ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از انتقاد ایران از معاون اسد تا پیشگویی‌های یک منجم برای 2013

۰۷ دی ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۱۰۸۳۵ اخبار اصلی خاورمیانه
روزنامه گاردین، چاپ انگلیس، به نقل از مسئولان ترک می‌نویسد که دولت اسد دو بار قصد استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مخالفان را داشت که هر دو بار به دلایلی از انجام آن منصرف شد.
از انتقاد ایران از معاون اسد تا پیشگویی‌های یک منجم برای 2013

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی " نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

انتقاد تند به حزب النهضه تونس

الباجی قائد السبسی، رئیس حکومت موقت تونس از حزب النهضه به رهبری راشد الغنوشی به شدت انتقاد کرد و آن را متهم کرد که برای دفن انقلاب تونس قبر حفر می کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، وی حزب النهضه و دولت حاکم بر تونس را مزدورانی دانست که حق دیگر احزاب سیاسی و جامعه مدنی را پایمال می کنند و برای پیشبرد اهداف خود کشور را به سمت هرج و مرج پیش می برند.

 

بازداشت 140 هزار نفر در سوریه از ابتدای ناآرامی ها

شبکه حقوق بشر سوریه اعلام کرد که از ابتدای ناآرامی های سوریه تا کنون نزدیک به 140 هزار نفر بازداشت شده اند.

به گزارش وب سایت شبکه خبری الجزیره، این گزارش همچنین می افزاید که این در حالی است که میزان مفقودین در سوریه نزدیک به 60 هزار نفر برآورد می شود.

به گزارش این شبکه نزدیک به 9 هزار نفر از این دستگیرشدگان افراد کمتر از 18 سال هستند.

این شبکه می افزاید که حلب با 40 هزار نفر بازداشتی در صدر شهرهای برخوردار از بیشترین میزان بازداشت شدگان است. پس از آن حمص با 35 هزار نفر، ریف دمشق با 30 هزار نفر، حماه، ادلب و دمشق با میانگین 20 هزار نفر در رتبه های بعدی قرار دارند.

شبکه حقوق بشر سوریه خود را شبکه ای مستقل و فعال در امور حقوق بشر سوریه می داند.  

 

دنیا 200 میلیون بیکار دارد

شمار بیکاران جهان در سال جاری میلادی به 200 میلیون نفر رسید در حالی که هنوز کشورهای جهان از ایجاد فرصت های شغلی ناتوان مانده اند.

به گزارش وب سایت شبکه خبری الجزیره، این در حالی است که فاصله غنی و فقیر نیز در جهان همچنان رو به افزایش است و این مساله باعث می شود تا ضمن توزیع ناعادلانه ثروت در جهان میزان افراد بیکار نیز روز به روز افزایش یابد.

بنا به این گزارش میزان بدهی های دنیا نیز در سال گذشته میلادی به شدت افزایش یافته و به 110 درصد تولید ناخالص داخلی در کشورهای پیشرفته جهان رسیده که این رقم از جنگ جهانی دوم تا کنون بی سابقه بوده است.

 

فرود اضطراری هواپیمای ترک به دلیل فراموشی قطعه

هواپیمای بوئینگ 737 شرکت هواپیمایی ترکی "بیکاسوس" دقایقی پس از ترک فرودگاه بیروت به مقصد استانبول به دلیل این که کارکنان بخش بازبینی هواپیما قطعه ای را در آن جا گذاشته بودند مجبور به بازگشت اضطراری شد.

به گزارش روزنامه لبنانی النهار، این هواپیما که با خود 173 مسافر داشت به دلیل فراموش شدن قطعه pin bypass در آن مجبور به بازگشت به فرودگاه بیروت شد. این قطعه در بخش هیدرولیک هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد.

این اتفاق باعث شد تا مسافران این هواپیما پس از دو ساعت و 35 دقیقه تاخیر در فرودگاه بیروت مجددا سوار هواپیما شوند.

