البرادعی و عمروموسی به تحریر رفتند

۱۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۳:۵۴ کد : ۱۹۰۹۷۸۰ سرخط اخبار

اختلافات میان مخالفان و موافقان رئیس‌جمهوری مصر همچنان ادامه دارد و تعداد زیادی از مخالفان از جمله محمد البرادعی، حمدین صباحی و عمرو موسی، از چهره‌های سرشناس مخالف دولت مصر در میدان التحریر تحصن کردند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، هزاران تن از مردم مصر عصر جمعه با حضور در میدان التحریر مخالفت خود را با دستورات صادر شده از سوی محمد مرسی، رئیس‌جمهوری این کشور و نیز پیش نویس جدید قانون اساسی اعلام کردند.


در این تظاهرات که چهره‌هایی چون محمد البرادعی، دبیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حمدین صباحی، نامزد پیشین انتخابات ریاست مصر و نیز عمرو موسی، دبیرکل پیشین اتحادیه عرب در آن حضور داشتند، تظاهرکنندگان از جمله چهره‌های مذکور اعلام کردند تا زمان محقق نشدن خواسته‌هایشان در میدان التحریر تحصن خواهند کرد.


در شهرهای دیگر مصر نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد و در آن تظاهرکنندگان خواستار لغو هر چه سریعتر دستورات مرسی و انحلال مجمع موسسان قانون اساسی مصر شدند.


البرادعی در جمع مخالفان در میدان التحریر گفت: پیش نویس قانون اساسی جدید مصر از لحاظ قانونی فاقد مشروعیت است و باید مجمع موسسان جدیدی برای تدوین قانون اساسی تشکیل شود.


وی گفت: آنچه که رئیس‌جمهوری و مجمع موسسان قانون اساسی مصر انجام دادند در واقع کودتا علیه دموکراسی در کشور بود و نظام حاکم رفته رفته مشروعیت خود را از دست می‌دهد.


در همین حال شایعاتی مبنی بر مرگ عمرو موسی در رسانه‌های مصری منتشر شد که این شایعات لحظاتی پس از انتشار از سوی منابع نزدیک به عمرو موسی تکذیب شد.


در همین حال در قاهره و دیگر شهرهای مصر تظاهراتی نیز در حمایت از محمد مرسی و دستورات صادر شده از سوی وی برگزار شد که در برخی شهرها به درگیری‌های محدود میان دو طرف انجامید.


امروز (شنبه) نیز قرار است تظاهرات گسترده‌ای برای حمایت از پیش نویس قانون اساسی و رئیس‌جمهوری مصر برگزار شود که این تظاهرات به دعوت اخوان‌المسلمین و هم‌پیمانان اسلام‌گرای این گروه برگزار می‌شود.


اخوان‌المسلمین و دیگر سازمان‌دهندگان این تظاهرات اعلام کردند که آنها به میدان التحریر نخواهند رفت اما در دیگر مناطق مصر تظاهرات گسترده‌ای را در حمایت از مرسی برگزار می‌کنند.


پیشتر مجمع موسسان قانون اساسی مصر در نشستی که نزدیک به 19 ساعت به طول انجامید پیش نویس قانون اساسی این کشور را تصویب کرد و از آنجایی که گروه‌های لیبرال و مسیحیان اعضای خود را از مجمع مذکور بیرون کشیده بودند اعلام کردند که پیش نویس جدید را قبول ندارند و باید مجمع موسسان منحل شد که این امر باعث بالا گرفتن اختلافات در مصر شده است

کلید واژه ها: مصر قانون اساسی تظاهرات مجمع موسسان میدان التحریر پیش نویس میدان التحریر موسسان مرسی در میدان عمرو رئیس جمهوری در میدان التحریر عمرو موسی موسی


نظر شما :