پیش بینی تحلیل گران از سیاست های اوباما در قبال اعراب

اوباما دوست اصلاح طلبان است؟

۲۱ آبان ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۹ کد : ۱۹۰۸۸۸۴ آمریکا ترجمه برگزیده
رامنی معتقد بود که حرکت های اصلاح طلبانه به روی کار آمدن جریان های اسلامی رادیکال منجر می شود اما اوباما نگاه دیگری به این موضوع دارد.
اوباما دوست اصلاح طلبان است؟

دیپلماسی ایرانی: پیروزی باراک اوباما برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری امریکا بیم ها و امیدهای بسیاری را برانگیخته است. کسانی که تغییرات جهان را از طریق زور و عملیات نظامی و تحرکات انتحاری انتظار داشتند از این که اوباما پیروز میدان انتخابات شد و میت رامنی جنگ طلب به جای او ننشست، احساس ناامیدی کردند اما در مقابل بسیاری از فعالان مدنی و افرادی که پیشبرد اهداف جهانی را به خصوص در عالم دموکراسی از راه های صلح طلبانه خواستار بودند، از پیروزی اوباما شاد شدند. به خصوص که اوباما تا کنون در مقایسه با دیگر روسای جمهور امریکا کمتر از خشونت و جنگ در پیشبرد اهداف خود استفاده کرده و بیشتر به پیشبرد سیاسی در چارچوب تحرکات دیپلماتیک و صلح آمیز اعتقاد داشته است. اما با همه این احوال آمدن اوباما تا چه اندازه به سود کشورهای عربی که اتفاقا در دوران ریاست جمهوری اوباما فصل پوست انداختن و تغییر از نظام های استبدادی به نظام های دموکراتیک و مدنی را تجربه کرده اند، می گذارد؟ در این میان فلسطینی ها تا چه اندازه می توانند به اوباما امیدوار باشند تا حداقل به هدف آرمانی خود یعنی تشکیل کشور مستقل فلسطینی و عضویت در سازمان ملل برسند؟ جنبش حماس گفته است که منتظر می ماند تا اوباما به وعده هایی که داده است، عمل کند و ببیند که رئیس جمهوری امریکا که برای بار دوم انتخاب شده چه اقدام های موثری برای حل مساله فلسطین و دیگر مشکلات خاورمیانه انجام خواهد داد.

در همین رابطه مایکل هودسون، کارشناس مشهور امریکایی مسائل خاورمیانه درباره پیروزی باراک اوباما در دور دوم ریاست جمهوری امریکا می گوید که پیروزی وی به مصلحت جنبش های اصلاح طلبانه در جهان عرب تمام خواهد شد.

استاد روابط بین الملل در دانشگاه جورج تاون در گفت و گو با خبرگزاری آناتولی در این باره می گوید: «اعتقاد دارم که پیروزی اوباما بهتر از پیروزی رامنی برای جنبش های اصلاح طلبانه در جهان عرب محسوب می شود چرا که رامنی بیشتر از اوباما به نظام های سیاسی فعلی که فکر اصلاح را برابر با بی ثباتی می داند، نزدیک است.»

هادسون همچنین می گوید: «رامنی معتقد بود که حرکت های اصلاح طلبانه به روی کار آمدن جریان های اسلامی رادیکال منجر می شود اما اوباما نگاه دیگری به این موضوع دارد. او از اصلاحات حمایت می کند و این یکی از سیاست هایی است که امریکا همواره در قبال کشورهای جهان عرب اتخاذ کرده است. برای رامنی بسیار سخت بود که با جریان های اصلاح طلبانه همکاری کند برای این که از حکومت های مبتنی بر اسلام سیاسی می ترسد، او حتی با منطق حمایت از مصالح امریکا هم حاضر به همکاری با آنها نبود. تنها از منطق فوبیا به آنها می نگریست.»

جماعت اخوان المسلمین و حزب النور سلفی در مصر هر دو نسبت به پیروزی اوباما در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری امریکا گفته اند که از نگاه آنها تفاوت چندانی میان اوباما با رامنی نمی بینند چرا که هر دوی آنها یک سیاست واحد را در قبال کشورهای عربی خاورمیانه دنبال می کنند. اما معتقدند که دموکرات ها نسبت به جمهوریخواهان که رامنی نامزد آنها بود، ضرر و شرارت کمتری دارد.

عمرو موسی، دبیر کل سابق اتحادیه عرب نیز درباره پیروزی باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا برای دور دوم نیز در تویتر شخصی خود نوشت: من به پرزیدنت اوباما بابت این پیروزی تبریک می گویم. او کاری کرد که ملت امریکا به او باز هم اعتماد داشته باشند. اما این فقط مردم امریکا نبودند که او را انتخاب کردند بلکه اعراب و مسلمانان نیز به او رای دادند.»

وی همچنین گفت: «طبیعتا دور دو ریاست جمهوری اوباما متفاوت از دور اول خواهد بود و ما امیدواریم که رئیس جمهوری امریکا به تعهداتی که در دور اول ریاست جمهوری اش داده بود، عمل کند. او کارهای بسیاری دارد که باید انجام دهد و هنوز امیدهای بسیاری به موفقیت و کارهای او وجود دارد. ما امیدواریم که پرزیدنت اوباما درک کند که بسیاری هنوز به وعده هایی که داده است، امیدوارند و منتظرند که وی در دور دوم ریاست جمهوری اش به وعده هایی که داده بود و هنوز عملی نشده، عمل کند.»

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

انتشار اولیه : پنجشنبه 18 آبان 1391 / بازانتشار : یکشنبه 21 آبان 1391

کلید واژه ها: انتخابات امریکا باراک اوباما


نظر شما :