صالحی: ایران آماده کمک به حل بحران مالی است

۰۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۲ کد : ۱۹۱۲۰۸۵ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، ˈعلی اکبر صالحیˈ که برای شرکت در بیستمین نشست سران اتحادیه آفریقا به اتیوپی سفر کرده، شامگاه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران ، با اشاره به وخامت وضعیت انسانی در مالی، گفت: باید هرچه زودتر جلوی خونریزی در مالی گرفته شود.

وی با اشاره به تحرکات گروه های افراطی و مداخله نظامی در مالی افزود: جمهوری اسلامی ایران هم با افراط گرایی مخالف است و هم مخالف مداخله در امور داخلی کشورها و لشکرکشی به آنجاست.

وزیر امور خارجه با دوگانه و متناقض خواندن سیاست غرب و اروپا در خصوص برخورد با گروه های افراطی تصریح کرد: در حالی که غرب از گروه های افراطی در سوریه حمایت می کند، اما در کشور مالی در برابر این گروه ها ایستاده است.

صالحی با اشاره به حمایت پیشتر غرب از گروه های افراطی در افغانستان، افراط گرایی را مولود غرب دانست و گفت: اینک به دلیل همین سیاست، هم غرب و هم جامعه جهانی در مخمصه و بحران قرار گرفته اند.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران با تاکید بر اینکه باید بحران هایی همچون مالی به دقت ریشه یابی شود، گفت: اگر در این زمینه همه طرف ها سیاست صادقانه ای پیش گیرند مسائل قابل حل است.

صالحی با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس جنبش عدم تعهد برای حل و فصل ناآرامی ها در آفریقا عنوان کرد: امیدواریم گوش شنوایی هم وجود داشته باشد تا بتوان زودتر این بحران ها را مهار کرد.

وی با اشاره به اینکه کشور بورکینافاسو از طرف اتحادیه آفریقا مسئول وساطت در پرونده مالی شده است، افزود: ما پیش از این، دیدارهایی با مقام های این کشور و نیز رییس جمهوری بنین که قبلا رییس اتحادیه آفریقا بود، داشتیم و در خصوص اوضاع مالی صحبت کردیم و اعلام نمودیم که جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس جنبش عدم تعهد برای حل و فصل بحران- قبل از اینکه این بحران ریشه دار شود-، آماده است.

صالحی گفت که طی دو روز آینده در ملاقات های خود در حاشیه نشست سران اتحادیه آفریقا بر سر بحران در کشور مالی به تفصیل گفت و گو خواهد کرد.

وی همچنین احتمال داد در آینده موضوع مالی در دستور کار جنبش عدم تعهد و نهادهای تابعه آن قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن اشاره به حضور جمهوری اسلامی ایران در نشست سران اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر افزود: حضور امسال جمهوری اسلامی ایران در این نشست به دلیل ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد، معنا و مفهوم خاصی دارد.

صالحی با اشاره به ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد و حضور در نشست اتحادیه آفریقا، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین المللی یک کشور نقش آفرین و دارای سیاست فعال درباره مسائل بین المللی است.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران در بیان اهمیت جایگاه کشورهای آفریقایی در جنبش عدم تعهد، بیان کرد: بیشتر کشورهای آفریقایی عضو جنبش عدم تعهد هستند و بیش از نیمی از کشورهای این جنبش نیز جزو کشورهای آفریقایی می باشند.

صالحی اضافه کرد: تلاش خواهیم کرد تا جنبش عدم تعهد و اتحادیه آفریقا در مواردی که امکان آن وجود دارد با یکدیگر همکاری کنند.

وی، حضور در نشست سران اتحادیه آفریقا و نیز دیدار و گفت و گو با شماری از مقام های شرکت کننده در این نشست را مهمترین برنامه های خود در سفر به اتیوپی اعلام کرد.

وزیر امور خارجه افزود: در نشست هایی که در حاشیه اجلاس خواهیم داشت درباره تحولات منطقه ای، شمال آفریقا و خاورمیانه صحبت هایی خواهیم داشت.

بیستمین نشست سران اتحادیه آفریقا با حضور رییسان و مقام های عالیرتبه 54 عضو این اتحادیه و شخصیت ها و نمایندگان سازمان های بین المللی و کشورهای عضو ناظر، روزهای یکشنبه و دوشنبه به میزبانی آدیس آبابا برگزار خواهد شد.

اتحادیه آفریقا (African Union) به عنوان فراگیرترین سازمان کشورهای آفریقایی در سال 2002 میلادی تاسیس و جایگزین سازمان وحدت آفریقا (Organization Of African Unity) که در سال 1963 شکل گرفت، شد.

مقر اصلی اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی قرار دارد.

کلید واژه ها: آفریقا اتحادیه اتحادیه آفریقا مالی جنبش عدم تعهد جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی ایران نشست سران اتحادیه آفریقا نشست سران اتحادیه سران اتحادیه آفریقا بحران سران اتحادیه نشست سران گروه های افراطی آفریقایی کشورهای آفریقایی افراطی


نظر شما :