روابط ایران و عمان از زبان آقای سفیر

۲۵ دی ۱۳۹۱ | ۲۱:۳۹ کد : ۱۹۱۱۵۴۰ سرخط اخبار

 

«علی اکبر سیبویه» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در مسقط در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس به تشریح ابعاد روابط 2 جانبه ایران و عمان، حجم مبادلات تجاری و ... پرداخت.

علی اکبر سیبویه که بیش از 2 ماه و نیم است به عنوان سفیر ایران در مسقط مشغول به فعالیت می باشد پیش از تصدی این سمت در سال های 1361 تا 1364 سرپرست موقت سفارت جمهوری اسلامی ایران در تونس، معاون اداره ترجمه در سال های 1369 – 1364، رایزن فرهنگی ایران در بحرین در سال های 1371 – 1369، نفر دوم (معاون سفیر) سفارت جمهوری اسلامی ایران در اردن 1372 – 1371، رئیس اداره ترجمه وزارت امور خارجه 1380 – 1373، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در تونس 1384 – 1380، عضو دبیرخانه سیاستگذاری برگزاری نخستین همایش شهرداران آسیایی 1388، معاون مدیرکل تشریفات در امور ترجمه 391 - 1385، استاد دانشگاه های تهران، امام صادق و الزهرا 91 -1387، عضو رسمی هیئت ریاست جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال های 91 – 1387،نایب رئیس انجمن دوستی ایران و تونس 91 – 1385 و مشاور معاونت بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی 91- 1388 بوده است.

*تلاش برای دایر کردن مرکز تجاری ایران در عمان

سفیر ایران در عمان در این گفت وگو با بیان اینکه در چارچوب سیاست تشنج زدایی و اعتمادسازی، جمهوری اسلامی ایران همواره در جهت تقویت ثبات و آرامش منطقه حرکت می کند، اظهار داشت: در این راستا توسعه هر چه بیشتر مناسبات با کشورهای منطقه به ویژه کشور برادر و همسایه سلطنت عمان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از اولویت خاصی برخوردار است.

سیبویه در توضیح بیشتر عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی روابط جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در زمینه های مختلف در سایه تدابیر حکیمانه رهبران 2 کشور از ثبات و استحکام خوبی برخوردار و این روابط در سطح منطقه نمونه و الگو بوده است.

سفیر ایران در مسقط با ذکر این نکته که 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان از مشترکات تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی فراوانی برخوردارند، خاطرنشان کرد: 2 کشور بر تنگه استراتژیک هرمز در این منطقه بسیار مهم و حیاتی جهان اشراف دارند و همین امر ضرورت توسعه روزافزون همکاری های ما را مضاعف می کند.

وی حجم مبادلات تجاری ایران و سلطنت عمان را براساس آخرین آمار منتشره از مراجع رسمی در سال 2011 میلادی بالغ بر 200 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: اینجانب که ماموریت خود را حدود 2 ماه و نیم است در این کشور شروع کرده ام، در نظر دارم طی دوره ماموریت خود به منظور افزایش حجم مبادلات 2 کشور، پتانسیل های نهفته در اقتصاد ایران و عمان را که تاکنون به آن کمتر توجه شده از جمله توانمندی ها، پیشرفت ها و فناوری های کشورمان در بخش های صنعتی، خدمات فنی و مهندسی، نانو تکنولوژی را معرفی و در جهت دایر کردن مرکز تجاری ایران در عمان، تبادل هیئت های تجاری، تقویت شورای بازرگانان 2 کشور، برگزاری نمایشگاه های اختصاصی و تخصصی تولیدات و کالاهای 2 کشور، حضور شرکت های ایرانی در مناقصات، برگزاری روز اقتصاد 2 کشور و همچنین برگزاری همایش های فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در 2 کشور، اجرایی کردن موافقتنامه ها و تفاهمنامه های همکاری های تجاری و اقتصادی که در 14 کمیسیون مشترک قبلی بین 2 کشور امضا شده، تلاش کنم.

*میانجیگری های عمان

سفیر ایران در خصوص روابط سیاسی تهران و مسقط و اینکه عمان همواره در بحث ایران و آمریکا به عنوان یک میانجی عمل کرده و در پاسخ به این سؤال که ایفای نقش عمان در این زمینه در چه راستایی است؟ روابط جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان را در بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ممتاز و نمونه برشمرد و افزود: این روابط در سال های اخیر روند رو به رشدی را داشته است.

