گاردین ادعا کرد

فجر ایرانی در قلب تل آویو

۲۸ آبان ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۴ کد : ۱۹۰۹۳۰۰ اخبار اصلی خاورمیانه
موشک فجر با آنچه در کارگاه هایی در نوار غزه با عنوان موشک قسم ساخته می شود، متفاوت است. این موشک برد بیشتری دارد در حالی که راکت های ساخت نوار غزه تنها 12 کیلومتر یا کمی بیشتر برد داشته و می توانند شهر های جنوبی اسرائیل را هدف بگیرند.
فجر ایرانی در قلب تل آویو

دیپلماسی ایرانی: در درگیری مستقیم بین اسرائیل و فلسطین در نوار غزه این رژیم صهیونیستی است که پیشرفته ترین تسلیحات را در اختیار دارد و از نمونه ای از این سخت افزار نظامی نیز روز چهارشنبه برای هدف قرار دارد احمد جباری فرمانده نظامی حماس استفاده کرد.

اما در تازه ترین دور درگیری، فلسطینی ها از سلاحی استفاده کرده اند که مزیت کوتاه مدتی را در اختیار آنها قرار می دهد. این سلاح راکتی است که می تواند به قلب غیر نظامی اسرائیل نفوذ کند. این راکت فجر 5 ساخت ایران است که در اختیار حزب الله متحد لبنانی جمهوری اسلامی، قرار داده شده است. این راکت حدود 75 کیلومتر برد دارد و این به این معنی است که می تواند تل آویو و دیگر مناطق پرجمعیت در مرکز اسرائیل را هدف قرار دهد.

به گزارش گاردین ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل می گوید که اسرائیل اغلب این موشک ها را در هوا مورد اصابت قرار دارد و آنها را منهدم کرده است. اما جهاد اسلامی دیگر شاخه نظامی در فلسطین می گوید فجر 5 را به سوی تل آویو نشانه رفته و برای نخستین بار پس از اقدام نظامی هوایی عراق علیه تل آویو در جریان جنگ خلیج فارس، توانسته حمله هوایی به این شهر داشته باشد.

به گزارش این روزنامه انگلیسی، این موشک ها نمی توانند شرایط بازی را تغییر دهند اما در عین حال استفاده از آنها قابل اهمیت است. این در حالی است که موشه یعلون، معاون نخست وزیر اسرائیل ادعا می کند زرادخانه فلسطین رو به پایان است و نمی تواند با سلاح های موجود قلب اسرائیل را نشانه بگیرد.

موشک فجر با آنچه در کارگاه هایی در نوار غزه با عنوان موشک قسام ساخته می شود، متفاوت است. این موشک برد بیشتری دارد در حالی که راکت های قسام ساخت نوار غزه تنها 12 کیلومتر یا کمی بیشتر برد داشته و می توانند شهر های جنوبی اسرائیل را هدف بگیرند. همانگونه که از سال 2005 فلسطینی ها از این راکت ها علیه اسرائیل استفاده کرده اند. البته گفته می شود ایران راکت های دیگری نیز در اختیار حزب الله قرار داده که برد آنها در حدود 20 کیلومتر است.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، در سخنرانی روز پنجشنبه خود در بیروت به موشک‌های ساخت ایران اشاره کرد. وی گفت: شلیک موشک‌های فجر-5 به سمت تل‌آویو نشان‌دهنده پختگی، دانش و قدرت و شجاعت مقاومت فلسطین در نوار غزه است. دشمن اسرائیلی از اینکه پایتختش مورد هدف قرار گرفته شگفت‌زده شده است. وی پیش از این در جریان اعزام یک فروند پهپاد بر فراز آسمان اسرائیل برای جمع آوری اطلاعات اعلام کرده بود که این پهپاد نیز ایرانی است که قطعات آن در لبنان مونتاژ شده و حزب الله از آن استفاده کرده است.

این‌که فجر5 دقیقا چگونه به غزه رسیده است مشخص نیست. اما احتمالا قطعات آن از طریق تونل‌هایی که این منطقه محاصره شده را به دنیای بیرون وصل می‌کند به غزه می‌رسد. در اکتبر 2011 بازرسان بین‌المللی در صحرای سینا گزارش دادند که موشکی در بیابان های این منطقه آزمایش شده است.

این در حالی است که اسرائیل از طریق مجراهای دیپلماتیک، نظامی و اطلاعاتی تمام تلاش  خود را کرده تا از انتقال سلاح به غزه  به خصوص تسلیحاتی که از سوی ایران تامین می شود، جلوگیری کند. گزارش ها حاکی از آن است در ژانویه 2010 افرادی که حدس‌زده می‌شود ماموران موساد بوده‌اند، محمد المبحوح،  که بنا بر ادعای این گزارش رابط حماس با سپاه پاسداران بوده  را ترور کردند و سال قبل از آن به یک کاروان بزرگ در سودان حمله کردند. همین ماه گذشته اسرائیل به بمباران کارخانه یارموک در خارطوم، که گفته می‌شود متعلق به ایران است، متهم شد. البته مقامات تهران و خارطوم این ادعا را که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر این کارخانه اسلحه سازی نظارت دارد را رد کردند.

اسرائیل نگرانی خود را از سلاح‌هایی که پس از سقوط معمر قذافی از طریق مصر و سودان از لیبی به غزه می‌رسد ابراز کرده است، که بیشتر آنها موشک‌های ضدهوایی SA-7 است که قدرت کمتری نسبت به فجر5 دارد.یورام کوهن، رئیس سرویس امنیتی شین بت اسرائیل، در ماه می لیبی را دروازه‌ جدیدی به جهنم توصیف کرد. در ماه‌های اخیر اسرائیل سعی کرده مصر را، که از زمان به قدرت رسیدن محمد مرسی به جای حسنی مبارک، دوستی کمتری با این کشور نشان می‌دهد، متقاعد کند که جلوی قاچاق اسلحه را بگیرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: اسرائیل راکت نوار غزه موشک فلسطین فجر 5 حزب الله


( ۱ )

نظر شما :