سی و دومین بخش از سلسله نوشته‌های جدید سرکیس نعوم

کمکی که بانک‌های لبنانی برای دور زدن تحریم‌ها می‌کنند

۲۶ آبان ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۵ کد : ۱۹۰۹۲۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
شایعات بسیاری درباره رابطه بانک‌های لبنانی با سوری وجود دارد. تو می‌دانی که ما و هم‌پیمانانمان سوریه را تحریم کرده‌ایم.
کمکی که بانک‌های لبنانی برای دور زدن تحریم‌ها می‌کنند

 

دیپلماسی ایرانی: در سال گذشته سایت دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم، روزنامه نگار و نویسنده مشهور و از چهره های مشهور فرهنگی لبنانی را که جوایز متعددی در زمینه های مختلف روزنامه نگاری و فرهنگی به دست آورده است که به طور مرتب در روزنامه النهار لبنان منتشر می شدند، ترجمه و منتشر کرد که همگی آنها در آرشیو دیپلماسی ایرانی در دسترس هستند. این یادداشت ها عموما درباره تحولات اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا بودند که نعوم در سفرش به ایالات متحده امریکا که هر ساله انجام می دهد در دیدارش با مقام های مختلف امریکایی که برخی از آنها سابقه طولانی در دستگاه سیاست خارجی امریکا داشته اند و شماری نیز همچنان در این دستگاه مشغول به کارند، در میان گذاشته بود. نعوم نامی از این افراد نمی آورد ولی سمت همگی آنها را یاد می کند، از این رو خواننده می تواند حدس بزند که فرد مورد اشاره چه کسی است یا این که از لحاظ تاثیرگذاری در سیاست خارجی امریکا از چه اهمیتی برخوردار است و یا این که چه اطلاعات پشت پرده ای را می داند که کمتر ردی از آنها در رسانه ها دیده می شود. یکی دیگر از نکات مورد اهمیت این یادداشت ها به روز بودن آنها و هم زمانی شان با تحولات خاورمیانه است. خاورمیانه ای که از سال 2010 به بعد و با آغاز بهار عربی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. ویژگی دیگر این یادداشت ها حالت گفت وگو بودن آنها با مقام های امریکایی است که جذابیت بیشتری به آنها می دهد.

امسال نیز نعوم همانند سال های گذشته در همان زمان همیشگی به ایالات متحده امریکا رفته و مشابه همان گفت وگوها را انجام داده است و اکنون که به لبنان بازگشته این یادداشت ها را یک به یک در روزنامه النهار منتشر کرده است. دیپلماسی ایرانی نیز به رویه سال گذشته تلاش می کند، همگی این یادداشت ها را ترجمه و منتشر کند. در این جا سی و دومین بخش از این سلسله یادداشت ها پیش رویتان قرار می گیرد:

مسئول عالی‌رتبه در کاخ سفید که مسئولیت دومش بررسی اوضاع خاورمیانه است، گفت: «یادم می‌آید سال گذشته چه گفتی. و امروز به تو می‌گویم که شایعات یا اخبار بسیاری درباره رابطه بانک‌های لبنانی با سوری وجود دارد. تو می‌دانی که ما و هم‌پیمانانمان آنها ]سوریه[ را تحریم کرده‌ایم. تا به امروز مشکلات کوچک بسیاری که تو از آنها صحبت کردی وجود دارند که طبیعتا بیشتر آنها درباره سوریه است، البته شاید هم شایعه باشند. اما کوچک و بزرگ و همه شایعات را بررسی می‌کنیم و وقتی که واقعیت را دریافتیم اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. ما می‌دانیم لبنان از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و ثبات در صورتی که بسیاری از پرونده‌ها را باز کنیم و پرونده‌های بانکی را مورد بررسی قرار دهیم، بسیار اذیت خواهد شد. این بدان معنا نیست که لبنان و ثبات آن برای ما مهم نیستند اما لازم است که برای شما لبنانی‌ها نیز مهم باشد، و این یعنی که باید مسئولان و حکومت شما نیز به آنها اهمیت دهند.»

