دولت باکو و ترکیه به جان ایرانیان افتاده‌اند

۰۲ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۱ کد : ۱۹۱۱۸۳۸ سرخط اخبار

گزارشات حاکی از آن است که تلویزیون ماهواره ای آذربایجان که از سال ها پیش در خصوص تلاش برای دامن زدن به تفکرات جدایی طلبانه در میان هم وطنان آذری مان در ایران فعالیت می کرده است، به زودی مجدداً فعالیت خود را در ماهواره ترک ست از سر خواهد گرفت. این در حالی است که از سال 2006 ترکیه فعالیت این شبکه را بر روی ماهواره خود ممنوع کرده بود

به گزارش تابناک، تودی زمان امروز گزارش داده است که شبکه تلویزیونی آذری GunAz TV که اساساً در آمریکا مستقر است، و فعالیت های مشهودی برای ایجاد تفرقه و حس جدایی طلبی در میان ایرانیان آذری زبان داشته است، در تلاش است تا بعد از محرومیت یکباره از پخش در ماهواره ترک ست مجدداً به این ماهواره باز گردد.

احمد اوبال، مالک، سرمایه گذار و بنیان گذار این شبکه، در مصاحبه خود با تودی زمان گفته است که احتمالاً توقف فعالیت این شبکه بر روی ماهواره ترک ست در پی فشارهای ایران بوده است. این شبکه که در سال 2005 راه اندازی شد، به مدت یک سال تنها بر روی این ماهواره پخش می شد. اما از این سال به بعد همچنان در منطقه خاورمیانه و اروپا در حال پخش بوده است.

اوبال در این راه از ترکیه که آن را کشور «دوست و خواهر خوانده» عنوان کرده است، در خواست حمایت باری راه اندازی مجدد این شبکه بر روی ماهواره ترک ست کرده است.

رویای اوبال برای شورش در ایران

اما در یک اظهار نظر جالب، اوبال اشاره کرده است که ایران به دلیل فضای سیاسی و اقتصادی فعلی به زودی دچار یک جنبش از نوع «بهار» خواهد شد.نمونه ای که در مصر و لیبی دیده شده!

وی ادعا کرده است که ایران به دلیل وجود قومیت های آذری، کرد، بلوچ و ترکمن و به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی به زودی درگیر یک جنبش خواهد شد.وی اظهار نظر کرده است که آذری های ایران، از تبعیض حقوقی رنج می برند و منطقاً موجودیتی ندارند زیرا از سوی دولت ایران دچار محرومیت هستند!

این فرد که گویا دستی هم در تحلیل اقتصادی-سیاسی دارد (!) اشاره کرده که: فشارهای اقتصادی بر اثر تحریم ها مؤلفه مهمی در به حرکت در آوردن جامعه ایران دارد. ریال ایران بر اثر این تحریم ها به شدت طی «سال های» اخیر سقوط کرده است.

وی همچنین با واقعی پنداشتن رویاهای خود گفته: از اواسط سال 2012 بارها ایرانیان معترض برای اعتراض به افزایش قیمت ها به خیابان ها ریخته اند.

وی همچنین گویا به اطلاعاتی دسترسی دارد که هنوز در ایران افشا نشده (!) و گفته: اکنون بررسی و تحقیقی در خصوص 12 میلیارد دلاری که دولت از درآمد نفت اختلاس کرده در حال انجام است!

تقلا برای متهم سازی ایران

اوبال، که به اذعان خود بر اساس منابع اطلاعاتی خودش اظهار نظر کرده، ادعا کرده است: ایران از پ کا کا حمایت مستقیم می کند و دخالتی مشهود در امور داخلی ترکیه دارد و به این کار ادامه خواهد داد.

وی که مصداق اقدامات منافقانه خود در قبال ایران را به ایران نیز نسبت داده، همچنین ادعا کرده است که ایران اکنون از گروه های شیعه در ترکیه برای قرار دادن این کشور در موقعیتی دشوار استفاده می کند. تودی زمان اشاره کرده است که البته وی در این خصوص توضیح بیشتری نداده است!

به گزارش تابناک، سالها است که تلاش هایی از سوی دولت باکو که به لحاظ سوابق تاریخی بخشی از خاک ایران بوده است، و ترکیه برای نوعی انتقام گیری از ایران بر سر مسائل مختلف صورت گرفته است. اقداماتی که تحریک به جدایی طلبی در میان قوم آذری زبان ایران یکی از اصلی ترین سناریوهای آن است و استفاده از سایر ابزار ارتباطی در این مسیر شدت گرفته است. موضوعی که باید به شدت مورد توجه مقامات سیاسی، امنیتی و نظامی کشور واقع شود

کلید واژه ها: ماهواره آذری ترکیه کرده است که ترک ست ست بر روی ماهواره ترک ست ماهواره ترک


( ۳ )

نظر شما :