صائب عریقات در گفتگو با دیپلماسی ایرانی:

با این رای فلسطین دیگر تنها نیست

۱۴ آذر ۱۳۹۱ | ۱۸:۳۲ کد : ۱۹۰۹۷۸۴ گفتگو خاورمیانه
دیپلمات ارشد و رئیس هیأت فلسطینی مذاکره کننده عضو سازمان آزادیبخش در گفتگو با دیپلماسی ایرانی از گام های بعدی دولت برای حفظ شان این رای سخن گفت
با این رای  فلسطین دیگر تنها نیست

دیپلماسی ایرانی :   پس از رای تاریخی مجمع عمومی سازمان ملل به دولت فلسطینی، در حالیکه جلسه مجمع عمومی هنوز ادامه داشت و سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل در حال سخنرانی علیه "اقدام یکجانبه و بیهوده فلسطینی ها" بود، صائب عریقات لب خند زنان از جلسه خارج شد تا با خبرنگارانی که در مقابل ورودی مجمع عمومی جمع شده بودند گفتگو کند. وی که به عنوان رییس هیات مذاکره کننده فلسطینی نقش اساسی در دیپلماسی تشکیلات خودگردان و مذاکرات بین المللی آن در دو دهه گذشته داشته است، به همراه محمود عباس به نیویورک آمده بود تا در همان مکانی که 65 سال پیش به دوپاره کردن سرزمین تاریخی فلسطین رای داد، یک رخداد تاریخی دیگر را برای فلسطین نظاره گر باشد. خبرنگار دیلپماسی ایرانی در سازمان ملل، از این فرصت استفاده کرد تا ضمن تبریک به صائب عریقات، دیپلمات ارشد فلسطینی و رئیس هیأت فلسطینی مذاکره کننده عضو سازمان آزادیبخش فلسطین  گفتگویی با وی درباره رای تاریخی 138 کشور جهان به دولت فلسطینی انجام دهد:

طبیعتا نخستین پرسش در این فضا این است که چه احساسی دارید؟
 احساس من این است که با این رخداد تاریخی بار دیگر فلسطین را بر نقشه جغرافیا ترسیم کردیم. امروز احساس کردم دیگر تنها نیستیم. بیش از دو سوم کشورهای جهان در کنار ما ایستادند. من می خواهم که مردم ما بدانند که اکثریت مردم دنیا در کنار ما ایستاده اند. این پیامی برای همه فلسطینی ها بود که ناامید نباشید. آن روزی که پرچم فلسطین بر فراز این ساختمان برافراشته شود دور نیست و به زودی این پرچم در پایتخت های همه کشورهای جهان برافراشته خواهد شد.

میزان آرای مثبت به دولت فلسطینی را چگونه ارزیابی می کنید؟ پیامدهای احتمالی این رای برای صهیونیست ها چیست؟

رای بیش از دو سوم کشورهای جهان به دولت فلسطین بسیار با اهمیت است. این  رای پیروزی بزرگی برای فلسطین بود و این پیروزی مدیون فداکاری همه مردم فلسطین است. ما از همه کشورهایی که به ما رای دادند سپاسگذاریم.این رای نشان داد معادلات آینده برای اسراییل به مانند گذشته نخواهد بود. چراکه با رای امروز، کرانه باختری، غزه و قدس به عنوان کشور تحت اشغال به رسمیت شناخته می شود و دیگر کسی در این مساله تردید ندارد. اسراییل بر اساس قراردادهای بین المللی باید از سرزمین های اشغالی از جمله قدس عقب نشینی کند  و خط باطلی بر همه ساخت و سازها و شهرک سازی هایی که انجام داده بکشد. پس از این رای، اسراییل بیش از همیشه در برابر فشار برای توقف شهرک سازی ها قرار خواهد گرفت.

 آمریکا یکی از معدود کشورهایی بود که در نشست امروز رای منفی به شما داد. این اقدام چه تاثیری بر رویکرد شما به آمریکا می گذارد؟
 ببینید ما به اینجا نیامده ایم که با آمریکا جدال کنیم. ما به اینجا آمدیم تا حق خود را بگیریم. این مسیری طولانی است که ما در ابتدای آن قرار داریم.

با توجه به رای منفی آمریکا هنوز فکر می کنید آمریکایی ها میانجیگرانی مناسب برای گفتگوهای صلح خاورمیانه به شمار می روند؟
 ما به حکومت ها و عملکرد آن ها بر مبنای پیگیری منافعشان می نگریم. آمریکا کاملا در کنار اسراییل بوده و به شکل کورکورانه از اسراییل پشتیبانی می کند. بر ما به عنوان عرب و مسلمان واجب است که بفهمیم که چگونه باید با واشنگتن با زبان همان منافع و مصالحی صحبت کنیم که خود با آن سخن می گوید. ولی متاسفانه به نظر می رسد که هنوز این مساله را نیاموخته ایم.

گام بعدی فلسطینی ها پس از کسب این مقبولیت حقوقی چه خواهد بود؟
 آشتی ملی! پیروزی بعدی ما انشاالله مصالحه و همبستگی ملی خواهد بود. فلسطین و قدس از ما مهمترند و برای همین گام بعدی آشتی ملی میان حماس و فتح و دیگر گروه های مقاومت خواهد بود.بگذارید صریح بگویم. امروز تازه ما گام نخست را برداشتیم و این آخر کار ما نیست. به همه فلسطینی ها و عرب ها می گویم که راهی که در پیش داریم بسیار دشوار و سخت خواهد بود؛ اما مهم آن است که فلسطین به عنوان کشوری به پایتختی قدس شرقی به رسمیت شناخته شد.

انتشار اولیه : شنبه 11 آذر 1391 / بازانتشار : سه شنبه 14 آذر 1391

کلید واژه ها: فلسطین رژیم صهیونیستی صائب عریقات


نظر شما :