سوابق "چاک هاگل" در مخالفت با تحریم تهران

این مرد تحریم های ایران را متوقف می کند؟

۳۰ دی ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۹ کد : ۱۹۱۱۷۳۲ سرخط اخبار

عصرایران :  اکنون به خوبی مشخص شده هیچ کس از نامزدی "چاک هاگل" جمهوری خواه برای کسب کرسی وزارت دفاع آمریکا، خرسند نیست؛ نامزدی که توسط "بارک اوباما" رئیس جمهوری این کشور، به کنگره معرفی شده است.

برخی به دلیل تحریم های ایران با این نامزد معرفی شده، مخالف هستند. گروه هایی مانند "ائتلاف یهودی های جمهوری خواه" و "کمیته اضطراری اسرائیل" بر این نکته تاکید می کنند که هاگل در زمان سناتوری مرتبا با اعمال تحریم های علیه تهران مخالف بوده است.

این نامزد همچنین در میان "بازهای طرفدار اسرائیل" ، نیز هیچ جایگاهی ندارد. در همین حال، کمیته اضطراری اسرائیل با حمله شدید به هاگل به خاطر مخالفت با اقدام نظامی علیه ایران، او را فردی "غیرمسؤول" می داند.

اعمال تحریم ها علیه ایران در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا در سال گذشته به یک موضوع اصلی تبدیل شده بود.
"میت رامنی" نامزد جمهوری خواهان، همواره از اوباما به خاطر حرکت در مسیرهای چندجانبه و خودداری از اعمال تحریم های یک جانبه آمریکایی و جایگزین کردن آن با جلب حمایت بین المللی انتقاد می کرد.

هرچند که اکنون این فرضیه نیز وجود دارد که این سناتور جمهوری خواه در مورد اعمال تحریم ها علیه تهران دقیقا هم راستا با الگوهای اوباما _ چندجانبه گرایی موثر و یک جانبه گرایی کم اثر_ حرکت کند اما باید گفت که هاگل در مسائلی مانند اعمال تحریم های آمریکایی علیه ایران همواره خود را به عنوان مخالف طرح های اوباما، "جو بایدن" معاون اول رئیس جمهوری آمریکا، و "جان کری" نامزد پست وزارت خارجه، به جهانیان معرفی کرده است. او در دوران سناتوری خود، بار ها این مسئله را ثابت کرده است.

به عنوان مثال، هاگل از لایحه ۲۰۰۷ کنگره برای مقابله با ایران حمایت نکرد؛ لایحه ای که طبق آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گروه تروریستی شناخته می شد. این مخالفت در حالی صورت گرفت که ۷۲ سناتور آمریکایی به همراه اوباما، بایدن و کری از آن حمایت کرده بودند(این لایحه در کنگره تصویب شد اما در سنا رای نیاورد).

همچنین در جولای ۲۰۱۱ میلادی، سنای آمریکا با اکثریت آرا، لایحه افزایش تحریم ها علیه ایران و لیبی را به تصویب رساند. این طرح به رئیس جمهور آمریکا اجازه می داد تا شرکت هایی که بیش از ۲۰ میلیون دلار در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری می کنند را جریمه کند. این لایحه با ۹۶ رای موافق و ۲ رای مخالف تصویب شد. هاگل به همراه سناتور "ریچارد لوگار" به آن رای منفی داد. لوگار، سناتوری بود که بعدها به عنوان یکی از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنا، رابطه خوبی با اوباما برقرار کرد. بایدن و جان کری هر دو به این لایحه رای مثبت دادند.این روند مخالفت نامزد سمت وزارت دفاع آمریکا با طرح های که علیه تهران مطرح می شد، همچنان ادامه داشت، به طوری که او در اگوست ۲۰۰۸، با اعمال تحریم های جامع علیه سیستم بانکداری و سرمایه گذاری ایران مخالفت کرد.
این طرح در کمیته بانکداری سنا با ۱۹ رای در مقابل ۲ رای مخالف مورد تصویب قرار گرفت و زمانی که هاگل دیگر در سنا حضور نداشت، این طرح در سال 2010 در سنای آمریکا با ۹۹ رای موافق تصویب شد. جان کری به این طرح رای مثبت داد و اوباما سال بعد آن را امضا کرد.

کلید واژه ها: تحریم آمریکا لایحه اوباما هاگل اعمال تحریم نامزد مخالفت سنا


نظر شما :