ریسک حمله به ایران بالای 50 درصد است!

۲۴ آبان ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۹۰۹۱۴۰ سرخط اخبار پرونده هسته ای خاورمیانه

دیپلماسی ایرانی: دیوید گرگن، تحلیلگر سیاسی سی ان ان ادعا می کند ریسک درگیری با ایران در 2 تا 24 ماه آینده بیش از 50 درصد و بنا بر برخی برآورده ها 90 درصد است.

به گزارش اورشلیم پست وی در تازه ترین سخنرانی خود گفت، باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا در دور دوم ریاست جمهوری خود بر مسائل داخلی متمرکز خواهد بود اما این رویکرد هیچگاه موجب نمی شود که وی از خاورمیانه غافل شود چرا که مسائل حل نشده زیادی در این منطقه وجود دارد.  وی افزود، مهمترین مساله ای که اوباما باید آن را حل کند، موضوع ایران است. گرگن مدعی شد در 30 سالی که از تجربه وی در مورد سیاسی می گذرد، این سخت ترین مشکلی است که تا کنون مشاهده کرده است.

این تحلیلگر سیاسی کارآزموده بر این باور است پس از برگزاری انتخابات ماه ژانویه اسرائیل ، بار دیگر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خواهد شد و مدت کوتاهی پس از فروکش کردن هیجان انتخاباتی وی از آمریکا خواهد خواست تا برای اقدام نظامی علیه ایران چراغ سبز نشان دهد. این رویکرد بار دیگر اختلافات آمریکا و اسرائیل بر سر نحوه برخورد با فعالیت های هسته ای ایران را مورد توجه جامعه جهانی قرار می دهد.

برای نتانیاهو، خط قرمز به معنی زمانی است که ایران به توانایی تولید سلاح هسته ای دست پیدا می کند. برای اوباما این خط قرمز تنها زمانی ترسیم می شود که ایران واقعا سلاح هسته ای تولید کند. این تفاوت دیدگاه می تواند بحرانی در روابط تل آویو – واشینگتن ایجاد کند. به عقیده گرگن، راه اجتناب از چنین بحرانی این است که آمریکا و اسرائیل فصل جدیدی از گفت و گو ها را آغاز کنند. بنا بر باور وی نیازی نیست که خط قرمز ها در تلویزیون ملی با بین المللی به نمایش گذاشته شوند.
 


( ۲ )

نظر شما :