ماجرای سفارت ایران در دانمارک چه بود؟

حمله 50 نفره یا آشوب 5 نفره

۲۰ آذر ۱۳۹۱ | ۲۰:۱۹ کد : ۱۹۱۰۱۶۷ اخبار اصلی اروپا گفتگو خاورمیانه
گفتگوی دیپلماسی ایرانی با دو عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص حمله به سفارتخانه ایران در دانمارک
حمله 50 نفره یا آشوب 5 نفره

دیپلماسی ایرانی: روز شنبه، در فاصله ده روز پس از حمله به سفارت ایران در برلین، خبری از سوی احمد بخشایش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اعلام شد، مبنی بر اینکه گروهی 50 نفره و مجهز از منافقین به دستور اسرائیل به سفارت ایران در دانمارک حمله کردند. ایسنا به نقل از وی گزارش داد: منافقین با داشتن تمامی امکانات حتی نردبان از دیوار سفارت بالا رفته و با قیچی های خاص سیم های خاردار را بریدند و بعد از ورود به سفارت، شیشه ها را شکسته و شعار علیه جمهوری اسلامی نوشته اند با این مضمون که جمهوری اسلامی در جنگ 8 روزه موشک به فلسطین داده است، این همان شعارهایی است که بر روی دیوار سفارت ایران در آلمان نوشته شده بود. این در حالی است که خبر حمله به سفارت ایران در دانمارک در رسانه های خارجی بازتاب نداشت و نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیتی ملی مجلس روز گذشته موضوع حمله به سفارت را تکذیب کرد. وی در گفت و گو با مهر اعلام کرد: حمله ای به سفارت ایران در دانمارک صورت نگرفته و تنها 4 نفر به منظور دریافت پناهندگی در مقابل سفارت سر و صدا به راه انداخته اند. وی با اشاره به معماری ساختمان ها در دانمارک گفت: نوع معماری ساختمان ها در کشور های اروپایی به گونه ای است که دیوار بلندی ندارد. اکنون در شرایطی روز یکشنبه، خبر حمله150 نفر به کنسولگری ایران در هرات منتشر شده، بخشایش می گوید اصلا به بالا رفتن گروه 50 نفره از دیوار سفارت ایران در دانمارک اشاره نکرده و نقوی حسینی نیز تاکید دارد اصلا حمله ای انجام نشده است.  آنچه در زیر می خوانید گفت و گویی است که با این دو عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در همین زمینه انجام شده است.

آقای نقوی حسینی، شما اعلام کرده اید که اصلا حمله ای به سفارت ایران در دانمارک انجام نشده در حالی که آقای بخشایش روز شنبه از حمله  گروهی 50 نفره خبر داده بودند؟

اگر ایشان گفتند، از خودشان بپرسید. من اطلاعات خودم را گفتم.

اطلاعات شما بر چه مبنایی است، آیا از سفارت ایران در دانمارک اطلاعات گرفتید؟

بله. من اطلاعات را از مقامات رسمی گرفتم و سئوال کردم و گفته شد که چهار، پنج نفر ... چهار نفر احتمالا آمدند آنجا و سر و صدا به راه انداخته اند و اصلا سفارت خانه های ما در اروپا دیوار ندارد که کسی از دیوارش بالا برود. می دانید که سفارتخانه ها در اروپا یک دیوار خیلی کوتاه دارد و حتی فنس هم دور آن نمی کشند. به همین دلیلی خیلی راحت می شود رفت داخل آنجا و سر و صدا کرد و درگیر شد. این خیلی چیز سختی نیست. اما حمله ای به سفارت صورت نگرفته است.

اما آقای بخشایش همکار شما در کمیسیون امنیت ملی مجلس هستند و از حمله به سفارت خبر داده اند؟

ببینید من با آقای بخشایش کاری ندارم. من اطلاعات خودم را گفتم.

یعنی شما کاملا این خبر را تکذیب می کنید؟

همین که عرض کردم. همین.

پرسش دیگر در مورد پرداخت غرامت آلمان به ایران بابت خسارت وارده در جریان حمله 8 آذر ماه به سفارت ایران در برلین است؟ آیا برآوردی از این خسارت ها وجود دارد؟ توافق برای پرداخت خسارت کی و کجا انجام شده است؟

من برآورد خسارت را ندارم. اما مسئول امنیت سفارتخانه و کنسولگری در کشور میزبان بر عهده کشور میزبان است و اگر افرادی، فردی یا عاملی باعث خسارت به سفارت شود، کشور میزبان باید جبران خسارت کند. چرا که امنیت سفارتخانه به خطر افتاده است.

حتما خبر دارید که عده ای روز یکشنبه به کنسولگری ایران در هرات حمله کرده اند، دلیل این اقدام چه بوده است؟

من اطلاعی ندارم.

در گفتگوی دوم به سراغ احمد بخشایش دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس رفتیم:

آقای بخشایش می خواستم در مورد حمله ای که گفته بودید روز شنبه علیه سفارت ایران در دانمارک انجام شده، سئوال کنم؟

نه، ببینید دو مساله بود که یکی در برلین آلمان اتفاق افتاد که در واقع اسرائیلی ها از منافقین خواسته بودند که افکار عمومی پیروز ایران را در غزه منحرف کنند. چون ایران موشک هایش را به غزه داد و غزه اسرائیل را شکست داد و نتیجه این پیروزی این شد که آقای نتانیاهو که هر شب می آمد در مورد ایران موضع می گرفت دیگر از این به بعد نمی آید و نمی گوید به ایران حمله می کنیم. آنها می خواستند این پیروزی را منحرف کنند و به همین دلیل گروهی به سفارت ایران در برلین حمله کردند.