 

جمع رهبران القاعده در لیبی

باسم الهاشمی، سخنگوی خانواده معمر قذافی، اعلام کرد که شماری از رهبران القاعده در حال حاضر در لیبی به سر می برند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، به گفته وی این افراد آزادانه و بدون این که از سوی حکومت یا جریانی تحت نظر یا پیگرد باشند، آزادانه فعالیت های خود را انجام می دهند.

الهاشمی همچنین گفت که این افراد توسط نظام سابق تحت پیگرد بودند و الآن بدون هر گونه مزاحمتی آزادانه به فعالیت خود ادامه می دهند.

وی درباره نام این افراد گفت: «یکی از آنها سفیان بن قمر، امیر کتیبه شریعت بدرنه است که در گذشته راننده شخصی اسامه بن لادن رهبر سابق جریان القاعده بوده است. بن قمر از سوی پلیس بین الملل نیز تحت پیگرد است. دیگری سالم البرانی، مربی نیروهای نظامی القاعده است که توسط نظام سابق تحت پیگرد و بازداشت شده بود. وی از سال 1996 در کوه ها پنهان بود و اکنون از پناهگاه خود خارج شده و رهبری کتیبه الشعداء در بنغازی را بر عهده دارد. سومی عبدالباسط عزوز است که وی یکی از خطرناک ترین چهره های القاعده محسوب می شود که از مشاوران نزدیک ایمن الظواهری و فرمانده میدانی القاعده در لیبی است. وی در شهر درنه مستقر است و مسئول اعزام نیروهای القاعده از لیبی به افغانستان است. نفر چهارم مفتاح الداودی است که در گذشته در زندان بوسلیم زندانی بود و از جمله افراد تروریستی بود که نقشه کشته شدن شماری از لیبایی ها در یک عملیات تروریستی در شرق لیبی را کشیده بود. وی در حال حاضر در زادگاه خود، صبراته، مستقر است و رهبری یکی از جریان های اسلامی مسلح را بر عهده دارد. دیگری عبدالوهاب حسن قاید، برادر ابوبکر حسن قاید ملقب به ابویحی است که نفر دوم القاعده محسوب می شود. عبدالوهاب قاید در حال حاضر سرپرست وزارت کشور لیبی است و فرماندهی نظارت نظامی بر مرزها و تاسیسات حیاتی و استراتژیک لیبی را بر عهده دارد. دیگری مصطفی خلیفه الساعدی است که فوق لیسانس خود در علوم اسلامی را در سال 1999 از پاکستان گرفت و در حال حاضر یکی از اعضای هیئت علمای لیبی است. وی خطیب مساجد متعددی در طرابلس است و کلاس های مختلف آموزش علوم اسلامی برگزار می کند. وی ارتباطات نزدیکی با القاعده دارد و از سال 2004 تا 2010 در زندان بوسلیم زندانی بوده و در 20 اگوست 2011 از این زندان آزاد شده است. او در حال حاضر وزیر خانواده شهدا و مفقودین است.»

 

دیدن ام بی سی 3 حرام اعلام شد

شیخ محمد العریفی، یکی از شیوخ سلفی عربستان دیدن کانال ام بی سی 3 که تنها برنامه های کودک پخش می کند را حرام اعلام کرد و این شبکه را متهم کرد که دائما برنامه های الحادی و فاسد پخش می کند.

به گزارش خبرگزاری دی بی ای، وی همچنین از دست اندرکاران خواست تا این شبکه را که از دبی پخش می شود از میان شبکه های ماهواره ای حذف کرده تا فرزندان مردم گمراه نشوند.

 

رئیس جمهوری مصر بیمار است

گفته می شود محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر بیمار است اما بیماری وی به دلیل حساسیت مخفی باقی مانده است.

به گزارش روزنامه مصری الیوم السابع، دیوان ریاست جمهوری مصر این خبر را رد کرده است اما منابع آگاه می گویند که وی از یک بیماری جدی رنج می برد و باید تحت درمان باشد.

خبرنگاران مصری تلاش دارند تا جزئیات بیشتری از بیماری وی را کشف کنند و برای این کار از کاخ ریاست جمهوری مصر خواسته اند که شفافیت بیشتری در اعلام بیماری او صرف کنند.

