تظاهرات کردها علیه فرانسه در ترکیه

۲۳ دی ۱۳۹۱ | ۰۰:۰۶ کد : ۱۹۱۱۴۲۵ سرخط اخبار

صدها تن از کردهای ترکیه به همراه نمایندگان کرد در مجلس روز جمعه در اعتراض به قتل 3 تن از سران ˈپ.ک.کˈ در پاریس در استانبول علیه فرانسه تظاهرات کردند.

 

به گزارش ایرنا ، تظاهر کنندگان که در مقابل سرکنسولگری فرانسه تجمع کرده بودند ، شعار ˈقاتلان را پیدا کنیدˈ ، ˈ از قاتلان حساب خواهیم پرسیدˈ ، ˈ لکه ننگ بر پیشانی فرانسه و اتحادیه اروپاˈ سر دادند.

ˈسکینه جانسزˈ از بنیانگذاران ˈپ.ک.کˈ ، ˈفیدان دوغانˈ عضو نهاد موسوم به کنگره ملی کرد در اروپا و ˈلیلا سونمز ˈ از فعالان کرد چهارشنبه شب در حمله افراد ناشناسی در پاریس به ضرب گلوله کشته شدند.

در تظاهرات امروز جمعه در استانبول سه نماینده زن در مجلس از حزب صلح و دمکراسی که در مناطق کرد نشین ترکیه از هواداران بیشتری برخوردار است ، شرکت کردند.

معترضان به نشانه اعتراض یک پارچه مشکی را بر دیوار سرکنسولگری فرانسه نصب کردند.

این تظاهرات تحت تدابیر امنیتی شدید برگزار شد .

وقوع حادثه قتل سه تن از سران ˈپ.ک.کˈ همزمان با آغاز مذاکرات سازش میان حکومت ترکیه با عبدالله اوج آلان رهبر ˈپ.ک.کˈ موجب سردرگمی جمعه ترکیه ، محافل کرد و حزب حاکم ترکیه شده است.

حسین چلیک معاون حزب حاکم عدالت و توسعه در اولین واکنش به این حادثه گفت: نمی دانم چند عدد ˈپ.ک.کˈ وجود دارد ، گفته می شود که گروههایی در داخل ˈپ.ک.کˈ به عنوان پیمانکار نیروها و محافل مختلف عمل می کنند ، به این دلیل نمی دانم که حادثه ترور سه تن از رهبران ˈپ.ک.کˈ در پاریس کار چه کسی است و با چه هدفی انجام شده است.

معاون حزب حاکم ترکیه افزود: در شرایط حساس کنونی محافلی برای ضربه زدن به روند سازش میان دولت و ˈپ.ک.کˈ به چنین اقدامهایی دست خواهند زد و باید در این مورد هوشیارانه عمل کنیم و همه در حال آماده باش باشیم.
 

کلید واژه ها: ˈپ.ک.کˈ ترکیه فرانسه


نظر شما :