تاکید خالد مشعل بر آشتی ملی فلسطینیان

۲۹ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۳:۱۳ کد : ۱۹۱۲۸۸۶ سرخط اخبار

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) تأکید کرد: حماس خواستار مشارکت ملی واقعی در راستای ترمیم شکاف داخلی و احیای وحدت ملی فلسطین است.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) گفت: حماس قصد کنار زدن کسی را ندارد و هرگز به کسی اجازه نخواهد داد که این جنبش را از صحنه خارج سازد.

 

وی یادآور شد: سازمان آزاد ی بخش فلسطین (ساف) غنیمت جنگی نیست بلکه حق تمامی ملت فلسطین به شمار می رود.

 

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) خاطرنشان کرد: حماس بر لزوم اجرای توافقنامه آشتی ملی به صورت یک جا و هم زمان تأکید دارد. این جنبش به دنبال به ثمر نشستن آشتی ملی و عینیت یافتن آن و تقویت وحدت ملی فلسطینی برای پی ریزی یک جامعه ملی یکپارچه مبتنی بر راهبرد فلسطینی قوی و کارآمد و پویا است که بتواند حقوق حقه خویش را بدون گدایی احقاق کند.

 

این مقام بلندپایه حماس تصریح کرد: پس از آماده شدن کامل زمینه تحقق آشتی ملی، توافقاتی در مورد برگزاری انتخابات و تشکیل دولت صورت می گیرد.

 

وی در گفت و گو با مرکز اطلاع رسانی فلسطین اظهار کرد: حماس از توافق تمامی طرف ها بر سر حل و فصل بحران داخلی از طریق برگزاری انتخابات حمایت می کند.

 

رئیس دفتر سیاسی حماس از مواضع ناپایدار برخی طرف های بین المللی در قبال آشتی ملی انتقاد کرد و گفت: این جناح ها از یک سو بر این باورند که شکاف داخلی به بهانه نبود شریک فلسطینی تلاش های مربوط به برقراری صلح را بی ثمر می گذارد و از طرف دیگر مشارکت حماس در زمینه آشتی ملی را به مثابه بی ثمر ماندن تلاش های مربوط به تحقق آشتی ملی قلمداد می کنند، لذا پیش شرط هایی را برای حماس تعیین می کنند؛ همان طوری که کمیته چهارجانبه این کار را انجام داد.

 

وی در رابطه با موضع دولت آمریکا تصریح کرد: اگر دولت جدید آمریکا در زمینه تغییر شرایط کنونی و متوقف کردن خونریزی در منطقه و پایان بخشیدن به ظلم و ستم علیه ملت فلسطین جهت برقراری صلح واقعی جدی باشد، ما به دولت آمریکا می گوییم که صلح واقعی بر اساس عدالت و انصاف و احقاق حقوق غصب شده صاحبانش شکل می گیرد.

 

نشست های قاهره

 

مشعل در مورد تازه ترین تحولات مربوط به نشست های گروه های فلسطینی در قاهره اظهار کرد: مهم ترین مسائل بررسی شده در جریان نشست کمیته رهبری موقت ساف، نظام انتخابات شورای ملی فلسطین است؛ به نحوی که سلیم زعنون، رئیس این شورا پیش نویس تهیه شده از سوی کمیته تشکیل شده برای این منظور را مطرح کرد.

 

وی یادآور شد: وضعیت این نظام طی چند روز آینده نهایی می شود و ما تمامی مسائل اختلافی را جهت دستیابی به یک نظام انتخاباتی معتبر حل و فصل می کنیم.

 

این رهبر فلسطینی اعلام کرد: مساله دیگری که در این نشست ها مورد بررسی قرار گرفت، تاکید بر نهایی کردن تمامی اقدامات مقدماتی لازم در این مرحله برای حل و فصل مسائل اختلافی پنجگانه در چارچوب توافقات به عمل آمده در راستای اجرای توافقنامه آشتی ملی به صورت یکجا و همزمان است؛ به نحویی که در دوره آتی لیست رای دهندگان در نوار غزه و کرانه باختری نهایی می شود و اقدامات مقدماتی مربوط به برگزاری انتخابات شورای ملی از طریق تصویب نظام انتخاباتی و تشکیل کمیته ویژه انتخابات شورای ملی در خارج و از سرگیری رایزنی های مربوط به تشکیل دولت توافق ملی به اتمام می رسد.