 

کاهش شدید توریست در لبنان

محمد شقیر، رئیس اتاق بازرگانی بیروت و جبل لبنان به روزنامه لبنانی السفیر گفته است که تا پایان سال جاری میلادی میزان دادوستد کشور دست کم 40 درصد کاهش یافته است که دلیل آن به کاهش شدید میزان گردشگران به لبنان باز می گردد.

به گفته وی بیشتر توریست هایی که به لبنان می آمده اند عموما گردشگران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بوده اند که در سال جاری تعداد سفرهایشان را به لبنان به شدت کاهش داده اند.

شقیر همچنین گفت: «میزان توریست در لبنان نزدیک به 90 درصد کاهش یافته که دلیل اصلی آن عدم تمایل مسافران عرب کشورهای حاشیه خلیج فارس به لبنان است.»

 

تابعیت قطری برای افسران سابق عراقی

روزنامه کردی هوال خبر داد که کشور قطر به افسران سابق ارتش عراق که پس از سرنگونی رژیم صدام حسین به این کشور پناهنده شده اند تابعیت قطری می دهد.

این روزنامه به نقل از منابع خود تأکید کرد که قطر تصمیم دارد از این افسران برای جلوگیری از هرگونه قیام مردمی داخلی استفاده کند.

 

خرید خون آلوده توسط منافقین برای تصفیه مخالفان

تیری میسان، روزنامه نگار مشهور فرانسوی، خبر داد که سازمان تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) به منظور تصفیه اعضای منتقد خود از فرانسه خون آلوده خریداری کرده است.

به گزارش خبرگزاری میسان، این سازمان در دهه ۱۹۸۰ دست به خرید خون های آلوده به ایدز زد تا به این ترتیب مخالفان و منتقدان خود را تصفیه کند.

او افزوده که همسر فرانسوا میتران، رئیس جمهوری اسبق فرانسه، نیز در این موضوع دست داشته و به آنان در خرید این خون ها کمک کرده است.

 

مسکو طرح ایران را رد کرد یا نه؟

روزنامه الحیات، چاپ بیروت گزارش داد که مسکو طرح شش گانه ایران برای حل بحران سوریه را رد کرده است.

این در حالی است که برخی منابع خبری دیگر خبر از استقبال مسکو از طرح ایران داده اند. در خبرها آمده بود که حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه کشورمان برای مشورت بر سر طرح شش گانه ایران بر سر سوریه که مشابهت های بسیاری با طرح روس ها دارد به مسکو سفر کرده بود.

الحیات گزارش می دهد که طرف روسی چندان از طرف ایرانی استقبال نکرده و طرح ایران را به دلیل وجود طرح روسی رد کرده است.

این در حالی است که منابع خبری داخلی ایران از موفقیت آمیز بودن سفر عبداللهیان و استقبال طرف روسی از طرح ایران خبر می دهند.

 

انتقاد ایران از طرح فاروق الشرع

گفته می شود جمهوری اسلامی ایران با طرح فاروق الشرع، معاون رئیس جمهوری سوریه برای حل بحران این کشور مخالفت کرده و آن را مطابق با خواسته غربی ها دانسته است.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، فاروق الشرع در طرح خود صحبت از تشکیل حکومت وحدت ملی، در صورت لزوم بدون بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه زده بود که با اعتراض ایران مواجه شده است. ایران این طرح را مطابق با سناریوی کشورهای خارجی برای سوریه دانسته است.

 

پسر علی عبدالله صالح، رئیس ستاد ارتش  

در حالی که یمنی ها برای سرنگونی علی عبدالله صالح، دیکتاتور یمن انقلاب کرده و او را وادار به کناره گیری کرده اند، منابع خبری می گویند که پسر وی به زودی ریاست ستاد ارتش را بر عهده خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی که عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن چهارشنبه هفته گذشته دستور به انحلال گارد ویژه ریاست جمهوری که در زمان علی عبدالله صالح شکل گرفته بود و ریاست آن را احمد صالح، پسر وی بر عهده داشت، داده بود، اکنون خبرهایی به گوش می رسد مبنی بر این که وی قرار است با هدف بازسازی ارتش به ریاست ستاد ارتش منصوب شود.  

