فارن پالیسی مدعی شد

اقدام نظامی چند ساعته علیه ایران

۲۲ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۷ کد : ۱۹۰۷۷۸۵ آمریکا ترجمه برگزیده خاورمیانه
نشریه فارن پالیسی مدعی شده است نتایج اقدام نظامی علیه ایران می تواند قابل تغییر باشد.عراق، سوریه و لبنان را حفظ کند و به بقای بیشتر واشنگتن در منطقه کمک کند
اقدام نظامی چند ساعته علیه ایران

دیپلماسی ایرانی: در شرایطی که سخن پراکنی های اسرائیل در مورد اقدام نظامی احتمالی علیه ایران به طور ملموسی کاهش یافته و مقامات آمریکایی نیز در این زمینه سخن نمی گویند، مجله فارن پالیسی با چاپ گزارشی در تازه ترین شماره خود مدعی شد ایالات متحده و اسرائیل در حال بررسی طرح اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران هستند.

در این گزارش به نقل از منابع نزدیک به دو طرف ادعا شده است که اقدام نظامی احتمالی علیه ایران تنها چند ساعت به طول می انجامد و یک یا دو روز به آن اختصاص خواهد یافت. همچنین بنا بر ادعای این گزارش در این حمله احتمالی از پهپاد ها نیز کمک گرفته خواهد شد.

نویسنده این گزارش مدعی شده است در صورتی که چنین حمله ای انجام شود، برنامه های هسته ای ایران برای سال ها به تعویق می افتد و در عین حال تلفات انسانی نیز بر جا نخواهد ماند. از سوی دیگر این ادعا نیز مطرح شده است که این حمله برای منطقه نیز سودمند خواهد بود.

این در حالی است که شماری از تحلیلگران بر این باورند اقدام نظامی علیه ایران پیامد های غیر قابل پیش بینی برای امنیت منطقه و جهان به همراه خواهد داشت.لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا و تعدادی از مقامات امنیتی و نظامی اسرائیل می گویند ، اسرائیل به تنهایی توانایی اقدام نظامی علیه ایران را ندارد و در صورتی که این اقدام به طور مشترک با آمریکا انجام شود، آنگاه منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه از سوی ایران و گروه های نیابتی اش تهدید خواهد شد. هم اکنون نیز مقامات حزب الله اعلام کرده اند در صورتی که ایران مورد تهدید واقع شود، موشک های حزب الله منافع آمریکا در منطقه را نشانه می گیرند.

با این وجود نشریه فارن پالیسی مدعی شده است نتایج اقدام نظامی علیه ایران می تواند قابل تغییر باشد و عراق، سوریه و لبنان را حفظ کند. همچنین ادعا شده که این حمله به تحقق روند صلح و امنیت خلیج فارس کمک کرده و  پیام روشنی را برای روسیه و چین ارسال می کند. از سوی دیگر آمریکایی ها نیز اطمینان می یابند که برای دهه های آینده در منطقه باقی خواهند ماند.

در ادامه این گزارش ادعا شده است که چنین حمله ای نمی تواند به تنهایی توسط اسرائیل انجام شود و به مداخله ایالات متحده نیاز دارد که می تواند این اقدام را به تنهایی یا هماهنگ با اسرائیل یا دیگر کشورها انجام دهد.

فارن پالیسی می نویسد این گزارش در نتیجه پیشرفت آمریکا و اسرائیل در هفته های اخیر بر سر موضوع اقدام نظامی علیه ایران منتشر شده است. بنابراین ادعا آنها به این نتیجه رسیده اند که اقدام نظامی آسان ترین راهی است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا می تواند از طریق آن در مقابل انتقاد های میت رامنی، رقیب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری، ایستادگی کند.

در این گزارش آمده است، نه اندازه و وسعت تهدید حمله بلکه احتمال انجام آن است که گزینه نظامی را به یک ابزار دیپلماتیک موثر یا شاید ابزار سیاسی تبدیل می کند.

گفتنی است در هفته های اخیر فرماندهان ایرانی بارها هشدار داده اند که در صورت تهدید نظامی اسرائیل یا آمریکا علیه تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی، واکنش تندی در انتظار آنها خواهد بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه : سه شنبه 18 مهر 1391 / باز انتشار: شنبه 22 مهر 1391



 

کلید واژه ها: اسرائیل اقدام نظامی آمریکا ادعا تاسیسات هسته ای فارن پالیسی


نظر شما :