محمود عباس کجاست؟

۰۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۰۹۴۳۵ سرخط اخبار

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در گزارشی به قلم ˈلنا اودگاردˈ نوشت که برغم اعتبار ˈمحمود عباسˈ رییس حکومت خودگردان فلسطین در جامعه بین المللی به خاطر حفظ نظم در کرانه باختری، اما راکت های شلیک شده حماس بوده که نور امید را به دل های فلسطینیان کرانه باختری تابانده است.

 

به گزارش المانیتور، چندی قبل حدود 300 فلسطینی با برپایی تظاهرات در خیابان های رام الله، همبستگی خود را با فلسطینیان ساکن غزه که هدف حملات هوایی رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند، به نمایش گذاشتند. از آن زمان، شمار شرکت کنندگان در این قبیل تجمعات افزایش یافته است و در تازه ترین رخداد اعتراض آمیز، تمامی کارکنان دولتی روز دوشنبه در رام الله دست از کار کشیدند. تظاهرات و تجمعات در سراسر کرانه باختری و مراکز ایست بازرسی برگزار شد و نظامیان اسراییلی نیز در مراکز ایست بازرسی با شلیک گاز اشک اور، گلوله های پلاستیکی و مهمات مرگبار به معترضین پاسخ دادند و دو تن از آنها را کشتند.

در طول هفت سال گذشته، جامعه بین المللی محمود عباس را به خاطر برقراری نظم در کرانه باختری تحسین کرد، اما از نظر فلسطینیان ساکن این منطقه، او نتوانسته است شهرک سازی های رژیم صهیونیستی را متوقف کند و یا فلسطینیان را به سمت نیل به استقلال رهنمون شود. از نظر بسیاری از فلسطینیان، توانایی حماس در شلیک راکت و هدف قرار دادن مناطق نزدیک به تل اویو و بیت المقدس، امید تازه ای را در زمینه قدرت این گروه مقاومت برای بیرون راندن اسراییلی ها از اراضی فلسطینی ایجاد می کند.

ˈمحمد جراداتˈ روزنامه نگار فلسطینی در رام الله به المانیتور گفت: ˈقضیه به کشتن اسراییلی ها و یا تعداد تلفات آنها در حملات مربوط نمی شود، بلکه موضوع به رویا و آرمان مقاومت برمی گردد.ˈ

جرادات تاکید کرد که گرچه شخص او گرایش سیاسی به حماس ندارد، اما به هر حال این گروه ثابت کرده است که می تواند اوضاع و شرایط میدانی را تغییر دهد.

وضعیت فعلی میان رژیم صهیونیستی و غزه، عباس را در موقعیت دشواری قرار داده است. در حالی که اندکی بیش از یک هفته به ارائه درخواست عباس مبنی بر ارتقای وضعیت عضویت فلسطین در سازمان ملل زمان باقی مانده، کشتار ساکنان غزه موجب بدبینی مردم فلسطین به راهبرد عباس درباره ارتقای جایگاه فلسطین در سازمان ملل شده است.

به گفته جرادات، اکراه عباس از اظهار نظر درباره وضعیت فعلی غزه و استنکافش از حمایت مستقیم از اقدامات نظامی دولت تحت رهبری حماس در غزه، موجب نومیدی و سرخوردگی فلسطینیان شده است.

المانیتور افزود: در حالی که ˈهاشم قندیلˈ نخست وزیر مصر و ˈرفیق عبدالسلامˈ وزیر خارجه تونس هفته قبل به طور رسمی از غزه دیدن کردند، ˈنور عودهˈ سخنگوی حکومت خودگردان فلسطین در مراجعه روز شنبه خبرنگار المانیتور به وی، از اعلام نظر درباره هر گونه تصمیم محمود عباس برای سفر به غزه خودداری کرد.

به گزارش المانیتور، تصمیم اتحادیه عرب برای اعزام یک هیات به غزه از دیگر ژست های دیپلماتیکی است که به مثابه اعلام همبستگی با غزه و افزونتر از آن، به معنی مشروعیت یابی حماس و ˈاسماعیل هنیهˈ به عنوان رهبر بالفعل فلسطینیان است.

ˈحسام زملطˈ از کمیسیون روابط بین الملل گروه فتح به المانیتور گفت که عباس و دیگر رهبران حکومت خودگردان فلسطین به حساسیت و حاد بودن برهه زمانی کنونی واقف هستند.

زملط افزود: ˈما در شرایط بسیار بدی قرار داریم. ما در آنچه در غزه رخ می دهد، دخیل نیستیم. جنگ بین دو طرف در جریان است و ما از عهده نقش آفرینی در آن برنمی آییم. با این حال، وضعیت موجود با ارائه درخواست عباس به سازمان ملل تغییر خواهد کرد.ˈ

این مقام فلسطینی ادامه داد: ˈکشاندن اسراییل به صحنه نظامی شبیه کشاندن تایسون(یک بوکسور صاحب نام) به رینگ بوکس است. ما باید تایسون را به بازی شطرنج بکشانیم.ˈ

ˈسام باهورˈ بازرگان آمریکایی-فلسطینی نیز با تاکید بر ضرورت رویکرد عباس برای ارتقای جایگاه فلسطین در سازمان ملل در عین حال گفت که رییس حکومت خودگردان فلسطین اهمیت احساسات عمومی فلسطینیان را که چرایی خودداری عباس را از سفر به غزه برغم حضور مقام های خارجی در این منطقه جویا می شوند، درک می کند.

باهور در باره علت تعلل عباس از عزیمت به غزه گفت که احتمالا او حس می کند که اگر به غزه برود، باید پیشنهاد وحدت و همگرایی سیاسی را مطرح کند و با توجه به این که در حال حاضر حمایت های داخلی و خارجی بی سابقه ای از هنیه به عنوان رییس دولت حاکم در غزه به عمل می اید، عباس طرف ضعیفتر این جریان خواهد بود.

به گفته باهور، برنامه عباس برای طرح درخواستش در سازمان ملل، نه تنها آخرین تلاش ممکن او برای حفظ قدرت است که حتی آخرین محک و آزمون برای راه حل تشکیل دو کشور مستقل خواهد بود.

جرادات نیز زوال دوره قدرت عباس را قریب الوقوع دانست و گفت: ˈاین روزها می تواند اخرین روزهای عباس و حکومت خودگردان فلسطین باشد، هر چه روزهای قدرتمندی حماس ادامه بیابد، حکومت خودگردان ضعیفتر می شود.ˈ

 

کلید واژه ها: عباس فلسطین فلسطینیان خودگردان حکومت حکومت خودگردان المانیتور حماس حکومت خودگردان فلسطین خودگردان فلسطین فلسطین در به غزه کرانه کرانه باختری عباس را باختری


( ۲ )

نظر شما :