 

خالد مشعل ادامه داد: در این نشست ها همچنین لزوم پیگیری بی وقفه پرونده های آزادی های عمومی در کرانه باختری و نوار غزه از رهگذر نظارت برادران مصری و برگزاری منظم نشست های کمیته رهبری موقت ساف در این برهه تا انتخاب اعضای شورای ملی فلسطین و کمیته اجرایی و نهایی شدن وضعیت کمیته آشتی اجتماعی مورد تاکید قرار گرفت.

 

وی یادآور شد: در این نشست ها موضع سیاسی و راهبرد فلسطینی مد نظر جهت تدوین برنامه ای برای بسیج تمامی تلاش های فلسطینی و عربی و اسلامی و دوستداران فلسطین در جهان به منظور تحقق برنامه ملی فلسطینی و تلاش در جهت احقاق حقوق ملی فلسطین مورد بررسی قرار گرفت.

 

اسرا و قدس

 

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی در خصوص اسرای فلسطینی در زندان های اسرائیل گفت: با توجه به اعتصاب غذای تعدادی زیادی از اسرای فلسطینی و تشدید سرکوبگری های زندانبانان صهیونیست علیه آن ها، پرونده آنان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در جریان این نشست ها همچنین مساله قدس و یهودی سازی این شهر و تشدید شهرک سازی و کوچاندن شهروندان فلسطینی از خانه و کاشانه شان و تعرضات دشمن صهیونیستی به مسجد مبارک الاقصی و توطئه آن برای تقسیم روزهای هفته میان مسلمانان و صهیونیست برای ورود به این مکان مقدس همان طوری که در مسجد حضرت ابراهیم (ع) رخ داد و همچنین لزوم افزایش تلاش های رهبران و ملت فلسطین و امت برای نجات قدس و دیگر مسائل فلسطین به کنکاش کشیده شد.

 

رئیس دفتر سیاسی حماس در خصوص ادعای برخی رسانه ها مبنی بر کمک مالی قطر به حماس جهت حمایت از نظام مصر، تاکید کرد که حماس این ادعا را تکذیب کرد و این ادعا را افترا و دروغ برشمرد و گفت که هدف اصلی از طرح این گونه ادعاها تخریب وجهه حماس است.

 

وی خاطرنشان ساخت: حماس در امور داخلی مصر و هیچ کشور عربی دخالت نمی کند.

 

مشعل یادآور شد: ما به حریم خصوصی هر کشور عربی و اسلامی و بین المللی احترام می گذاریم.

 

سفرهای مسئولان به نوار غزه

 

وی در رابطه با اهمیت سفر سران و مقامات و وزیران امور خارجه کشورهای عربی و اسلامی و بین المللی به نوار غزه یادآور شد: ما از تمامی کسانی که قصد سفر به باریکه غزه را دارند، استقبال و حمایت می کنیم زیرا این اقدام عملا به منزله حمایت از ملت فلسطین و ایستادن در کنار آن و تقویت گام ها در جهت لغو نهایی محاصره باریکه غزه است، این اقدام ستودنی است.

 

مشعل از همه فلسطینیان خواست تا از این منظر به این سفرها نگاه کنند زیرا این سفرها یک مصلحت فسطینی به شمار می رود و موجب تقویت پایداری ملت فلسطین می شود و نشانگر حمایت امت از آرمان فلسطین است.

 

وی خاطرنشان کرد: ما هرگز به دنبال نهادینه سازی جدایی کرانه باختری از نوار غزه نیستیم. همان طوری که همگان می دانند، در زمینه ترمیم شکاف داخلی و تحقق آشتی ملی و حل و فصل تمامی اختلافات جدی هستیم اما ما ملتی یکپارچه هستیم و سرزمینی یکپارچه و آرمانی واحد داریم، لذا طبیعی است که در سایه یک نظام سیاسی واحد به زندگی خود ادامه دهیم، نظامی که دارای مرجعیت ملی واحدی باشد و در آن همگان نقش آفرینی کنند و این مرجعیت مبتنی بر مبانی دموکراسی باشد.