وی سپس افزود: «درباره بانک "لبنانی کانادایی" این بانک ضعیف عمل کرد. اما درباره بانک سوسیته جنرال (Société Générale) مواضع بانک و صاحبان آن ایجابی بود برای این که می‌خواستند بانک لبنانی کانادایی را نجات دهند. به هر حال آن‌چه برای ما مهم است کارهای سوریه و بازرگانان سوریه و غیر سوری که با نظام برای حفظ آن کار می‌کنند، است. ما می‌دانیم که لبنان به خصوص بانک‌های لبنانی در این امور با جدیت کار می‌کنند. به ما گفتند که با آنها کار نمی‌کنند. و آن‌چه گفتند را نیز عملی کردند. اما آن‌چه برای ما مهم است بیشتر حزب الله، ایران و پولشویی بعضی دیگر برای تعامل مالی با آنها است. ما به کار خود ادامه می‌دهیم و اگر چیزی کشف کردیم حتما وارد عمل می‌شویم. به هر حال چند ماه پیش خودم به لبنان رفتم و همکارانم نیز به زودی باز هم به لبنان خواهند رفت. در جلسه اول ما با نجیب میقاتی، نخست وزیر، او تلاش کرد که از عملکرد ما مطلع شود. مثلا وقتی که درباره همکاری‌های مالی سوریه و دوستان نظام حاکم بر آن (چه سوری و چه غیر سوری) صحبت شد، گفت: ما با حکومت سوریه تعامل نداریم. اما پرسید: آیا می‌توانیم با افراد سوری تعامل داشته باشیم؟ مثل بازرگانانی که ممکن است بعضی از آنها به نظام اسد نزدیک باشند و در این میان نام برخی شخصیت‌ها نیز برده شد. ترسیدم و به سرعت در امور دقیق شدم. با این تصور که بعضی از آنها با بعضی دیگر در نظام سوریه تعامل می‌کند. جواب دادم هیچ کس (حتی میقاتی) کلا هیچ کس نمی‌تواند با بازرگانان و همه افرادی که با نظام سوریه همکاری‌ می‌کنند تعامل کنند. گفت که شاید ما با برخی افراد همکاری کنیم اما از دادن جزئیات بیشتر خودداری کرد.»

وی سپس به جلساتش با بانکداران و جمعیت بانکداران لبنانی اشاره کرد و گفت: «دیدیم که بیشتر اعضای آنها از تدبیر و عزم لازم برخوردارند. برای همین تاکید کردند که به همه شرایط و ملزوماتی که بانک‌های امریکایی و مجازاتی که ممکن است، وجود داشته باشد، خود را ملزم می‌دانند. آنها گفتند که از بانکداری حمایت می‌کنند. اکنون شایعات جدیدی را شنیدم و برای همین همکارم همان طور که گفتم به لبنان می‌رود. او قرار است با ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان دیدار کند. سلامه سال گذشته همین وقت‌ها از واشنگتن دیدن کرد تا مشکل بانک لبنانی کانادایی را حل کند. خواست به طور غیر مستقیم هشدار دهد که امریکا از این به بعد نمی‌تواند دیگر هیچ بانک لبنانی را هدف قرار دهد. در حالی که نه اون موقع و نه حالا درست نمی‌گفت. قطعا ما دلایل و اطلاعات را جمع می‌کنیم و سپس کار خود را ادامه می‌دهیم. شاید بانک‌های بزرگ بتوانند خودشان را اصلاح کنند یا این که راه‌های دیگری بیابند که تا کنون کشف نشده‌اند. دیگر می‌ماند افراد مشکوک که تعاملات مشکوک مالی دارند که از این قماش افراد در لبنان بسیارند که خوب ما هم آنها را زیر نظر می‌گیریم. مشکل موجود در لبنان بانک‌های کوچک است. ریاض سلامه و نجیب میقاتی، نخست‌وزیر می‌خواهند که همه را راضی کنند. اما این سیاست پیش نمی‌رود و موفق نخواهد شد.»

کلید واژه ها: سرکیس نعوم


نظر شما :