذافی حمایت می کرده است.

به گفته این منابع پس از این تماس، مقام های موریتانیایی خبر تماس السنوسی را به اطلاع همتایان فرانسوی شان می رسانند و آنها نیز به موریتانیایی ها برای بازداشت السنوسی در خاک موریتانی کمک می کنند.

پیش از این مقام های لیبیایی بغدادی المحمودی را از مقام های تونسی تحویل گرفته بودند. گفته می شد که مقام های تونس مبالغ کلان و همچنین توافق نامه های اقتصادی عظیمی را در قبال تسلیم وی به لیبیایی ها دریافت کرده بودند به گونه ای که حسین الدیماسی، وزیر دارایی مستعفی تونس گفته بود که تسلیم البغدادی المحمودی در چارچوب یک توافق دو جانبه حاصل شد.

نواکشوت در طول دوران رهبری قذافی بر لیبی به ویژه در سال های آخر حکومت او از حمایت هالی مالی سخاوتمندانه وی بهره می برد. قذافی قراردادهای کلان اقتصادی در بخش های آموزش، مسکن، صید و کشاورزی به مدت 12 سال با دولت موریتانی امضا کرده بود. از جمله این همکاری ها اصلاح یک صد هزار هکتار از زمین های زراعی موریتانی در کرانه های رود سنگال، ساخت واحد لبنیاتی و ساخت یک کشتارگاه مدرن در آن مناطق به ارزش 6 میلیون دلار بود. ناظران می گویند که امیدواری نواکشوت به احیای این توافق نامه یکی از عوامل موثر در تسلیم السنوسی به طرابلس بوده است. از ماه مارس تا کنون لیبی بارها اعلام کرده بود که آینده روابطش با موریتانی مرهون تصمیم نواکشوت به تسلیم عبدالله السنوسی است.

مقام های لیبیایی عبدالله السنوسی را متهم می کنند که عامل و مجری جنایت کشتار جمعی فاجعه زندان بوسلیم در طرابلس در سال 1996 که طی آن 1200 زندانی کشته شدند، است. دولت لیبی می گوید که همه دلایل و شواهد مبنی بر اجرای این فاجعه توسط السنوسی را در اختیار دارد.

کلید واژه ها: عبدالله السنوسی امام موسی صدر


( ۱ )

نظر شما :