هشدار تلویحی کرزی به آمریکایی ها

۲۷ مهر ۱۳۹۱ | ۱۹:۳۷ کد : ۱۹۰۸۱۱۷ سرخط اخبار

حامد کرزی ضمن مخالفت با حضور 2 تبعه خارجی در کمیسیون انتخابات افغانستان اظهار امیدواری کرد که آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دخالت نکند.به گزارش فارس به نقل از تلویزیون ملی افغانستان، حامد کرزی امروز در یک نشست خبری مشترک با «آندرس فوگ راسموسن» دبیرکل ناتو در کابل اعلام کرد که حضور 2 تبعه خارجی در کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان خلاف حاکمیت ملی این کشور است.

وی با تأکید بر این که افغانستان به 2 تبعه خارجی در کمیسیون شکایات انتخاباتی نیازی ندارد، تصریح کرد: آنان می توانند فقط به عنوان ناظر فعالیت کنند.

کرزی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت: برنده شدن جمهوریخواهان و یا دموکرات ها، تأثیری بر اوضاع افغانستان نخواهد داشت زیرا استراتژیک آمریکا در قبال افغانستان مشخص است.

رئیس جمهوری افغانستان در عین حال تأکید کرد: افغانستان در انتخابات آمریکا مداخله نمی کند و امیدواریم که آمریکا نیز در انتخابات افغانستان مداخله نکند.

 


کرزی در خصوص حضور طالبان پاکستانی در افغانستان گفت: از دیدگاه افغانستان عبور و مرور تروریست ها در مرزهای 2 کشور نتیجه موجودیت پایگاه ها و آزادی عمل تروریست ها در خاک پاکستان است.

وی با اشاره تلویحی به حمایت پاکستان از تروریسم گفت: استفاده ابزاری از تروریسم به صلاح پاکستان نبوده بلکه به ضرر این کشور است.

رئیس جمهور افغانستان با اشاره به این که پاکستان نیز اکنون با تروریسم دست به گریبان است، از دولت و ملت پاکستان خواست که در همکاری با افغانستان از شر تروریسم نجات پیدا کنند.

کرزی در خصوص انتقال مسئولیت های امنیتی از نیروهای خارجی به افغان ها گفت: دولت افغانستان برای هرگونه انتقال مسئولیت از خارجی ها آمادگی کامل دارد و حتی آماده ایم که این مسئولیت ها را قبل از موعد مقرر به عهده بگیریم.

وی در خصوص حملات سربازان افغان به نظامیان خارجی گفت: حملات سربازان افغان به نظامیان خارجی دلایلی دارد که نمی خواهم به آن بپردازم اما این موضوع به شدت ما را نگران کرده است.

کرزی درباره دیدار امروز خود با دبیرکل ناتو بیان داشت که در گفت وگو با این مقام ناتو، در خصوص تجهیز نیروهای افغان، پروسه واگذاری مسئولیت های امنیتی به نیروهای افغان و ارتقای قدرت دفاعی افغانستان گفت وگو کردیم.

در این نشست خبری راسموسن نیز در سخنانی گفت که  ما امروز صبح بحث های بسیار سازنده و خوبی داشتیم.

وی گفت: استراتژی ما در قبال افغانستان مؤثر بوده و موعد تعیین شده برای خروج نظامیان خارجی از افغانستان معتبر است.

به گفته دبیرکل ناتو، چنانچه در نشست «لیسبون» و «شیکاگو» توافق شد، مأموریت نظامی ناتو در پایان سال 2014 میلادی در افغانستان به پایان می رسد و پس از آن به آموزش و مشورت نیروهای افغان اقدام خواهد کرد.

دبیرکل ناتو با اشاره به توانایی های نیروهای افغان گفت: در حال حاضر این نیروها مسئولیت تأمین امنیت سه چهارم مردم افغانستان را به عهده دارند.

راسموسن همچنین گفت که در حال حاضر نیروهای افغان رهبری 80 درصد عملیات ها و 85 درصد امور آموزشی را به عهده دارند.

وی با اشاره به حملات سربازان افغان به نظامیان خارجی گفت: در واقع این تهدیدی است که نیروهای افغان و خارجی به طور مشترک با آن روبرو هستند.

این مقام ارشد ناتو بیان داشت: بررسی در خصوص حملات سربازان افغان به نظامیان خارجی در اولویت کاری ناتو و دولت افغانستان قرار دارد اما اولویت با دولت افغانستان است که از آن جلوگیری کند.

وی در عین حال تأکید کرد که حملات سربازان افغان به نظامیان خارجی، مأموریت ناتو را در افغانستان تحت تأثیر قرار نخواهد داد.

راسموسن با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، گفت: من به افغان ها اطمینان می دهم که حمایت ما و جامعه جهانی را خواهند داشت.

این مقام ارشد ناتو در خصوص تجهیز نظامیان افغان به سلاح های سنگین گفت: اکنون ما با دولت افغانستان به طور مشترک کار می کنیم تا نیازمندی های نظامیان افغان را مشخص کنیم.

وی در عین حال گفت که باید اطمینان حاصل کنیم تا نیروهای افغان چگونه می توانند از تجهیزات سنگین استفاده کنند.


نظر شما :