اما شما روز شنبه گفته بودید که 50 نفر از منافقین به سفارت ایران در دانمارک حمله کرده اند؟

نه، من نگفتم 50 نفر. من گفتم یک گروه پنج ، شش نفره به سفارت ایران در دانمارک حمله کردند. این موضوع در گذشته هم وجود داشته و نباید این را خیلی بزرگ کنیم.

یعنی شما صحبت هایی را که به نقل از شما در خبرگزاری ها منعکس شده را تکذیب می کنید؟

من تکذیب نکردم. من برای شما توضیح دادم. الان هم می گویم روز شنبه گفته بودم گروهی 40 ، 50 نفره به سفارت ما در برلین حمله کرده بودند. حالا یک گروه چهار ، پنج نفره جدید به سفارت ما در دانمارک حمله کرده اند. این دو مساله به دلیل کمرنگ کردن پیروزی ایران در غزه از سوی اسرائیل انجام شده است. البته اینجا دو سناریو وجود دارد، عده ای می گویند این گروه به سفارت حمله کرده اند تا بتوانند از دولت دانمارک درخواست پناهندگی کنند.

این همین اظهاراتی است که آقای نقوی حسین در مقابل اظهارات روز شنبه شما مطرح کرده اند. ایشان گفتند حمله ای در کار نبوده و این افراد به دنبال دریافت پناهندگی بودند.

نه پناهندگی از ایران که نگرفتند ، به سفارت ایران در دانمارک حمله کرده اند تا فیلم و عکس بگیرند و به دولت دانمارک نشان دهند که بگویند اگر ما را دیپورت کنید ما با ایران مخالف هستیم و نمی توانیم برگردیم. حالا بجث این است که اگر در آینده نزدیکباز هم حمله هایی علیه سفارت ما در اروپا انجام شود، این به این معنی است که سیاست اسرائیل ادامه دارد. البته آقای نقوی حسینی نظر خودشان را گفتند. نظر من را که نگفتند. من نظر خودم را می گویم.

منبع شما برای اعلام خبر حمله به سفارت ایران در دانمارک کجا بود؟

من نمی تونم منبع خبرم را اعلام کنم. منبع خبر شما کجا بوده که از من سئوال می کنید؟

من از خبرگزاری دانشجویان ایران که اظهارات شما را منتشر کرده نقل خبر می کنم که گزارش داده بود 50 نفر از منافقین به سفارت ایران در دانمارک حمله کرده اند.

ببینید گروه 50 نفره مربوط به سفارت ایران در برلین بوده است. روی دیوار سفارت ایران در برلین نوشته بودند چرا موشک به غزه داده اید و حالا روی دیوار سفارت ایران در دانمارک هم همین را نوشته اند. این تلاش اسرائیل برای منحرف کردن افکار عمومی است.

آیا اقداماتی در دست است تا از تکرار حمله به سفارت ایران در کشور های دیگر جلوگیری شود؟

این اقدامات در همه دنیا انجام می شود. با وزارت خارجه و پلیس هماهنگ می شود. ما هم همین اقدامات را انجام می دهیم. اعضای سفارت های ما هم باید قوی و مستحکم باشند و پیش بینی کنند. این در حالی است که ما در خارج از کشور اپوزیسیون داریم، اسرائیل هم هست که با ایران دشمنی دارد، طبیعی است که بخواهند که آنها بخواهند حمله ای انجام دهند. ما از حمله نمی ترسیم.

اما در خبر ها آمده که یک روز پس از ماجرای سفارت ایران در دانمارک به کنسولگری ایران در هرات حمله شده است؟

من در جریان نیستم.

در مورد خسارت های وارد به سفارت ایران در برلین، آقای حقیقت پور اعلام کرده اند که آلمان غرامت پرداخت می کند، این جبران خسارت چگونه خواهد بود؟

این را لازم نیست که آقای حقیقت پور بگویند. در همه جای دنیا این وجود دارد. وقتی که دانشجویان ما به سفارت انگلیس در تهران حمله کردند ، طبیعی است که طبق کنوانسیون 1962 ما باید خسارت بپردازیم. آنها هم وقتی به سفارت ما حمله می کنند باید خسارت فیزیکی ، مادی و معنوی بدهند.

منظور از خسارت فیزیکی و معنوی چیست؟

یعنی این خسارت را در قالب پول می پردازند.

در مورد سفارت انگلیس دز تهران برآورد مالی چقدر بوده و آیا پرداخت شده است؟

من برآوردی ندارم. اما طبق کنوانیسون های بین المللی ایران باید خسارت بپردازد و حتما آنها هم خسارت را گرفته اند. این یک امر طبیعی است. سال های قبل که به سفارت ما در استرالیا حمله کردند، دولت استرالیا به ما خسارت پرداخت کرد. این یک قانون و قاعده دیپلماتیک است.

کلید واژه ها: سفارت ایران دانمارک خسارت برلین دیوار سفارت منافقین نقوی حسینی


نظر شما :