سلطانیه: برای رفع ابهامات جلسه بگذاریم

۱۳ آذر ۱۳۹۱ | ۱۹:۲۱ کد : ۱۹۰۹۸۸۶ سرخط اخبار

نماینده کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید بر پاسخ جدی به هرگونه اقدام علیه تأسیسات هسته یی ایران، از احتمال خروج از ان پی تی در صورت حمله به این تأسیسات خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اصغر سلطانیه در خصوص تهدیدهای رژیم صهیونیستی برای حمله به تأسیسات هسته یی ایران، با اشاره به سابقه تاریخی تاریک این رژیم از زمان اشغال سرزمین فلسطین تا به حال در نقض قوانین بین المللی گفت: در جلسه شورای حکام تاکید کردم، کسی جرأت حمله به ایران را ندارد؛ ولی اگر نادان و دیوانه ای مانند رژیم صهیونیستی بخواهد حمله کند، قطعا همانطور که مقامات جمهوری اسلامی ایران گفته اند، با برخورد جدی مواجه خواهد شد؛ اما چنین اقدامی عواقبی را هم برای حوزه برنامه آژانس و هم معاهده خواهد داشت.

 

وی افزود: ممکن است مجلس شورای اسلامی بر دولت فشار بیاورد و از دولت بخواهد که همکاری ها با آژانس را تقلیل دهیم یا بازرسی ها متوقف شود؛ یا حتی از معاهده ان پی تی خارج شویم.

 

سلطانیه در مصاحبه با شبکه العالم خاطرنشان کرد: این سوال همواره برای مردم عزیز ما ونمایندگان مطرح است که ما چه سود و استفاده ای از عضویت در ان پی تی برده ایم؛ ما اکنون به دلیل عضویت در ان پی تی دچار این مشکلات و بحث های سیاسی و تحریم شده ایم؛ ولی کشورهایی که عضو این معاهده نیستند مشکلی نداشتند، و یا رژیم صهیونیستی که عضو معاهده ان پی تی نیست، تأسیسات هسته یی آن هیچگاه مورد بازرسی های آژانس قرار نمی گیرد و با این مساله سیاسی در آژانس مواجه نیست.

 

سلطانیه تأکید کرد: این استانداردهای دوگانه، این تبعیض ها و این برخوردهای غیرمنصفانه قابل تحمل نیست . جمهوری اسلامی ایران تا به حال خویشتن داری کرده و نهایت همکاری خود را انجام داده است.

 

نماینده کشورمان در آژانس افزود: کلیه فعالیتهای هسته یی زیر نظارت کامل آژانس در حال انجام است، و این درحالی است که ما با تحریم ها مواجه بوده، و حتی دانشمندان عزیزمان توسط تروریستهایی که از سوی رژیم صهیونیستی و بعضا آمریکا حمایت می شوند به شهادت رسیدند.

 

سلطانیه گفت: با این وجود ما با عزم جدی به فعالیهای هسته ای خودمان آن هم زیر نظارت کامل آژانس ادامه دادیم.

 

سلطانیه اظهار داشت: همانطور که در شورای حکام گفتم، اگر بخواهند به این تأسیسات حمله کنند، با توجه به اینکه ما خوشبختانه کاملا بر این تکنولوژی مشرف هستیم، بلافاصله بدون هیچ مشکلی سانترفیوژهای دیگری را جایگزین خواهیم کرد و آنها را به جاهای امن تری خواهیم برد؛ این واقعیتی است که آمریکا و غرب باید با خود را با آن تطابق دهند.

 

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران کاملا مستقل می تواند کلیه 90 قطعه سانترفیوژ را بسازد و هیچ نیازی به خارج از کشور ندارد.

 

سلطانیه تأکید کرد: به همین دلیل است که بارها عرض کردم، تحریم ها مردم ما و بیماران سرطانی را نشانه گرفته؛ وگرنه سانتریفیوژها روز به روز اضافه خواهد شد و مطابق برنامه هایی که به آژانس اعلام می کنیم، زیر نظر آژانس برنامه خود را ادامه خواهیم داد و غنی سازی هرگز تعلیق نخواهد شد.

