مراقب کره شمالی باشید

۲۰ دی ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۵ کد : ۱۹۱۱۳۴۴ سرخط اخبار

وزیر دفاع پیشین آمریکا به کره شمالی هشدار داد که دست به یک آزمایش هسته یی دیگر نزند و گفت که چنین اقدامی تنها انزوای پیونگ یانگ را بیشتر از پیش خواهد کرد و سختی های بیشتری را برای مردم کره شمالی به همراه خواهد داشت.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کره شمالی ماه میلادی گذشته دست به یک پرتاب موشک دوربرد زد که به نظر می رسد نشان دهنده یک پیشرفت فنی قابل توجه به سمت توانایی هدف قرار گرفتن آمریکا با موشک های بالستیک است. بسیاری از تحلیلگران و نیز مقامات کره جنوبی معتقدند که گام بعدی کره شمالی احتمالا انجام سومین آزمایش هسته یی اش است زیرا به دنبال دو پرتاب موشکی سال 2006 و 2009، آزمایشات هسته یی انجام داد.


به گزارش خبرگزاری یونهاپ، ویلیام کوهن، وزیر دفاع پیشین آمریکا که در سال 1997 تا 2001 عهده دار این سمت بود، گفت: وقتی کره شمالی همچنان دست به اقدامات تحریک آمیز می زند و یا موشک آزمایش می کند یا آزمایشات هسته یی زیرزمینی انجام می دهد انزوایش را بیش از پیش بیشتر و سختی های بیشتری را به مردمش تحمیل می کند.


کوهن در گفت وگو با خبرگزاری یونهاپ در سئول گفت که یک آزمایش هسته یی دیگر توسط کره شمالی چیزی است که ما امیدواریم اتفاق نیفتد، زیرا یک تراژدی انسانی خواهد بود.


وی گفت: من فکر می کنم اگر آن ها دست به یک آزمایش هسته یی دیگر بزنند، نشان می دهند که فلسفه رهبر جدیدشان هیچ تغییری نکرده است و از نظر بهبود وضعیت اقتصادی نیز اوضاع مثل سابق است.


پارک گون هیه، رییس جمهور جدید کره جنوبی که کار خود را از میلادی آینده آغاز خواهد کرد، قول داده است که نسبت به رییس جمهور قبلی این کشور تعامل بیشتری با کره شمالی داشته باشد.


اما پرسش هایی درباره این که کیم جونگ اون، رهبر جوان کره شمالی پیشنهاد پارک برای تعامل را تا چه حد جدی می گیرد وجود دارد؛ زیرا کره شمالی در زمینه آزمایش رهبران جدید در کره جنوبی در دو دهه گذشته سابقه ای طولانی دارد.


کوهن گفت که برای این که رییس جمهور جدید کره جنوبی به دنبال تعامل با کره شمالی باشد، نیاز به یک رویکرد دوسویه است و از کره شمالی خواست که جاه طلبی های هسته یی اش را کنار بگذارد و قول داد که در صورت افزایش شفاف سازی ها، پاداش هایی دریافت کند.


وزیر دفاع پیشین آمریکا گفت: پارک گفته است که از یک رابطه صلح آمیز با کره شمالی استقبال می کند، اما چنین رابطه ای باید بر این اصل استوار باشد که کره شمالی نباید به برنامه هسته یی اش ادامه دهد و باید گام هایی را برای خلع سلاح بردارد.


سئول و واشنگتن به دنبال واکنش شدیدتر سازمان ملل به جدیدترین آزمایش موشکی پیونگ یانگ هستند، گرچه هنوز معلوم نیست که آیا پکن که در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارد و در عین حال نزدیک ترین متحد کره شمالی به حساب می آید از تحریم های جدید علیه پیونگ یانگ حمایت خواهد کرد یا خیر؟.


کوهن از رهبر جوان کره شمالی خواست که سیاست تحریک و درگیری را کنار بگذارد و برای احیای وضعیت بد اقتصادی اش پذیرای دنیای بیرونی باشد.


وزیر دفاع پیشین آمریکا گفت: جهان روز به روز جهانی تر می شود و اقتصاد نیز همراه آن جهانی می شود. کیم جونگ ایل باید انتخاب کند. می تواند مسیر کنار گذاشتن تسلیحات هسته یی اش را دنبال کند و از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل پیروی کند و با جدیت دنبال بهبود روابط با کره جنوبی بر آید، در آن صورت اتفاقات مثبتی خواهد افتاد.


مذاکرات شش جانبه پیرامون خلع سلاح هسته یی کره شمالی با حضور آمریکا، روسیه، چین، ژاپن، کره جنوبی و کره شمالی آخرین بار در سال 2008 برگزار شد، اما کوهن گفت که مذاکرات به تعلیق در آمده همچنان مهم هستند.


وزیر دفاع پیشین آمریکا گفت: من فکر می کنم که مذاکرات شش جانبه همچنان بسیار بجا و بسیار مهم هستند.
 

کلید واژه ها: کره شمالی یی هسته یی آمریکا آزمایش کره جنوبی دفاع پیشین پیشین آمریکا دفاع پیشین آمریکا آزمایش هسته دست به هسته یی اش یی اش آزمایش هسته یی با کره


نظر شما :