پیش از این هادی تعهد داده بود که به چند دستگی ارتش که به موافقان و مخالفان علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری مخلوع تقسیم شده است، پایان دهد.

 

حضور مشاوران نظامی روسیه در سوریه

روزنامه گاردین، چاپ انگلیس گزارش داد که مشاوران نظامی روسی در مراکز متعدد سامانه های دفاع هوایی در سوریه مستقر شده اند و این مساله باعث شده است تا هر گونه مداخلی نظامی به رهبری امریکا در سوریه بیش از پیش سخت و پیچیده شود.

به گزارش این روزنامه شمار این افراد روز به روز افزایش می یابند و دولت روسیه تلاش می کند تا حضور نظامیان خود در سوریه را بیش از پیش تقویت کند.

به گفته این روزنامه اکثر این افراد در مراکز سامانه های دفاعی ضد هوایی که از سیستم بسیار پیشرفته و پیچیده ای برخوردارند، مستقر شده اند.

 

اسد تا مرز استفاده از سلاح شیمیایی رفت و منصرف شد

روزنامه گاردین، چاپ انگلیس، به نقل از مسئولان ترک می نویسد که دولت اسد دو بار قصد استفاده از سلاح های شیمیایی از جمله گاز اعصاب علیه مخالفان را داشت که هر دو بار به دلایلی از انجام آن منصرف شد. یک بار هنگامی که مقر سازمان امنیت ملی سوریه در دمشق مورد هدف قرار گرفت که باعث کشته شدن آصف شوکت، شوهر خواهر اسد شد و دیگری ماه گذشته میلادی که مخالفان به مدد حمایت های بی شائبه کشورهای غربی و عربی توانسته بودند، پیشرفت های میدانی قابل ملاحظه ای را به دست آورند.

 

پیش گویی سال 2013

هیلین معلوف، منجم و پیشگوی معروف لبنانی که بسیاری از پیش بینی های وی برای سال گذشته میلادی صحیح از کار در آمد، امسال نیز برای خاورمیانه پیش بینی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری ایلاف، وی سال گذشته میلادی پیش بینی کرده بود که اسد از قدرت کنار نمی رود و امسال نیز پیش بینی کرده است که وی همچنان در قدرت باقی بماند مگر این که خودش تصمیم به کناره گیری بگیرد. وی همچنین پیش بینی کرده بود که یک جریان خرابکار در لبنان کشف می شود که سال گذشته میشل سماحه به اتهامی مشابه دستگیر شد. همچنین پیش بینی کرده بود که فرودگاه بیروت میزبان یک شخضیت دینی عالی رتبه خواهد بود که پاپ بندیکت شانزدهم به لبنان سفر کرد، همچنین پیش بینی کرده بود که دولت نجیب میقاتی سقوط نخواهد کرد که امسال نیز همین پیش بینی را برای سال 2013 تکرار کرده است.

وی برای سال 2013 همچنین پیش بینی کرده است که چند شبکه تروریستی در عربستان کشف شود، یک حرکت خرابکارانه کوچک در قطر رخ دهد اما کشف آن باعث تقویت حکومت دوحه می شود، اوضاع بحرین به شدت ملتهب و اعتراض های مردمی شعله ور شود. دبی وارد بحران شود. طبیعت در میامی و فلوریدای امریکا غضب کند، اردن و ترکیه شاهد ناآرامی باشند. هیچ جنگی در لبنان رخ ندهد و حتی آشتی های سیاسی در آن صورت بگیرد. برق لبنان تا پایان سال 2013، 24 ساعته برقرار شود و سید حسن نصرالله به فکر ملحق کردن این حزب به ارتش بیفتد. وی همچنین پیش بینی کرده است که نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان بیمار شود و برخی اسرار را که سال ها مخفی نگه داشته است، افشا کند.  

هیلین معلوف نزد لبنانی ها و اعراب از شهرت بسیاری برخوردار است.

کلید واژه ها: سوریه لبنان القاعده


نظر شما :