 

سلطانیه تأکید کرد: بازرسی های عادی از تأسیسات هسته یی کشور از جمله غنی سازی به طور معمول و مستمر در حال انجام است و دوربین های آژانس به صورت 24 ساعته در نطنز و یا فوردو بر فعالیت ها نظارت دارند.

 

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: پرونده را به این دلیل بازنگه داشته اند که اتهاماتی را مطرح کنند و این درحالی است که ما بارها در طول ده سال گذشته ثابت کرده ایم که اتهامات و به ویژه در خصوص ابعاد نظامی بی اساس است.

 

سلطانیه با اشاره به ادامه ادعاها در خصوص پارچین گفت: در سال 2004 و 2005 بنده همراه بازرسانی بودم که از پارچین بازرسی انجام دادند، نمونه برداری کردند و در لابراتورارها آنالیز انجام شد؛ آقای البرادعی در آن زمان اعلام کرد که هیچ شواهدی از مواد هسته یی و فعالیتها دیده نشده و معاون وی در بازدید دوم اعلام کرد که پارچین جزئی از تاریخ خواهد بود و برای ما کاملا ابهامات رفع شد.

 

سلطانیه تأکید کرد: تجربه عراق باعث بی آبرویی آمریکا شد و مشخص کرد که آمریکا ادعاهای بی اساس دارد و برای اهدافی که در نظر داشت از جمله اشغال، موضوع سلاح کشتار جمعی را مطرح کرد.

 

سلطانیه هشدار داد: هدف از باز نگه داشتن پروند ایران این است که آژانس بین المللی انرژی اتمی را به یک سازمان جاسوسی، اطلاعاتی و بازرسی تبدیل کنند؛ ولی مقاومت جمهوری اسلامی ایران تاریخی است و جنبش عدم تعهد با 120 کشور عضو به همین دلیل از ایران حمایت می کند.

 

سلطانیه خاطرنشان کرد: ما قبول کردیم یک بار دیگر در رابطه با این اتهامات و اصطلاحا ابعاد محتمل نظامی و گزارش متأسفانه اغراق آمیز آمانو، مذاکراتی را برای اثبات بی اساس بودن این ادعاها شروع و چارچوبی را معین کنیم؛ چند بار مذاکره داشتیم و در 13 دسامبر هم در تهران مذاکرات دیگری را خواهیم داشت.

 

وی با تأکید بر ضرورت توجه آژانس به خواسته ها و ملاحظات ایران در مذاکرات گفت: در متن مذاکرات باید عباراتی گنجانده شود که ما مطمئن شویم مسائل امنیتی ما رعایت شود و آژانس از اطلاعات ما کاملا حفاظت می کند و بایستی آژانس قبول کند که مدارک مورد ادعا را به ما تحویل دهد.

 

 

سلطانیه اظهار داشت: اگر مسائل مورد اختلافات بین ما و آژانس را رعایت کنند، امکان جمع بندی و رسیدن به توافق وجود دارد.

 

وی افزود: این که ما در یک سال گذشته به توافقی نرسیدیم به دلیل این اختلافات و این نکات مهم است؛ ما بایستی مطمئن باشیم که پس از انجام این همکاری ها، موضوع مختومه شود و بحث خاتمه پیدا کند؛ زیرا بازرسی های عادی در حال انجام است.

 

سلطانیه با تأکید بر ضرورت خاتمه یافتن موضوع از سوی شورای امنیت، گفت: در شورای حکام با پنج دلیل حقوقی ثابت کردم که قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل مبنای حقوقی ندارد؛ و ادامه دخالت شورای امنیت باعث پیچدگی بیشتر موضوع و مشکلات شده و مشکلات هم ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین شورای امنیت باید دخالتها را موقف کند و ما هم کار حرفه ای خود با آژانس را انجام دهیم.

 

سلطانیه با بیان اینکه موضوع هسته یی ایران با آژانس کاملا فنی - تخصصی است؛ اظهار داشت: درچند سال گذشته این موضوع را سیاسی کرده اند؛ بازرسی های معمول از تأسیسات هسته یی از نطنز و راکتورهای بوشهر در حال انجام است؛ موضوع اتهامات و ادعاهایی که می زنند که ایران می خواسته مطالعاتی را در ابعاد نظامی انجام دهد، سیاسی است و از سوی کشورهای متخاصم مانند آمریکا مطرح می شود.

