نظر نمایندگان محلس درباره تحریم های جدید

۱۶ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۰ کد : ۱۹۱۲۳۹۱ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس از ابتدای انقلاب تاکنون تحریم های متعددی به بهانه های گوناگون از جانب آمریکا و کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است، ناگفته نماند که تحریم ها حتی پیش از انقلاب نیز شامل ایران بوده است، نخستین تحریم پیش از انقلاب به دوران مصدق بر می گردد، تحریم بریتانیا علیه ایران به منظور واکنش در برابر انتخاب محمد مصدق به وزارت بود که هدف ملی سازی صنعت نفت را دنبال می کرد و اولین قطعنامه شورای امنیت نیز علیه ایران در زمان نخست وزیری محمد مصدق و به منزله واکنش علیه ملی شدن صنعت نفت ایران صادر شد.

بعد انقلاب هم با تحریم های متنوع تری از جانب آمریکا و متحدانش روبرو شدیم، چه در دوران جنگ تحمیلی و چه پس از آن که به بهانه توقف در پیشرفت برنامه اتمی ایران تحریم هایی با اشکال مختلف شکل گرفته است.

18 بهمن ماه سال جاری نیز وارد دور جدیدی از تحریم ها از سوی آمریکا و کشورهای غربی می شویم، در بند اول این تحریم ها آمریکا کاهش و محدود کردن توانایی ایران برای صادرات نفت را تصویب کرده و بر این اساس از ششم فوریه 2013 پول نفت خریده شده هرگز نباید به ایران برسد.

در بند دوم به وزارت خزانه داری اجازه داده شده دارایی های هر کسی که برای به دست آوردن فلزات قیمتی به ایران کمک کند را بلوکه کند، در بند سوم وزارت خارجه آمریکا برای 20 کشور که نفت ایران را خریداری می کنند و نتوانسته اند واردات نفت خود را از ایران کاهش دهند، استثنا قائل شده و مهلت 6 ماهه ای از 7 دسامبر به این کشورها داده شده است.

آنچه که مسلم است این است که تمامی تحریم هایی که علیه ایران و انقلاب اسلامی در طی 34 سال گذشته از سوی دولت های غربی اعمال شده هیچگاه نتوانسته خلل جدی به کشور وارد کند، بلکه همواره این تحریم ها باعث خودسازی و خودباوری بوده، چنانچه این ضرب المثل «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» مصداق بارزی است از موفقیت های ایران اسلامی در طی سال ها تحریم حاصل کرده است.

بر این اساس و با نزدیک شدن به زمان اجرای دور جدید تحریم ها از سوی کنگره آمریکا و متحدانش بر آن شدیم تا نظرات کارشناسان مختلف اقتصادی را جویا شویم که در ذیل مشروح این مصاحبه ها را  می خوانید:

زمانیان: لازم است گاهی در برابر تحریم ها تهاجمی عمل کنیم

سید سعید زمانیان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص دور جدید تحریم ها کنگره آمریکا و متحدانش علیه ایران گفت: از بعد پیروزی انقلاب و در 34 سال گذشته آمریکا و شرکای اقتصادی اش تحریم های مختلفی را بطور دائم در مقابل ایران اسلامی اعمال کرده و همواره این تحریم ها رو به افزایش بوده است.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که در اکثر مواقع به آسانی قادر بوده ایم تحریم ها را دور بزنیم و در حال حاضر هم به راحتی این کار را انجام داده ایم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: ایران کشور بسیار قدرتمندی است. در ارتباط با تحریم ها شاید مشکلاتی در برخی از موارد پیش آید، اما قطعا این تحریم ها باعث افزایش باور و اعتماد نسبت به توانایی مان شده بطوریکه در بسیاری از موارد به نتیجه مطلوب رسیده ایم و توانمندتر عمل کرده ایم.

زمانیان بیان داشت: اگر بین همه دستگاه ها اتحاد رویه وجود داشته باشد، با ارتباطات بسیار گسترده ای که در سرتاسر جهان داریم، باز هم می توانیم تحریم های جدید را مانند تحریم های گذشته دور بزنیم.

