ملک عبدالله: مصر، قطر و ترکیه می خواهند اردن را ناآرام کنند

۲۶ آذر ۱۳۹۱ | ۱۲:۵۹ کد : ۱۹۱۰۴۲۰ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، رادیو صدای روسیه در گزارشی به قلم «نیکیتا سوروکین» نوشته است که «ملک عبدالله دوم»، پادشاه اردن نگران آن است که «بهار عربی» به زودی وارد کشورش شود.

بنابراین گزارش، عبدالله نگران آن است که محور جدید ترکیه، مصر و قطر در تلاش باشند تا بهار عربی را به کشور وی نیز توسعه دهند و شبیه به آن چیزی که در سوریه اتفاق افتاده است در اردن نیز رخ دهد.

بنابر گزارش رسانه های محلی، محور ترکیه، مصر و قطر به انضمام اخوان المسلمین پادشاه اردن را نگران کرده است. عبدالله دوم بر این باور است که موضع آنکارا در خصوص سوریه فرقه گرایانه است و بر نفرت مذهبی بنیان نهاده شده است. همچنین فعالیت های قطر در سوریه نیز ملک عبدالله را نگران کرده است.

همچنین ملک عبدالله نگران است که پس از سقوط احتمالی دمشق، سوریه نیز به بخشی از محور فوق الذکر تبدیل شود و به همین خاطر است که از کمک نظامی به مخالفان سوریه خودداری می کند و در امور داخلی سوریه دخالت نمی نماید.

«فیودور لوکیانوف»، سردبیر ارشد نشریه «روسیه در سیاست جهانی» بر این باور است که پادشاهی اردن دلایلی برای نگرانی خود دارد. اگر حکومت اسد در سوریه سرنگون شود، خشونت به کشورهای همسایه نیز تسری خواهد یافت.

به گفته وی: «گفته می شود که اردن که در همسایگی سوریه قرار دارد، هدف بعدی ست. به این ترتیب، 18 ماه پیش ملک عبدالله تلاش کرد که با ورود به شورای همکاری خلیج فارس از حمایت آنان برخوردار شود اما به نظر نمی رسد این اقدام کمکی به وی بکند.»

بر اساس این گزارش، شاخه اخوان المسلمین در اردن دردسر اصلی برای پادشاه این کشور است. این جریان در اواخر سپتامبر تهدید کرد که 50 هزار نفر را به خیابان ها می آورد. اگر عبدالله با پادشاهی مشروطه موافقت کند، این امکان برای اخوان المسلمین به وجود می آید که همان طور که در مصر به قدرت رسید، در اردن هم به قدرت برسد.

کلید واژه ها: سوریه عبدالله اردن


نظر شما :