کیم جونگ اون همه را عصبانی کرد

۲۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۴:۱۳ کد : ۱۹۱۲۶۸۶ سرخط اخبار

نخست وزیر ژاپن امروز (سه شنبه) اعلام کرد، کشورش مسئله اعمال تحریم های جدید علیه کره شمالی را که ظاهرا دست به یک آزمایش هسته ای زده بررسی می کند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، "شینزو آبه"، نخست وزیر ژاپن پس از نشست شورای امنیت ژاپن خطاب به خبرنگاران گفت: دستور دادم هر اقدام ممکن در مورد این موضوع از جمله اعمال تحریم های جدید مورد بررسی قرار بگیرد و در عین حال با دیگر کشورها همکاری کنیم.


کره شمالی ظاهرا امروز (سه شنبه) بر طبق اعلام وزارت دفاع کره جنوبی دست به یک آزمایش هسته ای زده است.


از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آزمایش هسته ای کره شمالی ممکن است سرخوردگی پکن از پیونگ یانگ را به بیشترین میزان خود برساند.


پیشتر پکن با موافقت با تحریم های سخت تر سازمان ملل پس از شلیک موشک ماهواره بر پیونگ یانگ در ماه دسامبر نارضایتی خود را از این کشور نشان داده بود.


اقدامات کره شمالی باعث شگفتی ناظران چین به سبب رویکرد سرسختانه غیرعادی خود شده بود.


با وجود آنکه انتظار نمی رود چین همسایه کمونیست خود را رها کند اما به نظر می رسد که چین در حال ارزیابی مجدد در روابط خود با کره شمالی یک سال پس از روی کار آمدن کیم جونگ اون است. سوال این است که تا چه زمان چین که خود اکنون رهبری جدید به نام شی جینگ پینگ دارد، به پشتیبانی از سیاست های آزاردهنده کره شمالی ادامه خواهد داد.


"ریچارد بوش"، مدیر مرکز مطالعات سیاسی آسیای شمال شرقی در موسسه بروکینگز واشنگتن اظهار کرد: شاید کیم جونگ اون فکر می کند شی جین پینگ تسلیم خواسته هایش خواهد شد. شاید هم یک شگفتی انتظار وی را می کشد.


وزارت امور خارجه چین به دلیل آنکه اکنون این کشور با فرارسیدن سال نوی چینی در تعطیلات به سر می برد، به درخواست ها برای اظهارنظر پاسخ نداده است.


تلویزیون چین گزارش داد که زمین لرزه ای که احتمالا از سوی یک آزمایش هسته ای بوده گزارش شده است.


این تلویزیون به نقل از ساکنان منطقه مرزی با کره شمالی در استان "جیلین" گزارش داد که آنها در حدود زمانی که زمین لرزه رخ داده است، حدود یک دقیقه لرزش زمین را احساس کرده اند.


چین احساس می کند که توسط کیم جونگ اون پس زده شده است. با وجود آنکه چین از روی کار آمدن کیم جونگ اون پس از مرگ پدرش در دسامبر 2011 استقبال کرد و جریان کمک ها و سرمایه گذاری خود در کره شمالی را حفظ کرد اما کیم جونگ اون تمایل چین به یک رابطه همسایگی باثبات را با پرتاب دو موشک و یک آزمایش هسته ای نادیده گرفته است.


کره شمالی چندی پیش اعلام کرد که در اعتراض به تحریم های سازمان ملل یک آزمایش هسته ای انجام خواهد داد.


"جین کانرونگ"، یک کارشناس امور بین الملل در دانشگاه "رنمین" پکن گفت: در آغاز چین استقبال گرمی از کیم جونگ اون به عمل آورد و فکر می کنم که تا حدی وی را کمک کرد اما ما از او قدرشناسی ندیدیم آنها اقدامات ما را بدیهی فرض کردند.


وی افزود: پکن تلاش کرد تا به او نزدیک تر شود اما این کار موفقیت آمیز نبود. چین اکنون بسیار سرخورده شده است. با وجود آنکه پکن، پیونگ یانگ را یک سپر حیاتی علیه سربازان آمریکایی در کره جنوبی و ژاپن می داند در عین حال نگران است که سقوط رژیم در کره شمالی موج آوارگان را به مرزهای این کشور بفرستد. به همین دلیل پکن حتی اگر هم بیشتر کره شمالی را تحت فشار قرار دهد تا از تحریک های هسته ای دست برداشته و اقتصاد خود را اصلاح کند اما این کشور را به حال خود رها نخواهد کرد.


"راجر کاوازوس"، یک ناظر کره شمالی در موسسه "امنیت و ثبات نوتیلوس" گفت: چین آماده نیست تا در مقطع کنونی به حمایت از کره شمالی پایان دهد.
 

کلید واژه ها: کره شمالی چین جونگ اون کیم جونگ آزمایش هسته ای آزمایش آزمایش هسته اون کیم جونگ اون جونگ کیم یک آزمایش هسته یک آزمایش هسته ای یک آزمایش ژاپن تحریم


نظر شما :