تکلیف فلسطین امروز مشخص می شود

۰۹ آذر ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۵ کد : ۱۹۰۹۷۰۴ سرخط اخبار

مجمع عمومی سازمان ملل امروز (پنجشنبه) در حالی درخواست فلسطینی‌ها را مبنی بر دستیابی به موقعیت "کشور ناظر غیرعضو" در این سازمان بررسی می‌کند که واشنگتن اعلام کرده است که علیه این خواسته فلسطینی‌ها رای خواهد داد و انگلیس نیز گفته است که آماده رای دادن به این درخواست در صورت پاسخ‌گویی تشکیلات خودگردان به شروط این کشور است.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، مجمع عمومی سازمان ملل امروز درباره این درخواست فلسطینی‌ها رای‌گیری خواهد کرد.


بر اساس پیش‌نویس قطعنامه‌ای که پیش‌بینی می‌شود به رای اکثریت 193 عضو دست پیدا کند، فلسطین به عنوان کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل پذیرفته خواهد شد و بسیاری امیدوارند که شورای امنیت به طور مثبت به مساله موافقت با درخواست فلسطین به عنوان عضو سازمان ملل که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سپتامبر 2011 آن را مطرح کرد، بپردازد.


در این درخواست فلسطینی‌ها بر از سرگیری مذاکرات به منظور دستیابی به یک راه حل مسالمت‌آمیز همزمان با تشکیل کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل بر اساس مرزهای ماقبل سال 1967 تاکید شده اما این درخواست فلسطینی‌ها با مخالفت برخی به ویژه آمریکا و اسرائیل روبه‌رو خواهد شد چرا که ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن پنجشنبه علیه این درخواست فلسطینی‌ها رای خواهد داد.


در این راستا سوئیس و دانمارک اعلام کردند که از درخواست فلسطین حمایت خواهند کرد.

 

وزارت خارجه سوئیس در بیانیه‌ای اعلام کرده است: تصمیم تایید درخواست فلسطینی‌ها مطابق با سیاست سوئیس در راستای برقراری صلح عادلانه و دائمی است.


در کوپنهاگ ویلیز سوندال، وزیر امور خارجه دانمارک اعلام کرد که کشورش به درخواست فلسطینی‌ها پاسخ مثبت خواهد داد.


خوزه مانوئل گارسیا، وزیر امور خارجه اسپانیا نیز در برابر پارلمان اعلام کرد: کشورش به نفع درخواست فلسطین رای خواهد داد چرا که معتقد است آن بهترین شیوه برای پیشبرد روند صلح خاورمیانه است.


همچنین وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو از طرح فلسطینی‌ها برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی حمایت می‌کند.


به نقل از خبرگزاری شینهوا، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: بارها و بارها گفته‌ایم روسیه با طرح به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی موافق است و چنانچه این طرح در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شود به آن رای مثبت خواهیم داد.


وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: ما از این طرح حمایت می‌کنیم زیرا از دیدگاه ما چنین اقدامی گزینه جایگزینی در فرآیند صلح خاورمیانه به شمار نمی‌رود.


روسیه تاکید کرد: تلاش‌های بین‌المللی در حال حاضر باید در راستای از سرگیری مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین در کوتاه‌ترین زمان ممکن متمرکز شود.


دستگاه دیپلماسی روسیه اعلام کرد: مسکو در تماس با طرفین اسرائیلی و فلسطینی در سازمان ملل و همچنین کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه خواهد کوشید فرآیند صلح خاورمیانه را تسریع بخشد.


پیشتر لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه طی نشستی در گردهمایی مجمع ملی این کشور اعلام کرده بود که پاریس از عضویت کشور مستقل فلسطینی در سازمان ملل متحد حمایت می‌کند.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی که پرسشی درباره موضع فرانسه در قبال عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد مطرح می‌شود پاسخ پاریس مثبت خواهد بود.


وزیر امور خارجه فرانسه تصریح کرد: ما خواستار ادامه مذاکرات بی‌هیچ پیش شرطی هستیم تا از این طریق به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی به یک حقیقت تبدیل شود.


به نوشته روزنامه گاردین در همین حال انگلیس اعلام کرد: به شرطی که محمود عباس به عدم پیگیری جنایات جنگی رژیم صهیونیستی متعهد شود و سریعا مذاکرات صلح با این رژیم را از سرگیر بگیرد از پیشنهاد فلسطین برای عضویت در سازمان ملل متحد حمایت خواهیم کرد.


اشتفان زیبرت، سخنگوی دولت آلمان نیز گفته است که کشورش به قطعنامه بهبود موقعیت فلسطین در سازمان ملل رای نخواهد داد.

وی افزود که با این حال، آلمان برای ایجاد هماهنگی بین کشورهای اروپایی در این زمینه تلاش می‌کند.


تشکیلات خودگردان فلسطین طرحی به سازمان ملل ارائه داده که در صورت تصویب، موقعیت فلسطین به عنوان "عضو ناظر" در این نهاد را به "دولت ناظر" تبدیل می‌کند. تصویب چنین طرحی از نظر حقوق‌ بین‌المللی، به معنای غیرمستقیم شناسایی کشور مستقل فلسطین خواهد بود.


از سوی دیگر، سازمان همکاری اسلامی که دفتری نیز در نیویورک دارد تلاش‌های خود را برای جلب حمایت از درخواست فلسطینی‌ها طی هفته گذشته آغاز کرده است و این اقدام در راستای اجرای قطعنامه‌های نشست وزیران خارجه عضو این سازمان در جیبوتی است.


در این راستا اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی تماس‌های متعددی را با کشورهای عضو این سازمان در راستای تضمین موافقت با درخواست فلسطینی‌ها برقرار کرده است.
 

کلید واژه ها: فلسطین درخواست فلسطینی ها مستقل کشور مستقل فلسطین در روسیه این درخواست این درخواست فلسطینی ها مذاکرات کشور مستقل فلسطینی خاورمیانه سازمان ملل متحد مثبت صلح خاورمیانه مستقل فلسطینی در راستای


نظر شما :