تحریم ، نوسان ارزی و مشکل تامین سوخت رقم زد

جای خالی پرواز های بین المللی در فرودگاه امام خمینی

۱۸ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۹۰۷۷۷۵ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: آزاده افتخاری
در بیانیه ای که از سوی شرکت ایر آسیا منتشر شده آمده استT این خط هوایی از روز یکشنبه 14 اکتبر پروازهای خود به ایران را متوقف می کند. چالش های اقتصادی و نوسان های ارزش دلیل این تصمیم گیری اعلام شده است.
جای خالی پرواز های بین المللی در فرودگاه امام خمینی

دیپلماسی ایرانی: پس از تایید تصمیم متوقف شدن پرواز های شرکت هواپیمایی ایر آسیا به ایران از سوی مقامات این شرکت، اکنون شرکت بی ام آی انگلیس نیز اعلام کرده از روز شنبه دیگر پروازی به ایران نخواهد داشت.

شرکت هواپیمایی ایر آسیا که برای سال های متوالی لقب ارزان ترین خط هوایی را از آن خود کرده است به سرعت مورد توجه ایرانیان مقیم مالزی ، دانشجویان و گردشگرانی قرار گرفت که بین تهران و کوالالامپور در رفت و آمد هستند. ارزان بودن بلیت این پرواز ها در مقایسه با دیگر شرکت های هوایپمایی و همچنین ناوگان هوایی مدرن و امن آن از جمله دلایلی بود که مسافران ایرانی پرواز با ایر آسیا را به خطوط هوایی دیگر ترجیح می دادند. اما نوسان قیمت ارز در ایران و مشکلات مربوط به سوخت موجب شد سرانجام مقامات این شرکت اعلام کنند ، از چهار پرواز هفتگی هواپیما های ایر آسیا به ایران صرفنظر می کنند. این تصمیم از هفته آینده اجرایی می شود. گزارش ها حاکی از آن است که  نمایندگی ایر آسیا در تهران در ماه های اخیر در انتقال وجوه پرداختی به مالزی برای بلیت های فروخته شده دچار مشکل بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحریم ها موجب شده اند که نقل و انتقال مالی بین ایران و دیگر کشور ها به سختی انجام شود و در برخی موارد نیز این امکان از طریق راه های قانونی به کلی از بین رفته است.

در بیانیه ای که از سوی شرکت ایر آسیا منتشر شده آمده است: این خط هوایی از روز یکشنبه 14 اکتبر پروازهای خود به ایران را متوقف می کند. چالش های اقتصادی و نوسان های ارزش دلیل این تصمیم گیری اعلام شده است. اما اعلام خبر توقف همکاری این شرکت مالزیایی با ایران در حالی مطرح می شود که مالزی بر خلاف کشور های غربی تحریم های یکجانبه ای را علیه ایران اعمال نمی کند و روابط تهران کوالالامپور نیز نزدیک تر از دیگر کشور هایی است تحریم های یک یا چند جانبه را علیه جمهوری اسلامی اعمال می کنند. 

این در حالی است که اخیرا بحث توقف ارائه ارز 1226 تومانی به ایرلاین های خارجی نیز مطرح است که پیامد هایی برای این شرکت ها به همراه خواهد داشت.

گفتنی است یک روز قبل از توقف پرواز های ایر آسیا به ایران شرکت هواپیمایی بی ام آی نیز پرواز های خود را به ایران متوقف می کند. این شرکت ماه گذشته اعلام کرده بود که از روز شنبه 13 اکتبر، دیگر پروازی به ایران نخواهد داشت. سخنگوی بی ام آی در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد مسافرانی که بلیت های خود را برای پس از این تاریخ تهیه کرده بودند می توانند ، وجوه پرداخت شده را پس بگیرند.

این شرکت هواپیمایی می گوید کاهش ارزش ریال در برابر پوند انگلیس و همچنین مشکلاتی که برای سوخت گیری هواپیما ها وجود دارد، مبنای این تصمیم گیری را تشکیل داده است. همچنین این شرکت زیر مجموعه ای از شرکت بریتیش ایرویز به شمار می رود که از مدت ها پیش پرواز های خود به ایران را متوقف کرده است. نکته قابل توجه اینکه از پاییز گذشته پس از اعمال تحریم ها علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی از سوی لندن و به دنبال حمله گروهی معترض به سفارت انگلیس در تهران، روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس قطع شد .

مشکل تامین سوخت برای هواپیماهای متعلق به شرکت های هواپیمایی ایرانی نیز وجود دارد. چرا که در اتحادیه اروپا شماری از کشور ها از جمله آلمان از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری می کنند و این هواپیما ها ناچارند در مسیر بازگشت از آلمان در کشور ثالثی مانند ترکیه فرود بیایند تا سوخت گیری انجام دهند. شرکت های بریتیش پترولیوم و شل از جمله شرکت های اروپایی هستند که دیگر سوخت مورد نیاز هواپیمایی ایران ایر را تامین نمی کنند. اما در مقابل این اقدام اروپاییان، جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد در مورد پرواز های خارجی اقدام مشابهی را به عمل می آورد.

خبرگزاری فرانس پرس در گزارشی به نقل از برخی آژانس های مسافرتی در تهران اعلام کرده است خط هوایی گرجستان نیز در حال بررسی لغو چهار پرواز هفتگی خود به ایران است اما هنوز مقامات این شرکت این خبر را تایید یا تکذیب نکرده اند. با این حال برخی شرکت های هواپیمایی بین المللی مانند لوفتانزا، خط هوایی اتریش ، کی ال ام و آلیتالیا همچنان پرواز های هفتگی خود به ایران را حفظ کرده اند. مقامات شرکت هوایی اتریش انتشار برخی شایعه ها در مورد تصمیم این شرکت برای لغو پرواز های خود به ایران را تکذیب کرده و می گویند پنج پرواز هوایی به تهران و بالعکس ادامه خواهد داشت.

آزاده افتخاری

نویسنده خبر

کلید واژه ها: ایر آسیا انگلیس تحریم مالزی نوسان ارزی تامین سوخت


نظر شما :