اعلام ظرفیت تولید روزانه نفت ایران

۱۴ آذر ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۵ کد : ۱۹۰۹۹۲۳ سرخط اخبار
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، ایران را سرزمین فرصت های طلایی برای سرمایه گذاری دانست و ظرفیت تولید روزانه نفت ایران را 4 میلیون و 300 هزار بشکه نفت خام، 670 میلیون متر مکعب گاز طبیعی و 400 هزار بشکه میعانات گازی اعلام کرد.
 
به گزارش مهر، بهروزعلیشیری در همایش سرمایه گذاری چین ضمن تشریح شاخصها و عملکرد اقتصاد کلان کشور، ایران را کشوری باثبات و سرزمین فرصتهای طلایی سرمایه گذاری توصیف کرد که در مقایسه با کشورهای همسایه و منطقه مزیتهای رقابتی ویژه ای دارد.
 
وی مزیتهای اقتصادی ایران را دارا بودن منابع غنی هیدروکربنی، چهارمین کشور تولید کننده نفت در دنیا، دومین کشور دارای ذخایر گازی جهان عنوان کرد و افزود : همه این مزیتهای ذاتی در کنار نیروی جوان و تحصیلکرده  مزیتی است که در کمتر کشوری می توان آن را مشاهده کرد.
 
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در عین حال خاطرنشان کرد:  ایران در بخش منابع فلزی و تولید روی، سرب، کبالت، آلومنیوم، منگنز و مس دارای رتبه بین 4 تا 9 جهان می باشد. 
 
وی در تشریح فرصت های سرمایه گذاری در صنعت انرژی کشورمان گفت: تضمین ریسکهای سیاسی سرمایه گذاری های بخش خصوصی داخلی و خارجی، تضمین خرید محصول،تخصیص خوراک به قیمت رقابتی، تامین نیروی انسانی متخصص و ماهر پروژه ها، تامین زیرساخت های مورد نیاز و همچنین حمایت های قانونی و مقرراتی از مشوق هایی است که  جمهوری اسلامی ایران برای تشویق سرمایه گذاری در این رشته های مختلف در حوزه انرژی  به سرمایه گذاران خارجی ارایه می دهد.
 
علیشیری  با اشاره به ظرفیت تولید روزانه چهار میلیون و 300 هزار بشکه نفت خام، 670 میلیون متر مکعب گاز طبیعی و 400 هزار بشکه میعانات گازی، بر لزوم جذب و تجهیز سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی برای توسعه صنعت نفت و گاز در کشور تاکید کرد.
 
وی در تشریح اهداف کشورمان در جهت توسعه ظرفیت تولید نفت خام و گاز در افق سال 2015 گفت: ظرفیت تولید نفت خام کشور در سال 2015 به پنج میلیون و 300 هزار بشکه در روز، ظرفیت تولید گاز غنی به 1480 میلیون متر مکعب در روز و ظرفیت تولید میعانات گازی نیز به یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز خواهد رسید.
 
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، کل سرمایه گذاری مورد نیاز برای توسعه صنایع بالادستی ( اکتشاف و استخراج) و پایین دستی ( فراوری و تولید محصولات نهایی ) نفت و گاز کشور را 220 میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: بخشی از این سرمایه گذاری از منابع در دسترس بخش خصوصی داخلی و خارجی تأمین می شود و در این زمینه طرح ها و پروژه های بخش نفت و گاز کشور در بخش های بالادستی و پایین دستی که قابل اجرا با مشارکت بخش های عمومی و خصوصی است ، مطالعه و آماده شده است.
 
وی کل طرح های بخش نفت و گاز صنعت نفت را 95 طرح اعلام کرد و افزود: 57 طرح در بخش بالادستی و 38 طرح در بخش پایین دستی تعریف شده است که در مجموع با سرمایه گذاری 119 میلیارد و 600 میلیون دلار اعتبار اجرایی می شود.
 
