عوامل موثر در تصمیم گیری اوباما در قبال تهران

اقتصاد و ارتش آمریکا مجوز حمله به ایران را نمی دهند

۱۶ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۱:۲۷ کد : ۱۹۱۲۴۰۴ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
سیاست آمریکا در قبال برنامه های هسته ای ایران با خط قرمز های اوباما تعیین می شود، نه خط قرمز های نتانیاهو. به بیان دیگر آمریکا زمانی از زور علیه ایران استفاده خواهد کرد که به طور شفاف ماهیت تسلیحاتی برنامه های هسته ای ایران به اثبات برسد.
اقتصاد و ارتش آمریکا مجوز حمله به ایران را نمی دهند

دیپلماسی ایرانی: کارشناسان سیاست خارجی می گویند، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا احتمالا در سال جاری میلادی باید در مورد اقدام نظامی علیه ایران تصمیم بگیرد تا تعهد خود به جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته ای را عملی کند. اما گفته می شود که واقعیت های اقتصادی و نظامی آمریکا به شدت علیه حمله به ایران است.

به گزارش آسوشیتدپرس، آمریکایی ها پس از بیش از یک دهه مداخله نظامی در عراق و افغانستان، از جنگ واهمه دارند. اقتصاد آمریکا نیز با وجود اینکه دوران احیا شدن را پس از رکود بزرگ سپری می کند، همچنان ضعیف است. از سوی دیگر به منظور پایین آوردن هزینه های دولت، کنگره بودجه ارتش را کاهش داده است.

علاوه بر این ایران در مقایسه با عراق و افغانستان قدرتمندتر است و به طور حتم به تجاوز نظامی از طریق حمله به اهداف آمریکا یا اسرائیل ، پاسخ خواهد داد. همچنین ایران بخض قابل توجهی از تاسیسات هسته ای خود را زیر زمین پنهان کرده و به این ترتیب میزان خسارتی که بمب افکن های آمریکایی می توانند از طریق حمله هوایی به این تاسیسات وارد کنند، قابل برآورد نیست.

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که همواره مواضع سرسختانه ای علیه ایران داشت، در انتخابات اخیر در موضع ضعیفی ظاهر شد. البته پیش از انتخابات اسرائیل نیز اوباما با پافشاری نتانیاهو بر اقدام نظامی مخالفت کرده و تاکید داشت هنوز زمان برای دیپلماسی باقی است.

با این حال، زمان در حال گذر است. کارشناسان می گویند ذخایر اورانیوم غنی شده با خلوص 20 درصد در ایران رو به افزایش است. از سوی دیگر ایران در نامه ای خطاب به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده که قصد دارد سانتریفوژهای جدیدی را در تاسیسات غنی سازی نطنز نصب کند.

سوزان ملونی، تحلیلگر در موسسه بروکینگز، می گوید، بسیاری بر این باورند که 2013، سال تصمیم گیری بر سر اقدام نظامی علیه ایران یا حصول توافق با جمهوری اسلامی است. وی می افزاید، گزارش جدید مرکز مطالعات بین الملل و استراتژیک حاکی از آن است که بحران محدود کنونی می تواند زمینه ساز یک درگیری بزرگ یا گونه جدیدی از جنگ سرد باشد.

در دور نخست ریاست جمهوری باراک اوباما، آمریکا و متحدانش تحریم های فلج کننده ای را علیه تهران اعمال کردند، اما تا کنون جمهوری اسلامی نشان نداده که به واقع خواستار مذاکره بر سر محدود سازی عملیات غنی سازی است.

گزارش ها حاکی از آن است که تهران با پیشنهاد از سرگیری مذاکرات هسته ای در تاریخ 9 و 10 بهمن ماه در استانبول موافقت نکرده و اکنون بحث میزبانی قزاقستان برای مذاکره در 7 اسفند مطرح است.

به گزارش آسوشیتدپرس، در صورتی که اسرائیل تهدید اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران را عملی کند، آمریکا نیز وارد یک درگیری نظامی دیگر در منطقه خواهد شد. روندی که دولت اوباما و اغلب آمریکایی ها نسبت به آن اکراه دارند. حقیقت این است که اوباما نمی خواهد ارتش را درگیر جنگ دیگری کند و با مداخله نظامی نیروهایش در سوریه نیز مخالف است.

برخی بر این گمانند که نتانیاهو پس از انتخابات اخیر در اسرائیل در موضعی ضعیف تر از آن قرار دارد که بتواند با آمریکا در جهت دریافت چراغ سبز برای حمله به ایران ، لابی کند. به بیان دیگر برآورد ها حاکی از آن است که فشار اسرائیل دیگر نمی تواند عاملی برای تصمیم گیری اوباما در خصوص اقدام نظامی علیه ایران باشد.

تحلیلگران می گویند سیاست آمریکا در قبال برنامه های هسته ای ایران با خط قرمز های اوباما تعیین می شود، نه خط قرمز های نتانیاهو. به بیان دیگر آمریکا زمانی از زور علیه ایران استفاده خواهد کرد که به طور شفاف ماهیت تسلیحاتی برنامه های هسته ای ایران به اثبات برسد.

همچنین اوباما می داند که ایران در ماه ژوئن ، رئیس جمهور دیگری خواهد داشت و انتخابات ریاست جمهوری در ایران می تواند یکی از دلایل پافشاری ایران بر مواضع اش باشد. رئیس جمهور بعدی، جایگزین محمود احمدی نژاد خواهد شد که هولوکاست را انکار می کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، قدرت واقعی در ایران در اختیار مقام معظم رهبری است و این در حالی است که هر گونه مذاکره با ایران به موضوع تعدیل تحریم ها گره خورده است.

کارشناسان بر این باورند که هم اکنون نمای توافق برای هر دو طرف روشن است. به گفته آنها موضع ناگفته آمریکا این است که ایران می تواند برنامه هسته ای – شامل غنی سازی- داشته باشد؛ اما نه سلاح هسته ای. به عبارت دیگر آمریکا می گوید اگر ایران به دنبال بمب نرود، آمریکا نیز ایران را بمباران نخواهد کرد.  البته در این بین باید گفت که تحریم ها بدون یک مصالحه معنادار، لغو نمی شوند. از سوی دیگر مصالحه معنادار دو تعبیر متفاوت در ایران و آمریکا دارد که این خود یک مشکل است.

به گفته ملونی، یک اتفاق خطرناک این خواهد بود که معامله ای بد بین ایران و غرب انجام شود. در صورتی که این روند آغاز شود آنگاه اوباما چاره ای جز اقدام نظامی نخواهد داشت تا ثابت کند به تعهد خود در زمینه بازداشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته ای، پایبند است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: آمریکا اوباما اقدام نظامی اسرائیل


نظر شما :