وی با ذکر این نکته که در مناسبات سیاسی و اقتصادی 2 کشور همواره شاهد روابطی متین مبتنی بر واقعیت های سیاسی منطقه و درایت و اعتماد مقامات سیاسی 2 کشور نسبت به هم بوده ایم، عنوان کرد: مشورت های همیشگی مقامات 2 کشور در سطوح مختلف و در زمینه مناسبات سیاسی به جایی رسیده که 2 کشور از آن به عنوان اعتماد و اطمینان رهبران دو کشور به یکدیگر یاد می کنند.

سیبویه ادامه داد: سلطنت عمان در سیاست خارجی خود، از سیاست موازنه مثبت پیروی می کند و ضمن توسعه روابط خارجی خود با سایر کشورها، تلاش دارد در چارچوب سیاست منطقه ای متوازن نقش منطقه ای فعالی را برای نزدیک کردن کشورها به یکدیگر و رفع اختلافات بین آنها ایفا کند. مقامات عمانی در مذاکرات خود با مقامات و شخصیت های سیاسی دیگر کشورها با دیده احترام به فرهنگ و تمدن ایران می نگرند و تلاش می کنند دیدگاه مثبت خود نسبت به ایران را به طرف های گفت وگو منتقل کنند و تاکنون نقش خود را خوب ایفا کرده اند.

وی افزود: سلطنت عمان به عنوان منتقل کننده دیدگاه ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه و فرامنطقه تاکنون نقش سازنده ای را اعمال و همواره مواضع مثبتی را در رابطه با کشورمان در محافل بین المللی اتخاذ می کند و این امر حاکی از شناخت عمانی ها از سیاست های ایران است که در نتیجه گفت وگوها و رایزنی های مستمر بین مقامات 2 کشور حاصل شده است.

*ظرفیت های ایران و عمان

سفیر ایران در عمان درباره ظرفیت های 2 کشور با بیان اینکه ایران و عمان دارای منابع طبیعی خدادادی سرشار از مواد معدنی فلزی و غیر فلزی، منابع نفتی و دریایی هستند و ظرفیت های قابل توجهی برای توسعه همکاری ها به ویژه در زمینه های اقتصادی و بازرگانی دارند، خاطرنشان کرد: این وضعیت فرصتی استثنایی برای 2 کشور ایجاد می کند تا در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، کشاورزی و شیلات، صنایع معدنی و فرآوری معادن همچون مس، آهن و سیمان همکاری و سرمایه گذاری مشترک داشته باشند.

وی اظهار داشت: علاوه بر این، موقعیت استراتژیک و ژئوپولیتیکی 2 کشور در تنگه هرمز و در دو سوی دریای عمان و خلیج فارس مقامات عالیه 2 کشور را بر آن داشته تا استراتژیک ترین کریدور ترانزیت کالا و مسافر را در منطقه بنیانگذاری کنند. از طرفی مرزهای آبی طولانی و بنادر متعدد در طول سواحل 2 کشور که بعضاً فاصله آنها از یکدیگر تنها چند 10 کیلومتر است، ایران و عمان را نقاط آغاز و اتصال مسیر کریدور بین المللی قرار داده که طبق مندرجات موافقتنامه تاسیس کریدور بین المللی که 2 کشور از اعضای مؤسس آن هستند، قرار است میلیون ها تن کالا در این بنادر از عمان به کشورهای آسیای میانه و دیگر کشورهای منطقه ترانزیت شود.

سیبویه عنوان کرد: در همین راستا یکی از موضوعات اساسی همکاری 2 کشور راه اندازی خطوط کشتیرانی کانتینری و نیز خطوط کشتیرانی سیاحتی است تا نیازهای اساسی این کریدور ترانزیتی برآورده شود.

وی ضمن قدردانی از اقدام اخیر مقامات وزارت حمل و نقل و ارتباطات عمان برای راه اندازی خط کشتیرانی سیاحتی بین بندر خصب و بندرعباس، گفت: انتظار می رود این خط به زودی بین دیگر بنادر 2 کشور نیز راه اندازی شود.

