هشدار کره شمالی پس از دور تازه تحریم ها

۰۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۴ کد : ۱۹۱۱۹۲۵ سرخط اخبار

کره شمالی روز چهارشنبه در واکنش به دور تازه تحریم های سازمان ملل به طور تلویحی هشدار داد که آزمایش هسته ای تازه ای انجام خواهد داد. این کشور همچنین هرگونه مذاکره را برای عاری کردن شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای رد کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر،وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه ای که خبرگزاری مرکزی کره آن را منتشر کرد گفت: "ما اقداماتی فیزیکی با هدف گسترش و تقویت نیروهای نظامی دفاع از خود شامل بازدارندگی هسته ای اتخاذ خواهیم کرد."

این بیانیه ساعاتی بعد از آن صادر شد که شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا تحریم های تازه ای علیه این کشور به خاطر پرتاب ممنوع یک راکت در ماه گذشته صادر و تهدید کرد در صورتی که کره دست به آزمایش هسته ای بزند "اقدام معتنابهی" علیه آن اتخاذ خواهد کرد.

بیانیه وزارت خارجه کره شمالی گفت: "هیچ گفتگویی درباره عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته ای در کار نخواهد بود."

هرچند این بیانیه صراحتا از آزمایش هسته ای حرفی به میان نیاورده است، تهدید به "اقدام فیزیکی" موجب تقویت این گمانه می شود که پیونگ یانگ دارد برای آنچه سومین آزمایش دستگاه هسته ای می باشد آماده می شود.

یک اندیشکده آمریکایی ماه گذشته با اشاره به برخی تصاویر ماهواره ای گفت کره شمالی خسارات عمده ناشی از بارندگی در مرکز آزمایش هسته ای در شمال شرقی این کشور را تعمیر کرده است و می تواند در عرض دو هفته آینده انفجاری صورت دهد.

یو وو ایک وزیر اتحاد کره جنوبی اخیرا در کمیته ای در پارلمان این کشور گفته بود "احتمال فراوان" هست کره شمالی با آزمایش هسته ای دیگری پرتاب موفقیت آمیز راکتی خود را دنبال کند. یو گفت: "بر اساس تحلیل اطلاعات موجود، مقدمه چینی فراوانی صورت گرفته است."

هر دو آزمایش پیشین کره شمالی در سال های 2006 و 2009 در پی پرتاب موشک دوربرد صورت گرفتند.

قطعنامه روز سه شنبه سازمان ملل، کره شمالی را به خاطر آنچه آزمایش "فناوری موشک بالستیک" در دوازدهم ماه دسامبر خواند "محکوم کرد."

کره شمالی که همین حالا به خاطر آزمایش های سابق خود در معرض تحریم های شدید سازمان ملل است گفت پرتاب فوق به منظور قرار دادن ماهواره ای در فضا صورت گرفته است.

قطعنامه سازمان ملل همچنین آژانس فضایی کره شمالی، یک بانک، چهار شرکت تجاری و چهار فرد را در فهرست تحریم های سازمان ملل شامل مسدودسازی اموال و ممنوعیت سفر گنجانده است.

تحریم های جدیدی شورای امنیت بر ضد کره شمالیشورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه با تصویب قطعنامه ای تحریم های جدیدی را ضد  کره شمالی در ارتباط با آزمایش موشکی این کشور در ماه دسامبر گذشته وضع کرد.

بر اساس این قطعنامه که  با رای موافق  پانزده عضو شورای امنیت  به تصویب رسید تحریم های برای برخی از مقامات تاسیسات پرتاب موشک و ماهواره کره شمالی و برخی مقامات بانکی این کشور در نظر گرفته شده است.دارایی شرکت هایی هم که در امر ساخت موشک مشارکت داشته اندمسدود شده و از سفر مقامات آنها که اسامی شان در این قطعنامه ذکر شده است به خارج از  کره شمالی جلوگیری می شود.

کلید واژه ها: آزمایش کره شمالی تحریم آزمایش هسته ای آزمایش هسته پرتاب موشک


نظر شما :