خوابی که طرفداران مرسی دیده اند

یمن سرگردان در معادله ایران، اخوان، صالح

۱۸ دی ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۱۱۲۲۹ اخبار اصلی خاورمیانه
یمن به صحنه رقابت نفوذ ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، در راس آنها عربستان سعودی تبدیل شده است.
یمن سرگردان در معادله ایران، اخوان، صالح

دیپلماسی ایرانی: یمن در معضلات متعددی گرفتار شده است، این کشور با وجود بحران های امنیتی و اقتصادی، با معادله سختی نیز دست به گریبان است که شیرین ترین آن تلخ است: نفوذ علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق و عوامل وابسته به آن که روز به روز حضور آنها در قدرت بیشتر می شود یا کنترل یمن توسط اخوان المسلمین یا نفوذ ایران در یمن که هر روز جایگاه آن نزد جریان های سیاسی بیش از پیش محسوس می شود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، یمن در برابر مجموعه ای از معضلات مختلف امنیتی، سیاسی، و اجتماعی قرار دارد که مرحله دیگر و حساسی را در این مسیر رقم می زند، مساله ای که باعث شده است تا گفت وگوهای ملی را تا تاریخی نامعلوم به تعویق بیندازد. اما معضلات یمن وجه دیگری نیز دارد، از یک سو علی عبدالله صالح و اطرافیانش و نفوذ وفادارانش وجود دارد، از سوی دیگر خیز اخوان المسلمین برای تصاحب قدرت مطرح است و در این میان نفوذ ایران در یمن وجود دارد که تقریبا بر کل مناطق جنوبی، موسوم به یمن جنوبی سابق، مستولی است.

در این میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با امکانات سیاسی و اقتصادی ای که در اختیار دارند تلاش می کنند که در یمن نفوذ کرده و از این کشور برای حفظ مصالح خود استفاده کنند. به عبارت دیگر یمن به صحنه رقابت نفوذ ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، در راس آنها عربستان سعودی تبدیل شده است.

معادله "صالح یا اخوان" را اخیرا یکی از مسئولان یکی از احزاب یمنی بیان کرد که بسیار روشن بود برای استفاده حزبی خود از آن استفاده می کند.  

عبده الجندی، سخنگوی رسمی کنفرانس ملی عام و رهبر یکی از احزاب هم پیمان در تشکیل حکومت فعلی یمن، حمید الاحمر، یکی از اعضای هیئت علیای حزب اصلاح، وابسته به اخوان المسلمین را "مرسی یمن" توصیف کرد و گفت: «او تلاش می کند که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 با همکاری احزاب "لقاء مشترک" حزب حاکم بر یمن رئیس جمهور یمن شود.»

الجندی در کنفرانس خبری خود در صنعا همچنین گفت: «الاحمر نامه ای را به شورای عالی حزب لقاء مشترک فرستاده و از آنها خواسته است که با طرح شورای همکاری خلیج ]فارس[ که پس از دیدار با جمال بن عمرو، نماینده سازمان ملل در امور یمن حاصل شد، همکاری کنند. همچنین از آنها خواسته است که یک میثاق ملی فراهم کرده و وفاداری خود را به آن اعلام کنند. او به این ترتیب تلاش می کند که مرسی یمن شود.»

به اعتقاد الجندی نامه ای که الاحمر به شورای عالی لقاء مشترک فرستاده است در حقیقت با بندهای طرح شورای همکاری خلیج فارس مغایرت دارد. در آن طرح تاکید شده است که رئیس جمهوری یمن، پارلمان و دولت این کشور مرجعیت اصلی حکومت در یمن محسوب می شوند. وی همچنین گفت: «کمیسیون گفت و گوی ملی به زودی با هدف آماده سازی کنفرانس گفت و گوی ملی که قرار است در ماه آینده میلادی برگزار شود، به کار خود پایان خواهد داد.»

وی درباره طرح الاحمر گفت: «او از شورای عالی لقاء مشترک خواسته است که از علی عبدالله صالح و ارکان حکومت او رفع مصونیت شود در حالی که این تقاضا با آن چه در بندهای طرح خلیج ]فارس[ که مورد حمایت جامعه جهانی و کشورهای بزرگ است، مغایرت دارد.»

الجندی همچنین خبر از ترک کشور توسط علی عبدالله صالح برای درمان داد و گفت که آن چه در برخی رسانه ها مبنی بر وتوی عربستان برای حضور عبدالله صالح در خاک این کشور آمده، دروغ است و صالح با دولت عربستان روابط بسیار نزدیکی دارد.

از سوی دیگر الجندی همچنین نسبت به ترور فرماندهان نظامی توسط افرادی که وی آنها را "سکوهای مرگ" نامید، هشدار داد و از عبدالقادر قحطان، وزیر کشور یمن خواست که برای جلوگیری از ترور بیشتر فرماندهان نظامی یمن جدیت بیشتری به خرج دهد.

طرح شورای همکاری خلیج فارس با هدف حل بحران یمن در 23 نوامبر 2011 در ریاض، پایتخت عربستان امضا شد. بر اساس این طرح علی عبدالله پس از سه دهه حکومت بر یمن از قدرت کنار می رود و به جای او عبد ربه هادی، معاون رئیس جمهوری به مدت دو سال زمام امور را به دست می گیرد، پس از آن کنفرانسی بزرگ با حضور همه جریان های سیاسی برای حل بحران جاری در کشور برگزار می شود و پس از آن در فوریه 2014 انتخابات سراسری پارلمانی و ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. در حال حاضر همین طرح در یمن در حال اجرا است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: یمن خلیج فارس علی عبدالله صالح عربستان ایران و یمن


( ۱ )

نظر شما :