سخنگوی وزارات خارجه آمریکا و معاون اشتون اعلام کردند

زمان و مکان مذاکره در گرو موافقت تهران

۲۹ آذر ۱۳۹۱ | ۱۶:۵۳ کد : ۱۹۱۰۵۶۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای
مقامات تهران در ماه های اخیر بارها اعلام کرده بودند از مذاکره استقبال می کنند اما اظهارات اخیر مقامات غربی نشان می دهد که با وجود این اعلام آمادگی ایران هنوز به درخواست آنها برای مذاکره پاسخ نداده است.
زمان و مکان  مذاکره در گرو موافقت تهران

دیپلماسی ایرانی: هفته گذشته رسانه های غربی از تدوین بسته پیشنهادی گروه 1+5 به ایران خبر دادند که گفته می شود نسخه به روز شده پیشنهاد های ارائه شده از سوی این گروه به ایران در نشست ماه می در بغداد است. بخش کلیدی این پیشنهاد توقف غنی سازی 20 درصدی در ایران بود که با توجه به تاکید آمریکا و متحدانش بر ایجاد نشدن تغییرات جدی در پیشنهاد ها، به نظر می رسد در بسته جدید نیز مطرح باشد.

اما فریدون عباسی ، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می گوید تهران بنا به خواسته دیگران غنی سازی 20 درصدی را متوقف نمی کند. این در شرایطی است که انتظار می رود دور جدیدی از مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در آینده نزدیک برگزار شود و اظهارات عباسی می تواند نشان دهنده موضع تعاملی سرسختانه جمهوری اسلامی در آستانه این مذاکرات باشد.

عباسی می گوید با توجه به نیاز ها ایران باید به غنی سازی 20 درصدی ادامه دهد. این در حالی است که دیپلمات های غربی می گویند ایران در حال حاضر به میزان کافی سوخت برای راکتور دارویی تهران تولید کرده است.

این در حالی  است که اتحادیه اروپا به سرعت به اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پاسخ داد. این اتحادیه اعلام کرد ایران باید با توجه به نگرانی جامعه بین المللی در خصوص برنامه های غنی سازی جمهوری اسلامی، برای حل مجادله هسته ای اقدام کند. رویترز به نقل از سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گزارش داد: ایران باید فورا به نگرانی اصلی که موضوع غنی سازی 20 درصدی است پایان داده و اقدامات اعتمادسازی در این زمینه انجام دهد تا فضا برای دیپلماسی و مذاکره بیشتر ایجاد شود.

مارک فیزپاتریک، کارشناس منع اشاعه در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در خصوص اظهارات عباسی گفت: این موضع سرسختانه برای موفقیت دور بعدی مذاکرات با ایران مطلوب به نظر نمی رسد. جایی که از ایران درخواست می شود غنی سازی 20 درصدی را متوقف کند.

پشت پرده ها

اما دیگران ادعا می کنند، اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و دیگر اظهاراتی از این دست بیشتر برای افکار عمومی در داخل و خارج مطرح می شود. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی اخیرا اعلام کرده رفتار غرب فریبکارانه است و علائدین بروجردی ، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز می گوید در رفتار آمریکایی ها صداقتی مشاهده نکرده ایم که بخواهیم برای حل مساله هسته ای با آنها پای میز مذاکره بنشینیم. از سوی دیگر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران نیز می گوید هر ساده اندیشی می تواند درک کند که پیشنهاد مذاکره آمریکا صادقانه نیست و تا زمانی که فشار و تهدید در کار باشد، مذاکره معنایی ندارد.

با این وجود همانگونه که صالحی نیز خاطرنشان کرده، تحلیلگران بر این باورند که تصمیم گیری نهایی در خصوص سیاست های خارجی و امنیتی ایران بر عهده رهبری است. مارک هیبس، از موسسه کارنگی می گوید، آنچه در تحلیل مواضع ایران اهمیت دارد، آن چیزی است که رهبری به آن می اندیشد.

زمان و مکان مذاکره

هرچند وزیر امور خارجه ایران که گفته بود دو طرف به این نتیجه رسیده اند که باید از بن بست جاری خارج شد، اکنون می گوید هنوز پیشنهادی مبنی بر زمان و مکان مذاکراتی بعدی دریافت نشده ، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  تاکید دارد ، زمان و مکان مذاکرات به ایران پیشنهاد شده اما هنوز پاسخی از طرف تهران دریافت نشده است. نولاند گفت اکنون توپ در زمین ایران است تا به بن بست بر سر برنامه های هسته ای اش پایان دهد. وی افزود، 1+5 به تماس های خود با ایران ادامه می دهد. این در حالی است که مقامات تهران در ماه های اخیر بارها اعلام کرده بودند از مذاکره استقبال می کنند و برای انجام آن آماده اند اما اظهارات اخیر مقامات غربی نشان می دهد که با وجود این اعلام آمادگی ایران هنوز به درخواست آنها برای مذاکره پاسخ نداده است.

 همچنین سخنگوی اتحادیه اروپا نیز می گوید همچنان در انتظار پاسخ تهران در زمینه زمان احتمالی دور بعدی مذاکرات است. رویترز به نقل از وی گزارش داد، ما هفته گذشته با ایران تماس برقرار کردیم و پیشنهاد دور بعدی نشست را ارائه دادیم اما ایران هنوز به آن پاسخ نداده است. احتمالا اشاره سخنگوی اتحادیه اروپا و سخنگوی وزرات امور خارجه آمریکا به تماس های بر قرار شده با ایران، تماس تلفنی هلگا اشمیت، معاون اشتون با علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران است که المانتیور هفته گذشته خبر آن را مطرح کرد. خبری که هنوز از سوی مقامات تهران تایید یا تکذیب نشده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: مذاکره غنی سازی 20 درصدی اتحادیه اروپا آمریکا


نظر شما :