ولایتی: رابطه ایران با حماس قوی است

۳۰ دی ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۷ کد : ۱۹۱۱۷۵۷ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، «علی اکبر ولایتی»، مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «المیادین» از دیدگاه های ایران در قبال مسائل و قضایای منطقه ای و جهان سخن می گوید.

به اعتقاد ولایتی در جهان بیش از یک قطب وجود دارد و هم اکنون جهان در آستانه تشکیل قطب های متعدد و ظهور آنها در عرصه بین المللی است که در آمریکا، اروپا، چین، روسیه و جهان اسلام نمود پیدا می کند.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری و دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در این خصوص تصریح کرد که جهان اسلام یکی از قطب های مهم در آینده جهان و عرصه بین الملل است و آنچه که امروز در جهان اسلام در حال رخ دادن است، احیای مجدد جمهوری اسلامی در اشکال و گونه های مختلف آن است که با ویژگی و خصوصیات آن کشورها همخوانی و مطابقت دارد.

ولایتی با ابراز امیدواری به اینکه تمام تغییر و تحولات جاری در عرصه جهان اسلام به وحدت و یکپارچگی امت اسلامی بیانجامد، گفت: دو منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا مرکز ثقل جهان اسلام در آینده خواهند بود.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری در این خصوص از آمادگی ایران برای حمایت از کشورها و افرادی سخن گفت که خواهان بازگشت به هویت دینی و ارزش های اسلامی خود هستند، از لبنان و فلسطین گرفته تا بوسنی و هرزگوین و افغانستان.

وی همچنین بر آمادگی ایران جهت حمایت از کشورهایی که خواهان مقابله با حملات دیگر کشورها و طرف ها به هویت اسلامی هستند، نیز تاکید کرد.

ولایتی درباره تلاش های تفرقه افکنانه بین مذاهب اسلامی گفت که برادران اهل تسنن و برادران اهل تشیع همه مسلمان هستند و در بسیاری از مسائل و امور با یکدیگر وجه اشتراک دارند و با اینکه اهل تسنن و شیعیان دارای دیدگاه های مختلفی هستند، اما وجوه مشترک بسیاری بین آنها مشاهده می شود.

وی افزود: مسیحیان با وجود طوایف متعددشان با این حال در اروپا با یکدیگر متحد و یکپارچه هستند. این درحالی است که زمینه ها و امکانات بسیاری برای وحدت اسلامی در جهان اسلام در مقایسه با کشورهای دیگر وجود دارد و شیعیان و اهل تسنن باید تلاش کنند که به وحدت دست یابند.

ولایتی تاکید کرد که هیچ صاحب عقل سلیمی تلاش نمی کند که بین مسلمانان تفرقه بیاندازد، چون این تفرقه اندازی نه به نفع شیعیان است و نه به نفع اهل سنت، بلکه تنها به سود دشمنان است.

وی درباره بحران سوریه سوریه علی اکبر ولایتی گفت: آنچه در سوریه هم اکنون رخ می دهد، به اشکال دیگر در فلسطین، لبنان، عراق و همچنین یمن، بحرین و لیبی در حال رخ دادن است.

وی افزود: در هر نقطه از کشورهای فوق شاهد اختلافاتی هستیم، اما سرمنشا این اختلافات نه داخلی بلکه عوامل خارجی است.

ولایتی تاکید کرد که دلیل اصلی تمرکز و توجه ایران بر سوریه مقابله با آسیب دیدن و سقوط خط مقاومت در مقابله با اسرائیل است.

وی ادامه داد: اگر «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه سرنگون شود به این معناست که خط مقاومت در برابر اسرائیل شکسته خواهد شد، به عنوان مثال «برهان غلیون»، از رهبران معارضان سوری در استانبول گفت که اگر در سوریه به قدرت برسیم، با اسرائیل و آمریکا رابطه برقرار خواهیم کرد و حمایت خود از مقاومت لبنان و همچنین رابطه خود با ایران را قطع خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه اسبق ایران افزود: ما به وجود و انجام اصلاحات در سوریه با تکیه بر نظر و دیدگاه مردم این کشور باور داریم، اما بدون روی آوردن به خشونت و دریافت کمک های آمریکا و برخی از کشورهای مرتجع مانند قطر که سلاح در اختیار مردم قرار می دهد و افراد مسلحی از سومالی و افغانستان به خدمت می گیرند تا مرتکب جنایات و کشتارهایی علیه افراد غیر نظامی و مردم شوند تا موجب براندازی و سرنگونی اسد شوند و این تاکید می کند که توطئه ای خارجی در سوریه در جریان است.

