آغاز تلاش در اروپا برای تسلیح شورشیان سوری

۲۵ آذر ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۱ کد : ۱۹۱۰۳۷۱ سرخط اخبار

رهبران اتحادیه اروپا از تصمیم خود برای آغاز گفتگو برای رفع تحریم های موجود علیه شورشیان سوری با هدف تسلیح بهتر آنها در مبارزه با حکومت بشار اسد خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، به دنبال اقدام آمریکا در ارسال نیرو و موشک های پاتریوت به ترکیه، رهبران اتحادیه اروپا نیر تصمیم گرفته اند تا مذاکرات خود برای رفع تحریم های تسلیحاتی علیه شورشیان سوری را آغاز کنند.

لازم به ذکر است این اقدام آمریکا در ارسال موشک های پاتریوت به ترکیه با هدف کمک به شورشیان سوری انجام شده و وال استریت نیز درباره آن می نویسد: اقدام آمریکا در ارسال موشک و نیرو به ترکیه، نقش پنتاگون را در مرزهای ترکیه با سوریه افزایش می دهد.

بر همین اساس، انگلیس و فرانسه اقدامات خود را برای اصلاح تحریم های موجود مبنی بر ممنوعیت ارسال سلاح به شورشیان سوری را آغاز کرده اند. این اقدام انگلیس و فرانسه پس از آن انجام می شود که در روزهای گذشته اغلب کشورهای اروپایی در تقلید از این دو کشور شورای جدید شورشیان سوری را به رسمیت شناختند.

اما در نشست روز گذشته رهبران اتحادیه که با حضور 27 عضو آن برگزار شد، "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس و "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه در تلاش برای متقاعد کردن رهبران سایر کشورهای اروپایی برای اصلاح این تحریم ها راه به جایی نبردند.

به نوشته وال استریت، کشورهای آلمان، هلند و سوئد کشورهایی بودند که با لغو تحریم های موجود علیه شورشیان سوری مخالف بودند.

در نشست دیروز اتحادیه اروپا دیوید کامرون برای آنکه بتواند موافقت رهبران اروپایی را برای ارسال سلاح به شورشیان سوری جلب کند به دروغ متوسل شد و گفت: ما در حال ارسال سلاح های غیر کشنده به سوریه هستیم و بحثی که هم اکنون مطرح است این مورد است که اکنون چه کاری باید انجام بدهیم، چه کاری می توانیم برای ارئه کمک بیشتر به شورشیان، همکاری و حمایت از آنها انجام بدهیم؟

کامرون در ادامه افزود: مردم در سال های آینده از ما سوال می کنند که برای کمک به حل این موضوع چه کاری را انجام دادید؟

هر چند 27 عضو اتحادیه اروپا در نشست روز گذشته خود برای رفع این تحریم ها به توافق نرسیدند اما در بیانیه پایانی نشست اعلام کردند که بار دیگر برای گفتگو در این رابطه گردهم خواهند آمد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا به تلاش خود در تمامی زمینه ها برای حمایت از شورشیان سوری و کمک به آنها و همچنین انجام حمایت های بیشتر از مردم سوریه ادامه می دهد.

در بخشی دیگری از این بیانیه، رهبران اتحادیه اروپا  مدعی شدند حکومت بشار اسد غیرمشروع است و خواستار کنار رفتن دولت وی شدند.

به گفته دیپلمات ها، این بیانیه نشان می دهد که کشورهای اروپایی برای انجام گفتگوهای جدی جهت لغو تحریم های تسلیحاتی موجود علیه شورشیان سوری آماده بوده و راه برای این کار باز است از همین رو در نشست آتی اتحادیه اروپا که در ماه ژانویه برگزار می شود این موضوع به بحث گذاشته خواهد شد.

 

کلید واژه ها: شورشیان سوری شورشیان سوری اتحادیه تحریم اروپا اتحادیه اروپا رهبران علیه شورشیان سوری به شورشیان ترکیه علیه شورشیان بیانیه اروپایی


نظر شما :