 

سفر اوباما و تشکیل دولت

 

این مقام سیاسی فلسطینی در مورد تحلیل های مربوط به این که تشکیل دولت به دوره پس از سفر باراک اوباما و وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه موکول شده است، تصریح کرد: این سوال را باید از دولت آمریکا پرسید، ولی آنچه که ما می توانیم بگوییم این است که آشتی ملی یک ضرورت ملی و حق طبیعی ملت فلسطین و گروه های ملی آن محسوب می شود و هیچ کس در جهان حق ندارد در این زمینه مداخله کند زیرا این یک مساله ملی فلسطینی است.

 

وی ادامه داد: در جریان نشست کمیته رهبری موقت ساف در مورد لزوم ادامه تلاش برای نهایی کردن مساله آشتی ملی و عدم مشروط کردن آن به سفرهای مقامات خارجی توافقاتی حاصل شد.

 

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی تصریح کرد: مواضع طرف های بین المللی در قبال آشتی ملی ثبات ندارد زیرا این طرف ها یک بار می گویند شکاف داخلی تلاش های مربوط به برقراری صلح را بی ثمر می گذارد، زیرا یک شریک فلسطینی وجود ندارد و یک بار دیگر می گویند که نقش آفرینی حماس در زمینه آشتی ملی تلاش های آنها رابعقیم می سازد، لذا آنها پیش شرط هایی را برای حماس تعیین می کنند همان طوری که کمیته چارجانبه این کار را انجام داد و این امر مردود است، زیرا هیچ کس حق ندارد به مصالح ملت فلسطین لطمه وارد کند.

 

مشعل از هرگونه تلاش آمریکایی یا اروپایی یا بین المللی در جهت نیل ملت فلسطین به حقوق حقه خویش و تشکیل کشور فلسطین دارای حاکمیت واقعی و برچیدن سایه شوم اشغالگری و پایان بخشیدن به عربده کشی های رژیم صهیونیستی از جمله تجاوزات و قتل عام و بازداشت و شهرک سازی استقبال و حمایت کرد.

 

وی تصریح کرد که مشکل از طرف فلسطینی خواه فتح یا حماس یا طرف عربی نیست، بلکه مشکل از رژیم اشغالگر قدس است، بنابراین هر کس می خواهد شرایط موجود را تغییر دهد باید رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهد؛ به ویژه اینکه انتخابات اخیر کنست اسرائیل موجب تقویت موضع راستگرایان صهیونیستی شد.

 

موانع فرا روی آشتی ملی

 

این مقام فلسطینی در خصوص موانع فرا روی تحقق آشتی ملی گفت: موانعی فرا روی برقراری آشتی ملی وجود دارد که پاره ای از آنها نتیجه مداخله جویی های منفی طرف های خارجی و در راس آنها رژیم صهیونیستی است، این رژیم می کوشد تا مانع از برقراری این آشتی شود و بازداشت گسترده رهبران و نمایندگان پارلمانی حماس گواهی روشن بر این مدعاست، پیش شرط های محافل بین المللی و وتوی آمریکا و اعمال فشار بر تشکیلات رام الله در راستای قطع کمک ها موانع فرا روی تحقق آشتی ملی می باشند.

 

خالد مشعل افزود: پاره ای موانع فلسطینی فرا روی برقراری آشتی ملی وجود دارد که نتیجه گذشت مدت طولانی از شکاف داخلی و اوضاع بحرانی ناشی از آن است.

 

وی تاکید کرد: این موانع هرگز ما را از ادامه تلاش ها در راستای برقراری آشتی ملی باز نخواهد داشت.

 

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی گفت: پاره ای موانع عملی نیز در این مسیر وجود دارد، ولی اراده فلسطینی قوی و جدی است؛ به ویژه در سایه فضای مثبت ناشی از پیروزی مقاومت نوار غزه بر دشمن صهیونیستی در جریان جنگ 8 روزه اخیر و همچنین به ثمر نشستن تکاپوی ابومازن در زمینه پذیرش درخواست عضویت فلسطین در این سازمان به عنوان کشور ناظر و همچنین نزدیک شدن فتح و حماس به یکدیگر و حمایت مصر از تلاش های آشتی ملی است.

 

ریاست سازمان آزادی بخش فلسطین

 

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی در خصوص شایعات مربوط به تلاش حماس و خالد مشعل برای تصدی ریاست سازمان آزادی بخش فلسطین توضیح داد: حماس از آشتی ملی حمایت می کند.