 

وی افزود: ما هم در مسیر مذاکرات به آنها تذکر داده ایم که باید از حرکات سیاسی و برخوردهای سیاسی اجتناب کنند تا این موضوع کاملا حل و فصل شود.

 

سلطانیه با تأکید بر آمادگی ایران برای رفع ابهامات، گفت: آماده ایم برای رفع ابهامات جلسه بگذاریم ولی در چارچوب و ضابطه ای مشخص؛ زیرا این مطالب خارج از روند معمول ان پی تی است . این چارچوب باید مشخص شود و این کشورها باید تضمین بدهند که از این ادعاهای سیاسی دست بردارند.

 

وی ادامه داد: در این فرایند باید روند گام به گام متقابل باشد؛ یعنی اگر جمهوری اسلامی ایران به عنوان حسن نظر گامی را فراتر از تعهد خود برمی دارد، طرف مقابل هم باید اقدامات متقابلی را انجام دهد.

 

سلطانیه تأکید کرد: یکی از موضوع های بسیار مهمی که این بار در شورای حکام مطرح و باعث شد که یک بار برای همیشه چهره واقعی آمریکا در حمایت رژیم صهیونیستی مشخص شود، موضوع کنفرانس عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته یی بود.

 

وی افزود: همه کشورهای عضو شورای حکام از اقدام یکجانبه آمریکا در اعلام تعویق کنفرانس عاری ساری خاورمیانه میانه ابراز تأسف کردند؛ اتحادیه عرب و جمهوری اسلامی ایران بیانیه شدید اللحنی در انتقاد از آمریکا و اعتراض به این تصمیم گیری صادر کرده؛ و روسیه، چین، برزیل و حتی ژاپن و کشورهای دیگر و اتحادیه اروپا بیانیه ای را برای اظهار تأسف مطرح کردند.

 

سلطانیه خاطرنشان کرد: این مسأله نشان داد که آمریکا با حمایت بی چون وچرا از رژیم صهیونیستی روز به روز خودش را منزوی می کند؛ و همچنین ثابت شد که این جمهوری اسلامی ایران است که صادقانه خواستار عاری سازی خاورمیانه و دنیا از سلاح هسته ای است.

استدلالهای آمریکا پذیرفته نشد

 

وی با اشاره به رد شدن همه استدلالهای آمریکا در جلسه شورای حکام از سوی همه کشورها، اظهار داشت: این استدالاها غیرقابل قبول است؛ زیر اگر آمریکا می خواهد این کنفرانس به این دلیل به تعویق بیفتد که رابطه سیاسی برقرار شود یا امنیت رژیم صهیونیستی تأمین شود، قطعا چنین چیزی رخ نخواهد داد؛ زیرا با توجه به تفکر صهیونیسم و اشغال سرزمین فلسطین وتهدید رژیم صهیونیستی برای امنیت کشورها، این رژیم از سوی بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته نمی شود.

 

سلطانیه افزود: البته تأکید می کنم که مسأله تعویق کنفرانس است نه لغو آن؛ زیرا کسی نمی تواند آن را لغو کند.

 

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: در سال 2010 در کنفرانس ان پی تی با اجماع تصویب شد که کنفراسن خاورمیانه عاری از سلاح باید در سال 2012 برگزار شود، بنابراین تصمیم یکجانبه آمریکا تخلف از مصوبات ان پی تی درنیویورک است که خود آمریکا به آن رأی داده و این امر نشان می دهد که آمریکا به قوانین و مصوبات پایبند نیست.

کلید واژه ها: آمریکا یی هسته یی ان پی رژیم صهیونیستی پی تی ان پی تی جمهوری اسلامی ایران جمهوری اسلامی سیاسی تأسیسات بازرسی شورای حکام حکام امنیت بین المللی کنفرانس تأسیسات هسته یی تأسیسات هسته گفت: در در حال انجام سلاح است؛ مذاکرات شورای امنیت خاورمیانه آژانس بین المللی انرژی بین المللی انرژی اتمی عاری معاهده که آمریکا انرژی


نظر شما :