لاریجانی: اقدام کانادا بیانگر انفعال غرب است

۱۹ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۹۰۶۵۷۵ سرخط اخبار

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح وارونه مسائلی که در قانون اساسی تدبیر آن شده است ، کاری جز ایجاد گردبادهای سیاسی نمی کند، گفت : اگر اشتباهی صورت گرفته باید صادقانه آن را با مردم در میان بگذارند و آن اشتباه را محو کنند نه اینکه به جای حل آنها، مشکلات را به گردن دیگران بیندازند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس طی سخنانی به برگزاری اجلاس تهران اشاره کرد و اظهار داشت: انجام موفقیت آمیز اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران نشانگر اقتدار و مسئولیت شناسی جمهوری اسلامی ایران در ایجاد ثبات و امنیت و همگرایی در سطح بین المللی و منطقه ای بود.

وی گفت: حضور بیش از یکصد کشور در سطوح عالی مسئولان سیاسی خود، یک پاسخ نه بزرگ به رفتار ماجراجویانه چند کشور زورگو نسبت به ایران اسلامی بود.

لاریجانی خطار نشان کرد: چند سال است که مکررا از زبان این چند کشور شنیده ایم که جامعه بین الملل نسبت به فناوری صلح آمیز هسته ای ایران نگرانی دارد، آیا این 120 کشور که در اجلاس تهران شرکت کردند و بیانیه تهران که حاوی موضع قاطع حمایت از فناوری هسته ای ایران بود را تایید کردند، جزء جامعه بین الملل محسوب نمی شوند؟ پس از چه اجماعی سخن می گویید؟ پس از اجلاس تهران به جای اینکه قدری به خود آیند گزارش مدیر کل آژانس درباره پرونده هسته ای ایران را برجسته نمودند و باز هم همان حرف های تکراری.

لاریجانی گفت: این امر به خوبی نظر مقام معظم رهبری را در سخنرانی این اجلاس مورد توجه قرار می دهد که این ساختار معیوب نظام بین الملل که حتی نهادهای حرفه ای خود را به خاطر دخالت قدرت های بزرگ دچار آسیب نموده است، کارآیی حل و فصل مسائل جهانی را ندارد، باید ساختار نظام بین الملل مورد تجدید نظر قرار گیرد.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد که جنبش عدم تعهد در آینده به همگرایی بهتری برسد تا بتواند جایگاه متناسب در نظام بین الملل پیدا کند و از این طریق توانمندی لازم را برای تحقق رفتار عادلانه بین المللی حاصل نماید.

وی همچنین از سخنان ارزشمند رهبر معظم انقلاب تشکر کرد و گفت: سخنان ارزشمند رهبر مایه افتخار و شرف ایران در اجلاس تهران مایه افتخار و شرف ایرانیان گردید که سپاسگزاری می کنیم. همچنین از دولت که در برگزاری منظم اجلاس تلاش کرد تشکر و قدردانی می کنیم. 

اقدام کانادا بیانگر انفعال غرب است

نماینده قم در بخش دیگری از سخنان خود به تعطیلی سفارت کانادا اشاره کرد و گفت: رفتار سبک سیاسی دولت کانادا که با ناشی گری در این مقطع انجام گرفت، نشان از دستپاچگی آنان دارد که در مقابل اجماع اکثر کشورهای جهان در تهران، با اقدامی منفعلانه قصد دارند فضای سیاسی را تغییر دهند.

وی گفت: متعاقب آن موضع گیری برخی کشورهای اروپایی و خط و نشان کشیدن های غیر متعارف را داشتیم. اینها همگی بیش از آنکه اقتدار بین المللی آنها را نشان دهد، انفعال آنان را ظاهر می کند. اما نکته مهم در این است که همانگونه که بارها عرض شد پاسخ این رفتارهای خصمانه را باید در ساماندهی اقتصادی کشور و به تعبیر رهبر معظم، اقتصاد مقاومتی جست.

لاریجانی ادامه داد: همه این سناریوپردازی های کشورهای زورگو و سروصداهای زیاد برای ایجاد فضای اقتصادی بر ملت ایران است و عمل سیاسی داهیانه در این مقطع تمرکز بر خدمتگزاری به مردم و بهبود اقتصادی کشور است. یعنی جلوگیری از تورم و گرانی و ایجاد فضایی مناسب برای اشتغال جوانان و این امر محقق نمی شود جز با رونق تولید و حمایت از تولید کنندگان کشور و پرهیز از حاشیه پردازی های سیاسی.

مشکل تولید و صنعت در تسهیلات بانکی است

رئیس قوه مقننه خاطر نشان کرد: در جلسات مختلفی که آقایان وزیران با مجلس داشتند معلوم شد در تسهیلات بانکی مربوط به تولید چه صنعتی و چه کشاورزی، دقت لازم انجام نگرفته است، مشکلات امروز این بخش ها معلول عدم توجه به تولید در سالهای گذشته بوده است و برخی از ضوابط مصوب قانونی نظیر بند 29 قانون بودجه که می تواند به بهبود شرایط بنگاه های اقتصادی مدد رساند، به درستی انجام نپذیرفته است.

لاریجانی گفت: کشاورزان گندم کار و دامداران همچنان مشکلاتی دارند که باید هم برای سال جاری و هم سال آینده آنان رواق روشنی را تصویر کرد.

مسئولان فضای سیاسی را مشوه نکنند

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این شرایط اظهارات و سخنان مسئولان باید متمرکز در حل مسائل اقتصادی کشور باشد نه مشوه کردن فضای سیاسی که نتیجه آن غبارآلود کردن فضای سیاسی کشور خواهد بود.

رئیس مجلس افزود: طرح وارونه مسائلی که در قانون اساسی تدبیر آن شده است، کاری جز ایجاد گردبادهای سیاسی نمی کند که نتیجه آن دور کردن اذهان از مسئله اصلی کشور و حل مشکلات معیشتی مردم است.

نماینده مردم قم، تاکید کرد: امروز عمل مجاهدانه و انقلابی حل معضلات گرانی و بیکاری است نه طرح مسائل غیر واقعی سیاسی که نه به درد دنیای مردم می خورد و نه آخرت آنها. مسئولان باید در هر حوزه ای به وظایف خود در این راستا به درستی عمل نمایند ، اگر اشتباهی صورت گرفته باید صادقانه آن را با مردم در میان بگذارند و آن اشتباه را محو کنند نه اینکه به جای حل آنها، مشکلات را به گردن دیگران بیندازند.

وی گفت: لازم می دانم از کمیسیون های کشاورزی و صنایع درخواست کنم که در پیگیری مشکلات کشاورزان و صنعتگران به جدیت کار را به نتیجه برسانند و گزارش خود را به مجلس ارسال کنند.

به گزارش مهر، لاریجانی در آغاز سخنان امروز خود همچنین سالروز رحلت مبارز نستوه و مجاهد عالی قدر آیت الله طالقانی و سالروز شهادت عالم ربانی دوم شهید محراب آیت الله مدنی را به ملت ایران و نمایندگان مجلس تسلیت گفت.

کلید واژه ها: سیاسی مجلس اجلاس اقتصادی بین الملل اجلاس تهران فضای سیاسی


نظر شما :