اتحاد ایران و ارمنستان علیه تحریم ها

۳۰ دی ۱۳۹۱ | ۰۱:۱۷ کد : ۱۹۱۱۶۹۵ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: در گزارشی که به تازگی از سوی مرکز امنیت و جاسوسی استراتژیک اتحادبه اروپا منشتر شده ، اتحاد بین ایران اسلامی و ارمنستان مورد توجه قرار گرفته که می تواند به تعبیر تحلیلگران تحریم های غرب را خنثی کند.

تحلیلگران در این مرکز با اشاره به تنش هایی که در منطقه قره باغ باوجود دارد ، می گویند، روابط خاصی بین تهران و ایروان برقرار است که راه دور زدن تحریم ها برای جمهوری اسلامی را هموار کرده و تلاش آمریکا و متحدان اروپایی اش برای اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران را بی اثر می کند.

همچنین روابط تهران و ایروان متاثر از تحریم های اعمالی به کالا و خدمات ارمنستان امکان می دهد به مسیر آب های گرم ورود پیدا کنند و از سوی دیگر ایران نیز می تواند از دسترسی به دریای سیاه و دور زدن تحریم های بین المللی بهره ببرد.

بنا براین گزارش روابط ایران و ارمنستان تنها به بخش های گاز و برق محدود نیست و دو کسور در صنایع سنگین، داروسازی، معادن و پتروشیمی نیز همکاری دارد. این در حالی است که ایران چهارمین صادر کننده بزرگ به ارمنستان به شمار می رود و باتوجه به چشم انداز تجارت آزاد در آینده بین تهران و ایروان می توان پیش بینی کرد که اقتصاد ارمنستان می تواند با کمک ایران با استقلال بیشتری از روسیه و وام های بین المللی عمل کند.

در این گزارش با اشاره به حضور اقلیت ارمنی در کشور شیعه ایران، پیش بینی شده است که در آینده منافع استراتژیک، سیاسی و اقتصادی ایران و ارمنستان در همکاری با یکدیگر افزایش می یابد.  

 

کلید واژه ها: ارمنستان تحریم


نظر شما :