سارین سوری، پاتریوت آمریکایی و اسکندر روسی

۱۷ آذر ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۴ کد : ۱۹۱۰۰۵۱ سرخط اخبار

منابع غربی و اسرائیلی به طور هماهنگ مدعی هستند که سوریه تسلیحات شیمیایی خود را برای به کارگیری آماده می کند. این منابع مدعی هستند که گاز سارین که از سلاح های شیمیایی ضد اعصاب است در اختیار سوریه است و مقامات این کشور این سلاح را برای به کارگیری از طریق بمباران آماده می کنند ولی هنوز تصمیم نهایی برای انجام این کار گرفته نشده است.

فیصل مقداد از مقامات ارشد وزارت خارجه سوریه در واکنش به این خبرها گفته «برای بار صدم و یا هزارم تکرار می کنم که ما از سلاح شیمیایی علیه مردم خودمان استفاده نمی کنیم ... ما این کار را خودکشی می دانیم». آقای مقداد، انتشار این اخبار را در راستای جنگ روانی و برای توجیه دخالت خارجی در سوریه دانسته است. این در حالی است که رسانه های اسرائیلی مدعی شده اند، بشار اسد در حال مذاکره برای پناهندگی احتمالی در آمریکای لاتین است و انتشار اخبار مربوط به سلاح های شیمیایی اهرمی است که اسد برای بهبود شرایط چانه زنی بر سر آینده خود از آن استفاده می کند. بشار اسد پیش از این گفته بود کشور خود را تسلیم تروریستها نخواهد کرد.

کریستین ساینس مونیتور از زبان کارشناسان تسلیحاتی خبر داده است که آلودگی ناشی از گاز بی رنگ و بی بوی سارین که در سال 1938در آلمان ساخته شده و در جنگ علیه ایران مورد استفاده قرار گرفته است، پس از چند روز از بین خواهد رفت و به این ترتیب راه برای پیشروی طرفی که از آن استفاده کرده است باز خواهد شد.

در حالی که بن بست چند ماهه در صحنه درگیری های سوریه همچنان ادامه دارد، مخالفین مسلح که چند روز پیش از این، خبر داده بودند بار دیگر قصد حمله به پایتخت را دارند، این بار مدعی شده اند در تلاش مجدد برای قطع ارتباط دمشق با فرودگاه بین المللی دمشق هستند. تلاش سابق مخالفین به درگیری های انجامید که در نتیجه ناامنی ناشی از آن دولت سوریه، این مسیر را برای مدتی بست.

رسانه های اسرائیلی که در چند ماه اخیر، به طور پیوسته از تمایل دول خارجی برای مداخله در سوریه و اماده سازی شرایط برای این کار خبر می دهند، در روزهای اخیر، اخبار مفصلی را از استقرار سیستم های ضد موشکی متنوع در اطراف سوریه منتشر می کنند. استقرار موشک های پاتریوت آمریکایی، آلمانی و هلندی در مرزهای ترکیه و سوریه تائید شده و قرار است این سیستم ها در چند هفته آینده در این مرز مستقر شوند و این بدان معنا خواهد بود که نظامیان آمریکایی برای اولین بار پس از شروع بحران سوریه، در مرزهای این کشور مستقر خواهند شد.

سایت اسرائیلی دبکا نیز خبر داده است که علاوه بر سیستم های پاتریوت مستقر در خشکی و در مرز ترکیه و سوریه، آمریکا از طریق به کارگیری کشتی های خود، سیستم های ضد موشک متفاوتی را نیز در آبهای دریای مدیترانه و در اطراف سوریه آماده می کند.

مقامات ارشد اسرائیلی در روزهای اخیر در سفر به اروپا به سر می برند و اظهار نظر آنها در مورد مسائل سوریه به ابراز نگرانی های مبهم محدود شده است. ولی مقامات ترکیه که تلاش شان برای استقرار سیستم های پاتریوت در مرز با سوریه به ثمر نشسته است، به طور مستقیم و از زبان وزیر خارجه خود در مورد اطلاع از هفتصد موشک بالستیک سوریه و آگاهی از محل استقرار آنها خبر می دهند.

در جبهه مقابل، خبرهای غیر رسمی از تحویل موشک های اسکندر به سوریه حکایت دارد. موشک های بالستیک کوتاه برد اسکندر یکی از اصلی ترین ابزارهای دولت روسیه برای مقابله با سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا محسوب می شود و در صورت تائید نهایی تحویل این سیستم ها به سوریه، این اقدام نشان دهنده ادامه قاطعیت روسیه در حمایت از سوریه در مقابل مداخله خارجی خواهد بود.

همه این مسائل در حالی است که وزرای خارجه آمریکا و روسیه در حاشیه نشست های بین المللی در دوبلین پایتخت ایرلند جنوبی با یکدیگر دیدار کرده اند. هر چند هنوز خبر روشنی از محتوای این دیدار منتشر نشده است، اما این دو، نشستی با اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در سوریه نیز داشته اند. به نظر می رسد اگر قاطعیت روسیه در حمایت از سوریه ادامه داشته باشد، از دل دیدار وزرای خارجه دو کشور، یکی از دو گزینه تشدید اختلافات دو عضو دائم شورای امنیت و گسترش درگیری ها در سوریه یا تلاش برای رسیدن به راه حلی سیاسی برای بحران تقویت شود.

کریستین ساینس مونیتور این نکته را گوشزد کرده است که هر تلاشی برای ساقط کردن دولت سوریه به معنای ساقط کردن اولین دولتی است که سلاح های کشتار جمعی در اختیار داشته و ساقط شده است و روشن نیست که چه آینده ای برای این سلاح ها رقم خواهد خورد

کلید واژه ها: سوریه سلاح موشک شیمیایی روسیه


نظر شما :