ولایتی گفت: برخی از دوستان ما افراد بنیادگرایی هستند که منتسب به گروه های اسلامگرا در منطقه می باشند، آنان مرتکب برخی اشتباهات و خطاها شدند و بر این باورند که با کمک های آمریکا و اسرائیل و قطر و القاعده خواهند توانست اسد را سرنگون کنند و خواهند توانست در شخصی چون آقای «محمد مرسی»، رئیس جمهوری مصر نفوذ کنند و این از جمله خطاهایی است که برخی از دوستان ما در منطقه دست به آن می زنند.

وی این سوال را مطرح کرد که آیا از طریق اموال و حمایت های مالی قطر، آمریکا و فرانسه می توان این حکومت را سرنگون کرد و این کشور را از عرصه بین الملل محو کرد و موجبات تجزیه سوریه شد.

ولایتی در پاسخ به اینکه چرا در جریان انتقاداتش از کشورهایی که در بحران سوریه دخالت می کنند، از ذکر نام دو کشور ترکیه و عربستان سعودی امتناع ورزید، گفت: هنگامی که از دوستان بینادگرا در منطقه که مرتکب اشتباهاتی شدند، سخن گفتم، منظورم همان کشور ترکیه بود و درباره عربستان سعودی نیز گفت که مواضع عربستان سعودی در این اواخر شاهد تغییراتی بوده است، به ویژه سخنان اخیر وزیر خارجه عربستان سعودی که اظهار کرد، راه حل بحران سوریه باید سیاسی باشد، در حالی که قطر همچنان بر مواضع خود ثابت است، به ویژه سخنان اخیر وزیر خارجه این کشور که طی آن خواستار ارسال نیروهایی عربی به سوریه برای سرنگونی نظام سوریه و شخص بشار اسد شده بود.

علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری در ادامه مصاحبه خود با شبکه تلویزیونی المیادین در خصوص احتمال نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری ایران، گفت که با قالیباف، شهردار تهران و حداد عادل درباره متحد کردن جریان اصولگرا در ایران به توافق رسیده است.

وی افزود: در نهایت از میان ما سه نفر یک نفر برای ریاست جمهوری نامزد خواهد شد و دو نفر دیگر از وی حمایت خواهند کرد.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری درباره آمریکا گفت که «آمریکا ضعیف ترین روزهای خود را سپری می کند»، در حالی که «ایران قوی تر شده است».

وی با اشاره به حدف نام منافقین از لیست سازمان های تروریستی آمریکا افزود: آمریکا ضعیف تر و کوچک تر از آن است که بتواند اشخاصی را برای ایجاد خلل و شکاف در دولت ایران تحریک کند.

ولایتی با اشاره به تحولات سوریه و در پاسخ به این سوال که آیا واقعا ایران، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را خط قرمز خود می داند، گفت: بله چنین است، اما این بدین معنا نیست که از حقوق مردم در انتخاب حکام و رهبران را نادیده بگیرد، اما در قانون اساسی سوریه وظایف رئیس جمهوری و انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری بدون دخالت خارجی و استفاده از خشونت مشخص شده است.

به گفته ولایتی راه حل بحران سوریه مذاکره و گفت وگو بین کشورهایی است که به نوعی با پرونده سوریه در ارتباط هستند، بدون اینکه دخالتی در امور سوریه داشته باشند. هر طرفی که وارد مذاکره درباره سوریه می شود، نباید از یک سو در مذاکرات حضور داشته باشد و از سوی دیگر از افراد مسلح حمایت کند، بلکه باید وارد مذاکرات شود و حمایت از افراد مسلح را متوقف کند.

