در نخستین ماه بازتجدید ریاست جمهوری اوباما انجام می شود

بررسی تحریم های بی سابقه سنا علیه ایران

۱۹ آبان ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۴ کد : ۱۹۰۸۹۳۴ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی
در حالی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا همچنان سرگرم جشن پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است، گروهی از قانونگذاران آمریکایی در حال کار بر روی تحریم های بی سابقه ای هستند که می تواند جمهوری اسلامی را از تجارت با اغلب کشورهای جهان منع کند.
بررسی تحریم های بی سابقه سنا علیه ایران

دیپلماسی ایرانی: در حالی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا همچنان سرگرم جشن پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است، گروهی از قانونگذاران آمریکایی در حال کار بر روی تحریم های بی سابقه ای هستند که می تواند جمهوری اسلامی را از تجارت با اغلب کشورهای جهان منع کند. به گفته مقامات این تحریم ها تا زمانی ادامه خواهد داشت که تهران با قید و بند های بین المللی در خصوص برنامه های هسته ای اش موافقت کند.

به گزارش دیلی استار، محدودیت های تجاری و مالی جدید در واقع تکمیل کننده رژیم تحریم های کنونی علیه ایران هستند. اما در عین حال می تواند دولت اوباما را در موضع دشواری قرار دهد چرا که برخی متحدان آمریکا همچنان در حال تجارت با ایران هستند.

این در حالی است که اوباما در نخستین نطق سیاست خارجی خود پس از پیروزی دوباره در انتخابات، روز پنجشنبه اعلام کرد 4 مقام ایرانی و 5 سازمان را به دلیل جمع آوری ماهواره ها و قطع دسترسی به اینترنت برای شهروندان تحریم کرده است.

اما اقداماتی که مارک کیرک و رابرت مندنز از سنای آمریکا به دنبال آن هستند تا به بودجه دفاعی آمریکا ملحق شود، بسیار فراتر از این تحریم ها است. این تحریم ها همه چیز از حساب های خارجی ایرانیان تا کالاهای خارجی برای واردات به ایران را شامل می شود و بر مبنای بسته تحریم هایی طراحی شده که در تابستان علیه صنعت نفت ایران اعمال شد. تحریم هایی که تا کنون صادرات نفتی ایران را به نصف کاهش داده است.

در شرایطی که فشار اقتصادی بر ایران همچنان در حال افزایش است، هنوز موضوع مذاکرات هسته ای و حل دیپلماتیک مساله هسته ای ایران در ابهام قرار دارد. به گفته برخی مقامات دولت اوباما برای خروج از این بن بست راه هایی را در نظر دارد که به بدون ارائه امتیاز بیشتر می تواند برای ایرانیان جذاب تر باشد.

حامیان طرح تحریم بیشتر ایران ادعا می کنند که ایجاد سطحی از ورشکستگی اقتصادی در ایران زمینه را برای مذاکرات هسته ای همواره تر می کند. آنها همچنین ادعا می کنند که امیدوارند پیش از اینکه ایران به مرحله تولید سلاح هسته ای برسد، درآمد ارزی ناشی از فروش نفت ایران کاملا متوقف شود.

این در حالی است که با وجود تمایل به فرونشاندن بحران بین ایران و غرب، تنش ها بین ایران و آمریکا همچنان در سطح بالایی قرار دارد. پنتاگون روز پنجشنبه اعلام کرد جنگنده های ایرانی به یک پهپاد آمریکایی که هفته گذشته بر فراز خلیج فارس در حال پرواز بوده شلیک کرده اند. البته تیر ها به این هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی اصابت نکرد اما اهمیت این اقدام در زمان آن است که دقیقا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده است.

باوجود اینکه هیچ پیشرفتی در مذاکرات هسته ای با ایران ایجاد نشده است اما مقامات دولت اوباما می گویند نقشه هر گونه راهکار دیپلماتیک با ایران واضح است. به این ترتیب که تحریم های آمریکا، اروپا یا تحریم های بین المللی در صورت متوقف شدن برنامه های هسته ای ایران  و خروج ذخایر موجود از کشور، تعدیل خواهد شد.

گفتنی است تحریم های جدیدی که کیرک و مندنز علیه ایران در نظر دارند روی دیگر سکه مذاکره با ایران را نشان می دهد اما لزوما به معنی آسیب زدن به تلاش های دولت برای تعامل دیپلماتیک با جمهوری اسلامی نیست. در واقع این تحریم ها چشم انداز بحران اقتصادی را به تصویر می کشد که اوباما می تواند از آن به عنوان ابزاری در مذاکره با ایران استفاده کند.

برخلاف تحریم های سال قبال که صادرات نفتی ایران را به عنوان اصلی ترین منبع درآمد نشانه گرفته بود، تحریم های جدید بخش کشاورزی، صنعتی و کالاهای مصرفی وارداتی را شامل می شود. کالاهایی که ایران برای اطمینان از ظرفیت تولید و پایه عملکرد اقتصادی وارد می کند.

به این ترتیب شرکت های اروپایی و آسیایی و دیگر نقاط جهان که ماشین آلات یا دیگر تولیدات را به ایران می فروشند، باید این روند را متوقف کنند چرا که در غیر این صورت از دسترسی به بازار آمریکا منع می شوند. همچنین بانک هایی که مشتریان آنها با ایران کار می کنند نیز در صورتی که به این روابط پایان ندهند با مجازات هایی مواجه خواهند شد. از سوی دیگر سهام ایرانیان در موسسه های مالی خارجی نیز توقیف خواهد شد.

در این بین تنها 3 مورد از اعمال تحریم ها معاف خواهند بود. غذا، دارو و کالاهایی که ادعا می شود می تواند در ترویج دمکراسی کارایی داشته باشد. همچنین 20 کشوری که از معافیت تحریم های آمریکا برای خرید مقادیری نفت از ایران برخوردار بودند می توانند مانند سابق به این روند را ادامه دهند اما هر بار باید به اثبات برسانند که حجم خرید نفت از ایران کاهش یافته است.

نکته قابل توجه اینکه کنگره آمریکا در گذشته همواره از تلاش های کیرک و مندنز علیه ایران حمایت کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10


 

 

کلید واژه ها: تحریم آمریکا اوباما اقتصادی سنا


نظر شما :