وی در ادامه افزود: بسیاری از کشورها در سراسر جهان به ما نیازمندند و در نتیجه این تحریم ها خودشان متضرر می شوند. چنانکه تجار و آنهایی که با ما مبادلات تجاری داشته اند به دلیل این تحریرم ها دچار ضرر و زیان زیادی شده اند و از وضعیت موجود هم بسیار ناراحت هستند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد تحریم ها و در مواجهه با بسیاری از کشورها نباید فقط دفاعی برخورد کنیم، بلکه در مواردی که نیاز است باید بصورت تهاجمی عمل کرد.

وی افزود: آمریکا و متحدانش هر کاری که تاکنون از عهده اشان برآمده کرده اند اما با استقامت و پایداری در مقابل این تحریم ها و با حل اختلافات داخلی هیچگاه غربی ها از ناحیه تحریرم ها نمی توانند ضربه ای به ما بزنند.

* غربی ها اذعان دارند که در هیچ زمینه ای نتوانسته اند ایران را منزوی کنند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: غربی ها اهداف خود را دنبال و اجرا کرده اند اما به نتیجه نرسیده اند ضمن اینکه خودشان هم گفته اند که در هیچ زمینه ای نتوانسته اند ایران را منزوی کنند.

وی افزود: با امکانات خوب و تولیداتی که در کشور داریم قادر به عبور از تحریم ها هستیم و این دور جدید تحریم ها را هم پشت سر خواهیم گذاشت.

* آمریکا به دنبال سیطره بر دنیا و جذب منافع کلان است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان داشت: باید زوایای مختلف تحریم ها را رصد کنیم، کشورهای خیانتکار و آن هایی که بدون توجه به مسائل بین المللی فقط دنباله رو دستورات آمریکا هستند و در واقع از ترس و برای حفظ منافع خود اوامر آمریکا را چشم بسته اطاعت می کنند بدانند که آمریکا به دنبال سیطره بر دنیا و جذب منافع کلان هستند.

وی افزود: آمریکا در حال حاضر از نظر اقتصادی وضعیت کاملا نامطلوبی دارد، در ضمن کشورهای بسیاری در سطح دنیا خواهان همکاری با ما هستند و باید در صدد تقویت و فراهم سازی زمینه این همکاری ها باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: باید با کشورهای اسلامی و کشورهایی که انرژی های دنیا را در اختیار دارند هماهنگی داشته باشیم تا بتوانیم با اتحاد منافع آمریکایی ها را در جای جای دنیا به خطر بیندازیم.

*نورا: تحریم ما را از اقتصاد نفتی جدا می کند

عباسعلی نورا کارشناس اقتصادی در خصوص اثرات دور جدید تحریم ها که از سوی کنگره آمریکا از 18 بهمن اعمال می شود به خبرنگار فارس گفت: ما به این موضوع که تحریم ها به اقتصاد کشور فشار می آورد واقفیم و می دانیم که اینان اهداف بدتری نسبت به تحریم ها برای ما در نظر دارند. 

وی افزود: تحریم ها بر اقتصاد ایران اثرگذار است و اگر بگوییم تأثیری ندارد اشتباه کرده ایم. اصلی در قاعده علوم اجتماعی است که می گوید وقتی مشکلی برای یک جامعه پیش آید آن جامعه برای یافتن راه حلی برای آن حرکت و تلاش می کند که هر چه مشکل سخت تر باشد راه های خودساخته تری را جستجو  و هر چه مشکل ساده تر باشد راه های ساده تری را پیدا می کند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی بیان داشت: وقتی اقتصاد مان اقتصاد باز و نفتی بود همواره به تئوری نفتی توجه می کردیم و ساده ترین راه را برای خودمان انتخاب می کردیم اما امروز که این تحریم ها در مورد کشورمان اعمال می شود راهکارهای واقعی اقتصاد را مطالعه می کنیم.

