اون به چین می رود

۰۹ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۹۰۷۴۰۸ سرخط اخبار

رهبر جوان کره شمالی قصد دارد تا در جدیدترین اقدام خود برای خارج کردن کشورش از انزوای بین المللی پس از چندین دهه، به چین سفر کند، اما اقدامات پیونگ یانگ برای انجام آزمایش جدید هسته ای احتمال از میان رفتن روابط میان این کشور و پکن را افزایش داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، هنوز مشخص نیست آیا چین با درخواست سفر کیم جونگ اون، رهبر جوان کره شمالی به پکن موافقت کند یا خیر چرا که دولت چین درگیر مسایل مربوط به تغییر رهبری این کشور است که قرار است در ماه سپتامبر سال جاری روی دهد.

علاوه بر این رهبری جدید چین ممکن است در خصوص کیم جونگ اون و اقدامات وی برای آزمایش جدید هسته ای دچار ابهاماتی باشد.

یکی از منابع آگاه نیز که خواست نامش فاش نشود، گفت: درخواست سفر به چین از سوی جانگ سونگ تائک، عموی رهبر جدید کره شمالی در سفر هفته گذشته وی به پکن مطرح شده است.

این منبع آگاه افزود: این یک رویداد رسمی است و تنها برای دریافت کمک اقتصادی صورت می گیرد.

این در حالیست که وزارت امور خارجه چین از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

برخی از تحلیلگران نیز می گویند، پکن ممکن است برای میزبانی کیم جونگ اون در ماه سپتامبر و زمانی که چین درگیر تغییر رهبری است و همچنین به دلیل آزمایش موشکی ماه آوریل کره شمالی که باعث ناراضایتی بسیاری از کشورها شد، با این سفر موافقت نکند.

یکی از استادان دانشگاه نمین در پکن گفت: کره شمالی طی یک و نیم ماه گذشته نسبت به برقراری ارتباط دوستانه با پکن از خود تمایل نشان داده و فقط خدا می داند که آیا این کشور طی چند ماه آینده بار دیگر تغییر می کند یا خیر.

یکی دیگر از استادان دانشکده مطالعات کره شمالی در سئول می گوید، عموی رهبر کره شمالی برای مذاکره در مورد مسایل اقتصادی به چین سفر کرد اما آنچنان که به نظر می رسید این سفر نتایجی در برنداشت. بنابراین هم اکنون درخواست کیم جونگ اون را برای سفر به پکن و همکاری بلند مدت اقتصادی را با چین پیش رو داریم.

این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، در ادامه به خبرگزاری رویترز گفت: کره شمالی توانایی و قابلیت آزمایش هسته ای و موشکی جدیدی را دارد اما چین که جزو تنهاترین متحدان این کشور محسوب می شود، با این گونه آزمایشات مخالف است. بنابراین می توان گفت که احتمال ترک صحنه توسط چین و انزوای بیشتر پیونگ یانگ قوت می یابد.

این منبع آگاه افزود: کره شمالی خواهان یک معاهده دائم صلح است چرا که جنگ بین دو کره در سال 1953 و پس از سه سال بدون امضای قرارداد صلح پایان یافت و هر دو کشور همچنان در حالت خصمانه هستند. با این حال، واشنگتن و سئول اعلام کرده اند که پیش از انعقاد هرگونه قرارداد دائمی صلح، پیونگ یانگ باید فعالیت های هسته ای و موشکی خود را کنار بگذارد.

زیگفرد هکر، کارشناس اتمی آمریکا که از سال 2004 میلادی از تاسیسات اتمی کره شمالی چهار بار دیدن کرده، گفت: چین به گسترش کمک ها و تجارت با کره شمالی ادامه داده است اما از طرفی فشارهای دیپلماتیک نیز بر این کشور وارد کرده تا آزمایش های هسته ای خود را متوقف کند. در صورتی که پیونگ یانگ به انجام آزمایش جدید هسته ای دیگری دست بزند، مشخص نیست که چه هزینه سیاسی و دیپلماتیکی را باید متحمل شود.

کلید واژه ها: چین کره شمالی کیم جونگ اون


نظر شما :