دشوارترین سفر آقای کرزی

۱۹ دی ۱۳۹۱ | ۱۳:۵۵ کد : ۱۹۱۱۲۸۸ سرخط اخبار

در سفری که می تواند آینده حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان را رقم بزند، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان قرار است روز سه شنبه (۸ ژانویه) وارد آمریکا شود.

آقای کرزی در این سفر سه روزه با باراک اوباما، همتای آمریکایی خود نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد. این دیدار در زمانی رخ می دهد که به گفته گزارشگران بی بی سی، روابط دو کشور دوره پر تنشی را می گذراند.مطالب مرتبآقای کرزی خواستار خروج نیروهای آمریکایی از شهرها و روستاهای افغانستان استقرار است بخش اعظم نیروهای میدانی خارجی افغانستان را تا سال ۲۰۱۴ میلادی ترک کنند.بر اساس برنامه اعلام شده، رئیس جمهور افغانستان قرار است روز جمعه با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ملاقات کند. این نخستین دیدار دو رهبر بعد از انتخاب مجدد آقای اوباما به ریاست جمهوری آمریکا محسوب می شود.

پیش از ورود اقای کرزی، کاخ سفید با صدور بیانیه ای گفت آقای اوباما "مشتاق است تا در خصوص ادامه فرایند انتقال در افغانستان و افق مشترک دو کشور برای یک شراکت پایدار" با آقای کرزی گفتگو کند.

کوئنتین سامرویل، خبرنگار بی بی سی در کابل می گوید، به احتمال قوی آقای اوباما در خصوص تعداد نیروهایی که قرار است بعد از خروج گسترده نیروهای چند ملیتی در افغانستان باقی بمانند با آقای کرزی گفتگو خواهد کرد، و همچنین در این خصوص که آیا نیروهایی باقی مانده علیه طالبان هم وارد عمل خواهند شد یا هدف آنها منحصرا ً پیکارجویان شبکه القاعده خواهد بود.

این سفر چند روز بعد از آن انجام می شود که ملا نظیر، از فرماندهان طالبان پاکستان در حمله یک هواپیمای بدون سرنشین کشته شد. ملا نظیر متهم بود که برای کمک به طالبان افغانستان، پیکارجو به آن سوی مرز اعزام کرده است.

نگرانی های هم پیمانی

انتظار می رود که آقای کرزی فهرستی از نیازمندی های ارتش افغانستان را به طرف آمریکایی ارائه کند که جنگ افزارهای سنگین، تقویت نیروی هوایی و بهبود کمکهای درمانی را شامل می شود.

به گفته گزارشگران بی بی سی، ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۱ میلادی مبلغی بالغ بر ۱۲۰ میلیارد دلار در افغانستان هزینه کرده است. دیپلماتهای غربی مستقر در کابل می گویند با توجه به مشکلات اقتصادی آمریکا و فساد گسترده دولتی در افغانستان، ادامه یافتن این نوع هزینه ها به سختی قابل توجیه خواهد بود.

در همین حال، آقای کرزی هم از امضای یک توافق برای هم پیمانی دراز مدت راهبردی با آمریکا خوداری کرده است. آقای کرزی نگران است که امضای چنین پیمانی، استقلال افغانستان را خدشه دار کند.

به گفته گزارشگران بی بی سی، آقای کرزی مایل نیست به نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان مصونیت قضایی بدهد و از اینکه هنوز اتباع افغان در خاک افغانستان در بازداشتگاه های نظامی آمریکا نگه داری می شوند ناخشنود است.

کلید واژه ها: افغانستان کرزی آمریکا آقای کرزی اوباما سی افغانستان را بی بی بی سی بی بی سی


نظر شما :