* تحریم ها برای آیندگان دستاوردهای مطلوبی دارد

وی افزود: مطمئنم ماحصل این سختی ها و تحریم ها برای آیندگان، نسل های بعدی و حتی جامعه کنونی دستاوردهای بزرگ و درخشانی در سطح دنیا دارد و این موضوع را ملت ایران ثابت کرده است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به عنوان کارشناس اقتصادی نمی پذیرم که غربی ها بوسیله تحریم ها در صدد گرفتن امتیاز از ما باشند در ضمن به سیاستمداران توصیه می کنم که  اگر آمادگی گفتمان دارند تا در یک فضای عادلانه گفتمان کنیم باید فضای بین المللی آن را فراهم و از این فرصت بهره ببریم.

* تحریم های ارزی به سود کشورهایی است که پولشان جایگزین ارز و یورو می شود

نورا گفت: غربی ها بدانند اگر تحریم ارز و یورو را علیه ما اعمال کنند این موضوع به ضرر خودشان خواهد بود زیرا تحریم های ارزی به نفع کشورهایی است که پول رایج آنها جانشین ارز و یورو می شود.

وی افزود: آمریکا و اروپا با تحریم های ارز و یورو  فضا را برای جایگزینی پول رایج کشورهای دیگر به جای ارز و یورو فراهم می کنند و مطمئن هستم اگر یکی دو سال دیگر این کار ادامه یابد ارز و یورو محو و ین و یوآن و .... جایگزین آنها می شود.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اسکناس هایی که آمریکا منتشر و در سطح دنیا پخش کرده  اگر روزی به آمریکا برگردد این کشور را ورشکست خواهد کرد و انشاء الله این تحریم باعث شود تا اقتصاد ورشکسته ای را در غرب شاهد باشیم.

نورا گفت: فشارهای اقتصادی از سوی غرب با توجه به قابلیت ها و پتانسیل هایی که جمهوری اسلامی دارد در طولانی مدت سبب منفعت برا ی نظام می شود و انشاء الله با استفاده از پتانسیل های منطقه پیشرفت هایی را بدست آوریم.

*بغزیان: شرکای تجاری ایران بیکار نمی نشینند

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد و کارشناس اقتصادی هم در خصوص تحریم های کنگره آمریکا که قرار است از 18 بهمن ماه علیه ایران اعمال شود، گفت: در صورت ممنوعیت در نقل و انتقال شاید وارد شکل جدیدی از تحریم ها می شدیم اما این تحریم ها مسئله جدیدی نیست.

وی افزود: قبلا هم به ازای فروش نفت کالا وارد کرده ایم ضمن اینکه بسیاری از مایحتاج ضروری کشور را از همین طریق و در ازای مبادله نفت با کالا فراهم کرده ایم.

این استاد اقتصاد در ادامه بیان داشت: اگر اعلام شود ممنوعیتی در خرید دلار و طلا داریم و باید به ازای نفت کالا بخریم ما هم به سراغ کالاهای اساسی و مورد نیازمان می رویم و در ازای فروش نفت کالاهایی را از کشورهای خریدار نفت دریافت می کنیم که نیاز اولیه امان باشد.

بغزیان ابراز داشت: به نظر می رسد تحریم ها مقداری سبک تر از تحریم های قبلی است بخصوص اینکه این تحریم ها تحریم های کنگره آمریکاست نه شورای امنیت، زیرا قانع کردن اعضای شورای امنیت بسیار سخت از اعضای کنگره آمریکاست.

وی گفت: شرکای تجاری ایران هم در مقابل این تحریم ها بیکار نمی نشینند زیرا در واقع شرکای تجاری ایران از این قضیه متضرر خواهند شد.

کلید واژه ها: تحریم آمریکا اقتصادی اقتصاد غربی دنیا کمیسیون کنگره مجلس ارز و ارز انقلاب کمیسیون برنامه و کمیسیون برنامه برنامه و بودجه برنامه و و یورو کمیسیون برنامه و بودجه ارز و یورو مجلس شورای اسلامی غربی ها و بودجه مجلس شورای یورو بودجه کارشناس اقتصادی دور جدید جدید تحریم شرکای دور جدید تحریم جدید تحریم ها از تحریم بیان داشت: تجاری دور جدید تحریم ها متحدانش


نظر شما :