رونمایی از نسل جدید مخازن نفت در ایران

۱۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۳:۲۵ کد : ۱۹۰۹۷۷۲ سرخط اخبار

پس از آمریکا، صنعت نفت ایران به عنوان دومین کشور نفت خیز جهان ساخت و راه اندازی، مخازن جدید کامپوزیتی ذخیره‌سازی نفت به عنوان نسل جدید مخازن نفتی را در خلیج فارس آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از بومی سازی برخی از تکنولوژی‌های "های تک" و انحصاری ایالات متحده آمریکا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی جهان در ایران، ساخت نسل جدید مخازن ذخیره سازی نفت در خلیج فارس هم در دستور کار متخصصان صنعت نفت قرار گرفته است.

از این رو همزمان با برنامه ریزی برای ساخت مخازن کامپوزیتی نفت توسط ایران در خلیج فارس، شرکت‌های نفتی آمریکایی و کانادایی هم برای ساخت این نسل جدید مخازن نفت برنامه ریزی کرده‌اند.
 
با این وجود ایران تنها کشوری در سطح منطقه خاورمیانه بوده که برای ساخت مخازن کامپوزیتی نفت هدف گذاری کرده است و تاکنون حتی کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس که با مشکلات تحریم روبرو نبوده هم برنامه ای برای راه اندازی این نسل جدید مخازن نفتی ندارند.
 
محمود زیرکچیان زاده در گفتگو با مهر درباره ساخت این نسل جدید مخازن نفت، گفت:‌ شرکت نفت فلات قاره طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی اولین مخازن ذخیره‌سازی نفت کامپوزیتی را آغاز کرده است.
 
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اعلام اینکه هم اکنون ساخت و راه اندازی مخازن جدید نفت و افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت در منطقه خلیج فارس یکی از برنامه‌های اولویت دار شرکت ملی نفت است، تصریح کرد: بر این اساس ساخت مخازن کامپوزیتی به‌عنوان یک پروژه دانش بنیان اجرایی شده است.
 
این عضو هیات مدیره شرکت نفت فلات قاره با یادآوری اینکه هم اکنون به منظور ساخت و راه اندازی اولین مخزن کامپوزیتی نفت خاورمیانه، قراردادی با موسسه کامپوزیت امضا شده است، اظهار داشت:  پیش بینی می شود، نسل جدید از مخازن جدید نفتی تا سال آینده در پایانه نفت لاوان در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه مطابق با هدف گذاری‌های انجام شده باید تا 2 سال آینده حدود 2 میلیون بشکه ظرفیت جدید ذخیره سازی نفت در مخازن کامپوزیتی در خلیج فارس فراهم شود، تاکید کرد: ساخت مخازن کامپوزیتی در مقایسه با مخازن فلزی دارای صرفه اقتصادی بالا و آثار مثبت زیست محیطی متعددی در بلندمدت است.
 
یکی از طرح های پژوهشکده پلیمر پژوهشگاه صنعت نفت جایگزینی خطوط لوله کامپوزیتی با لوله های فولادی در جریان عملیات انتقال نفت و گازاست که با توسعه آن خوردگی فلزات به حداقل می رسد.
 
به گزارش مهر، هدف از طرح جایگزین کردن لوله و مخازن کامپوزیتی با لوله‌های فولادی، ارتقای عمر مفید لوله و مخازن نفتی است به طوری که پیش بینی می شود عمر خطوط لوله و مخازن نفتی به بیش از 50 سال افزایش یابد.
 
خوردگی درسازه‌های فلزی هزینه‌های سنگینی را به صنعت نفت تحمیل می‌کند و با جایگزینی کامپوزیت، هزینه ناشی از تعویض قطعات فلزی کاهش می یابد.
 
همچنین با اجرای این پروژه، وزن کل تاسیسات حدود 10 تا 25 درصد کاهش می یابد و بدین ترتیب هزینه ساخت کاهش یافته که این موضع به افزایش بازگشت سرمایه طرح های نفتی کشور کمک می کند.

کلید واژه ها: مخازن کامپوزیتی نسل خلیج فارس مخازن کامپوزیتی نسل جدید خلیج راه اندازی جدید مخازن نسل جدید مخازن و راه و راه اندازی ساخت مخازن کامپوزیتی ساخت مخازن صنعت مخازن نفتی در خلیج صنعت نفت در خلیج فارس


نظر شما :