بغداد با کردهای عراق به توافق رسید

۰۷ آذر ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۱ کد : ۱۹۰۹۶۲۹ سرخط اخبار

پس از چند روز تنش سیاسی و نظامی شدید میان منطقه کردستان عراق و دولت مرکزی، دو طرف با میانجی‌گری آمریکا بر سر عقب کشیدن نیروهای نظامی خود از مناطق مورد مناقشه توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، هیأت‌های نظامی منطقه کردستان عراق و دولت مرکزی در مقر وزارت دفاع عراق در بغداد نشستی برگزار کردند که در آن توافق شد تا هر دو طرف نیروهای نظامی خود را از مناطق مورد مناقشه خارج و به پایگاه‌های قبلی بازگردانند.

در این نشست که یک مقام ارشد نظامی آمریکا نیز حضور داشت دو طرف توافق کردند تا بر اساس توافقنامه سال 2006 که آن نیز با میانجی‌گری آمریکا میان دو طرف امضا شده بود، هیات نظامی مشترکی برای اداره مناطق مورد اختلاف تشکیل دهند.

در نشست مذکور که با نظارت مستقیم آمریکا برگزار شد، هیات‌های نظامی بلندپایه‌ای از نیروهای پیشمرگ و ارتش عراق حضور داشتند و قرار شد گفت‌وگوها برای تشکیل هیات نظامی مشترک ادامه یابد.

دولت مرکزی و منطقه کردستان عراق همچنین توافق کردند که پس از خارج کردن نیروهای نظامی خود از مناطق مورد اختلاف، برای انجام عملیات و یا هر اقدامی در این مناطق هماهنگی لازم میان دو طرف انجام شود.

پیشتر و به دنبال بروز اختلافاتی میان دولت و منطقه کردستان عراق دو طرف نیروهای نظامی خود را به مناطق مورد مناقشه به ویژه شهر نفت خیز و استراتژیک کرکوک اعزام کردند و طی درگیری‌های پراکنده‌ای که بین نظامیان دو طرف رخ داد یک غیرنظامی کشته شد.
 

کلید واژه ها: مناطق عراق مناطق مورد نیروهای نظامی توافق منطقه کردستان عراق کردستان منطقه کردستان کردستان عراق آمریکا


نظر شما :