 

وی ادامه داد: سازمان آزادی بخش فلسطین غنیمت جنگی نیست، بلکه حقوق ملی فلسطینیان است، ما خواستار برگزاری انتخابات سالم و شفاف برای انتخاب رئیس این سازمان هستیم، ما خواهان مشارکت تمامی گروه های فلسطینی در این سازمان هستیم. ما همچنین خواستار تشکیل دولت توافق ملی و تغییر ساختار ساف بر اساس مبانی دمکراسی از رهگذر برگزاری انتخابات شورای ملی و کمیته اجرایی ساف با مشارکت همگان و همچنین پایان بخشیدن به اقدامات سرکوبگرانه سرویس های امنیتی تشکیلات رام الله در کرانه باختری هستیم، اقداماتی که فضای وحدت ملی را مکدر می سازد. ما به دنبال برقراری آرامش و ثبات در کرانه باختری و نوار غزه و حل و فصل تمامی چالش ها و مشکلات ناشی از شکاف داخلی هستیم.

 

وی اظهار داشت: ما خواستار بررسی تمامی این مشکلات و چالش ها هستیم، علاقه مندیم که وظایف خود را به نحو احسن انجام دهیم و از حقوق خویش برخوردار باشیم، عدالت واقعی در چنین فضایی تبلور پیدا می کند، ما می خواهیم با همدیگر و در کنار همدیگر در تشکیلات و ساف و نهادهای تصمیم سازی فلسطین نقش آفرینی کنیم. این امر مبنای نگرش حماس می باشد.

 

مشعل تاکید کرد که حماس هیچ گونه پیش شرطی را قبول نمی کند و درست نیست که کسی با منطقه عربی و اسلامی از طریق تعیین پیش شرط و اعمال فشار تعامل کند.

 

وی ادامه داد: حماس هرگز چنین منطقی را نمی پذیرد. ما صاحب حق و یک آرمان عادلانه هستیم و از مصالح و اصول و آرمان های ملتمان حراست می کنیم. در عین حال، ما روشنفکریم و آماده گفت و گو با هر کشور جهان به جز رژیم اشغالگر صهیونیستی هستیم. هدف ما از این گفت و گو احقاق حقوقمان است اما تعیین پیش شرط امری مردود است.

 

این مقام بلند پایه حماس یادآور شد: ملت فلسطین خواسته های قانونی و مشخصی دارد، این ملت به دنبال امنیت و استقلال و آزادی خود و رهایی از یوغ اشغالگری و تشکیل کشوری برای خود و تعیین سرنوشت خویش و عینیت بخشیدن به برنامه ملی اش است، تعداد زیادی از فلسطینیان از خانه و کاشانه شان رانده شده اند، بنابراین هر کس خواستار تغییر وضعیت منطقه و برقراری یک صلح عادلانه و واقعی است، باید از دریچه عدالت و انصاف وارد شود و در جهت برچیدن سایه شوم ظلم و ستم از سر فلسطینیان تلاش کند و به مقابله با اشغالگر برخیزد، اشغالگریی که در منطقه عربده می کشد، این اشغالگر است که تمامی تلاش های بین المللی در زمینه برقراری صلح را عقیم ساخته است.

 

 

وی در خصوص میزان خوشبینی خود به تحقق آشتی ملی و تشکیل دولت ملی در 2013 خاطرنشان کرد: جدای از مساله زمان بدی یک جدیت در این زمینه وجود دارد. ما قادریم با هم دیگر این آرمان ملت فلسطین را محقق سازیم. در سایه وجود موانع و ایرادات گذشته، بی تردید تحقق آشتی ملی نیازمند زمان و عزم و اراده است.

کلید واژه ها: حماس فلسطین سیاسی ملت فلسطین کمیته دفتر سیاسی مقاومت تحقق آشتی دفتر سیاسی جنبش مقاومت تحقق آشتی ملی سیاسی جنبش سیاسی جنبش مقاومت اسلامی مقاومت اسلامی جنبش مقاومت سیاسی جنبش مقاومت بین المللی جنبش مقاومت اسلامی دفتر سیاسی جنبش شکاف و تشکیل شد: موانع نوار غزه آمریکا ساف یادآور شد: شکاف داخلی عربی فرا روی فرا شورای ملی فلسطینی در فصل ما ثمر تشکیل دولت کرانه باختری حق حل و فصل های مربوط به و فصل پیش شرط کرانه باختری حل و


نظر شما :