سفیر ایران در مسقط با بیان این نکته که ایران در این کریدور به مثابه حلقه وصل و دروازه ورود کالا و سیاحان از عمان به کشورهای آسیای میانه و قفقاز و بالعکس است، خاطرنشان کرد: افزایش خطوط پروازی بین مراکز استان های ایران و مسقط به ویژه استان های جنوبی که در مسیر این کریدور قرار دارند، توسعه گردشگری و مبادلات تجاری را موجب خواهد شد.

سیبویه خط مستقیم هوایی بین تهران و مسقط که از سپتامبر سال گذشته میلادی (2012) بین دو کشور برقرار شده را بیانگر علاقه فراوان 2 همسایه به گسترش و توسعه گردشگری و مراودات دوجانبه برشمرد.

سیبویه یادآور شد: اگرچه روابط اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان از رشد و توسعه متوازن با روابط سیاسی برخوردار نیست، ولی در تلاشیم با اجرایی کردن مفاد موافقتنامه های مهم بین دو کشور بسترهای لازم را برای بهره برداری از ظرفیت های موجود فراهم و گام های مثبتی در مسیر توسعه روابط اقتصادی 2 کشور برداریم.

سفیر ایران در عمان با بیان اینکه فعالیت مستمر کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته های مشترک تخصصی بین 2 کشور از قبیل کمیته سیاسی، نظامی، امنیتی، علمی و پارلمانی نشان دهنده پویایی مناسبات و همکاری های 2 کشور در عرصه های مختلف است، عنوان کرد: وجود موافقتنامه ها و یادداشت تفاهمنامه های متعدد، بسترهای لازم را برای افزایش همکاری ها به ویژه اجرای طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری در دو کشور و یا کشور ثالث فراهم ساخته است.

*دومین نشست کمیته مشورتی راهبردی ایران و عمان در تهران برگزار می شود

وی با ذکر این نکته که اولین نشست کمیته مشورتی راهبردی دو کشور در مسقط در آوریل گذشته برگزار شد، اظهار داشت: قرار است نشست دوم این کمیته طی سه ماه آینده با حضور معاونان وزرای خارجه در تهران برگزار شود.

* رئیس مجلس شورای عمان به ایران می آید

سفیر ایران در مسقط در ادامه این گفت وگو با بیان اینکه مقامات عمانی همچنان نسبت به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران ابراز تمایل می کنند، خاطرنشان کرد: در این راستا مقامات عمانی در بین کشورهای منطقه خلیج فارس، بیشترین رفت و آمد خود را به تهران دارند. سفر مقام های سیاسی، اقتصادی، پارلمانی، آموزشی و بازرگانی 2 کشور به طور مستمر انجام می شود و در سال های اخیر نیز افزایش بیشتری داشته که می توان به سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و در مقابل سفر معاون سلطان عمان و رئیس مجلس شورای این کشور و سلطان قابوس به تهران و در نهایت سفر بهمن ماه سال گذشته محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور به مسقط اشاره کرد.

سیبویه همچنین اعلام کرد که قرار است رئیس مجلس شورای عمان در نیمه اول سال جاری میلادی (2013) به جمهوری اسلامی ایران سفر کند و گفت: با عنایت به روابط حسنه و ممتاز موجود سفر مقامات عالی رتبه سیاسی دو کشور از جمله سفرهایی خواهد بود که بین مقامات دو کشور در چارچوب مشورت های جاری در دستور کار قرار دارد.

وی در پایان این گفت وگو با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو ملت و به ویژه مشابهت های فراوان فرهنگ فولکلوریک مناطق همجوار 2 کشور آن را نشان دهنده این واقعیت دانست که جریان تبادل فرهنگی بین مردم ایران و عمان عمقی تاریخی دارد و افزود: علاوه بر آن، اعتقاد 2 ملت به آیین آسمانی اسلام موجبات جاودانگی پیوندهای فرهنگی آنها را فراهم کرده است.

کلید واژه ها: عمان 2 2 کشور جمهوری اسلامی ایران جمهوری اسلامی سیاسی مسقط سلطنت عمان تجاری سلطنت عمان در و عمان و سلطنت و سلطنت عمان کریدور ایران و عمان اقتصادی ایران و سلطنت عمان کشور از ایران و سلطنت در مسقط کمیته اسلامی ایران و سلطنت ایران در مسقط مجلس کشورهای منطقه عمانی عمان را اسلامی ایران و مجلس شورای کشور موافقتنامه عمان به این نکته


نظر شما :