این مقام مسئول سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح های بالادستی صنعت نفت را 67 میلیارد و 800 میلیون دلار اعلام و تصریح کرد: هفت طرح در زمینه توسعه همزمان میدان های نفت و گاز، 14 طرح در زمینه اجرای پروژه های توسعه میدان های گازی، 13 طرح برای پروژه های توسعه میدان های نفتی، 10 طرح در زمینه پروژه های توسعه دیگر میدان های نفت و گاز و 13 پروژه در زمینه ایستگاه های جمع آوری و تزریق گاز تعریف شده است.
 
وی  از سرمایه گذاری 51 میلیارد و 800 میلیون دلاری در بخش طرح های پایین دستی صنعت نفت خبر داد و در تشریح فرصت های سرمایه گذاری در این بخش گفت: 9 طرح گاز طبیعی مایع، هفت طرح برای اجرای پروژه های پالایشگاه گازی و خطوط لوله، هفت طرح پالایشگاهی نفت خام و میعانات گازی، 15 طرح خطوط لوله انتقال نفت خام و فراورده های اصلی در بخش پایین دستی صنعت نفت اجرا می شود.
 
علیشیری با اشاره به برخورداری پارس جنوبی از هشت درصد ذخایر گازی جهان و نیمی از ذخایر گازی کشور تصریح کرد: منطقه ویژه پارس، بزرگ ترین مجموعه صنعتی کشور و مهم ترین بخش از زنجیره ارزش صنعت نفت است که توسعه آن متضمن رشد جهشی اقتصادکشوردر آینده است.
 
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه ظرفیت نفت خام در کشور را 136 میلیارد بشکه عنوان کرد که 11 درصد ذخایر نفتی جهان را شامل می شود و امکان مالکیت بخش خصوصی در صنایع پایین دستی و میان دستی پروژه های نفتی را از دیگر مزیتهای سرمایه گذاری در حوزه انرژی دانست.
 
وی  در عین حال خاطر نشان کرد : 62 درصد از ذخایر طبیعی گاز در میادینی واقع شده است که هنوز توسعه نیافته و فرصت طلایی برای سرمایه گذاری محسوب می شود.
 
این مقام مسئول در ادامه فرصتهای سرمایه گذاری در بخشهای  متنوع انرژی از جمله تولید برق و انرژیهای نو را برای حضار تشریح  کرد.
 
علیشیری در ادامه با اشاره به قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی ویژگیهای این قانون را  عدم محدودیت در درصد مشارکت سهمی،  میزان سرمایه گذاری خارجی ، میزان سود قابل انتقال ،سرمایه قابل انتقال به خارج  و  نوع سرمایه قابل پذیرش عنوان  کرد.
 
وی معافیت ماشین آلات و تجهیزات خط تولید از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی( ماشین آلات دست اول)، استرداد حقوق و عوارض گمرکی پرداخت شده برای ورود مواد اولیه را بعنوان بخشی از مشوقهای قابل ارائه به سرمایه گذاران  مطرح کرد.
 
این مقام مسئول  در ادامه با اشاره به روند خصوصی سازی در کشور خصوصی سازی بانکها و شرکتهای دولتی را گامی مثبت در کشور دانست و افزود : امکان تاسیس بانکها و مؤسسات اعتباری غیر دولتی از جمله بیمه های خصوصی  در کشور مهیا شده است .
 
وی  امضای موافقتنامه های  تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری ، موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و موافقتنامه های گمرکی را به عنوان گامی مثبت برای حفظ حقوق سرمایه گذاران خارجی در کشور مطرح کرد.
 

کلید واژه ها: سرمایه سرمایه گذاری گاز گازی پروژه خارجی صنعت نفت خام ظرفیت بشکه ظرفیت تولید نفت و گاز پایین دستی صنعت نفت اقتصادی میلیارد طرح در سرمایه گذاری در گذاری در تشریح امور اقتصادی و دارایی انرژی میدان فرصت میعانات بالادستی دارایی امور اقتصادی و دارایی امور اقتصادی و وزیر امور اقتصادی وزیر امور اقتصادی و اقتصادی و دارایی میعانات گازی میدان های مزیتهای


نظر شما :