ولایتی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره حوادث اخیر جاری در کشور عراق، گفت که دولت عراق، دولت نیرومندی است و آقای «نوری المالکی»، نخست وزیر عراق و ائتلاف حاکم در این کشور متشکل از رئیس جمهوری کُرد این کشور و رئیس پارلمان که از اهل تسنن است و همچنین نخست وزیر که از شیعیان است و در این مدت پس از خروج نظامیان آمریکایی این دولت با رای و خواست مردم روی کار آمد و قدرت و شایستگی خود را نشان داد و به اثبات رساند.

وی افزود: ما می دانیم که دشمنان مردم عراق آرام نخواهند ماند، اما دولت عراق با درایت و شایستگی با دشمنان برخورد خواهند کرد.

ولایتی رابطه ایران با مقاومت فلسطینی و به طور مشخص جنبش «حماس» را قوی و مستحکم توصیف کرد و گفت: بله روابط ما با مقاومت فلسطینی همچنان مستحکم است. ممکن است که با حماس در برخی دیدگاه ها و نظرات اختلاف نظر داشته باشیم، اما این موضوعی طبیعی است.

وزیر خارجه اسبق ایران حوادث جاری را حوادثی گذرا و ناپایدار خواند و افزود: ما علاوه بر اختلاف نظر دارای نقاط مشترک بسیاری هم هستیم و مهمترین دلیل ایران در حمایت از حماس و جهاد اسلامی مقابله با رژیم صهیونیستی و آزادی سرزمین های فلسطینی و پافشاری آنها (مقاومت فلسطینی) جهت تحقق این هدف است. اما دلیل دوم حمایت ما از مقاومت فلسطینی ایمان آنها به اسلام و تکیه آنها بر ارزش ها و جهاد اسلامی است، به همین دلیل روابط ما با حماس روابطی استراتژیک و خوب است و از آن حمایت نیز خواهیم کرد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در خصوص رابطه ایران با مصر تاکید کرد که کشور خواهان روابطی قدرتمند و مستحکم با مصر است و این رابطه بر رضایت طرفین استوار است. به عبارت دیگر هرگاه مصری ها تمایل به برقراری چنین رابطه ای داشته باشند، ما آماده پیشگام شدن در این امر هستیم و می دانیم که مصری ها با مشکلات و موانع بی شماری مواجه هستند، همانطور که می دانیم، آقای مرسی در شرایط سختی به ویژه در داخل مواجه است و بازماندگان رژیم سابق و صهیونیست ها و عوامل خارجی در این شرایط دخالت دارند و ما باید این مشکلات را دریابیم، به همین دلیل آنها آزاد هستند.

وی گفت: مصری ها هر لحظه که احساس کنند که زمان برقراری رابطه با ایران است، مشکلی نیست، ما آماده ایم و مصر را تحت هیچ فشاری قرار نمی دهیم.

ولایتی درباره «راشد الغنوشی»، رهبر جنبش النهضه تونس، گفت: او فردی متدین و مقاوم است و از جمله افراد تاثیرگذار در جماعت اخوان المسلمین برای احیای ارزش های اسلامی به شمار می آید.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری حزب الله لبنان را افتخار جهان اسلام دانست و تاکید کرد که حزب الله هم اکنون از گذشته قدرتمندتر است. قدرت حزب الله قدرت اسلام و جهان عرب است. حزب الله مایه مباهات و عزت جهان اسلام و عرب و حامی فلسطینیان و آزادی فلسطین است و ما به حکمت و تدبیر سید حسن نظرالله ایمان و باور داریم.

کلید واژه ها: سوریه اسلام بین الملل جهان اسلام آمریکا مقام معظم رهبری مقام معظم معظم رهبری معظم رهبری امور بین الملل الملل مقام مقاومت عراق امور بین الملل مقام بین الملل مقام معظم بین الملل مقام الملل مقام معظم رهبری الملل مقام معظم هستند معظم رهبری در مقابله مقام معظم رهبری در تسنن شیعیان لبنان قطر تاکید کرد که مقابله با عربستان سعودی رهبری در مصر خارجی اسرائیل است. وی اهل تسنن قدرت بحران عربستان سعودی دیدگاه حزب الله ولایتی


( ۱ )

نظر شما :