لزوم تعامل اعراب با تهران

ایران هسته ای فرصت است نه تهدید

۰۴ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۵ کد : ۱۹۱۳۰۶۰ اخبار اصلی خاورمیانه
در هیچ حالتی ایران تهدیدی برای اعراب محسوب نمی شود و تکنولوژی هسته ای آن بر خلاف تصور اشتباه اعراب نه تنها تهدیدی برای جامعه عربی نیست بلکه در صورت تعامل صحیح با ایران می تواند به قدرتی بالفعل برای رویارویی با اسرائیل و تهدیدهای آن تبدیل شود.
ایران هسته ای فرصت است نه تهدید

دیپلماسی ایرانی: اعراب همیشه ایران هسته ای را تهدید برای خود دانسته اند. از زمانی که برنامه هسته ای ایران کلید خورد و رسما جزء سوژه های روز اخبار جهان و موضوعات چالشی دنیا شد، اعراب پرونده هسته ای ایران را تهدیدی علیه خود قلمداد کرده اند. یک روز بهانه مسائل زیست محیطی را مطرح کردند و در بوغ و کرنا کردند که نزدیکی ایران به کشورهای عربی باعث می شود تا در صورت بروز حادثه ای در نیروگاه هسته ای بوشهر (نخستین نیروگاه هسته ای ایران) آلودگی های محیطی ناشی از آن مستقیما متوجه کشورهایشان شود و روز دیگر که حرکت هسته ای شدن ایران سرعت بیشتری به خود گرفت، ایران را تهدید امنیتی و سیاسی برای خود قلمداد کردند. اعراب حتی یک روز هم پیش خود تصور نکردند که با برنامه هسته ای ایران کنار بیایند و به تعامل با آن بر آیند. چه آن روزی که می توانستند از فشارهای غرب فاصله بگیرند و چه روزی که تحت فشار جامعه غربی مجبور شدند (یا خودخواسته و بدون اجبار) از در خصومت با ایران در آمدند.

روزنامه الحیات، چاپ لندن در یادداشتی به قلم جهاد الخازن، روزنامه نگار معروف لبنانی و جهان عرب به همین موضوع پرداخته و می نویسد: روزی که ایران مصمم به دستیابی به تکنولوژی هسته ای شد کشورهای عربی همگی عزم خود را جزم کردند که خود نیز به فکر دستیابی به تکنولوژی هسته ای بیفتند. نه به این دلیل که به این تکنولوژی احساس نیاز می کردند بلکه به این دلیل که احساس کردند از ایران عقب افتاده اند و برای همین لازم است که این تکنولوژی را خود نیز در اختیار داشته باشند. حتی برخی از کشورهای عربی پا را از این فراتر گذاشته و صحبت از لزوم دستیابی به سلاح هسته ای زدند.

وی در ادامه یادداشت خود می نویسد: این روزها برخی خبرگزاری ها و بنگاه های خبرپراکنی مدعی هستند که ایران با این میزان از غنی سازی که انجام می دهد می تواند به زودی به بمب هسته ای دست یابد. به ویژه که گفته می شود به تازگی از چین هزاران سانتریفیوژ مغناطیسی خریداری کرده است و این سانتریفیوژها می توانند به ایران کمک کنند تا درصد غلظت غنی سازی خود را باز هم افزایش دهد.

خازن سپس می نویسد: من همیشه مدافع خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای بوده ام اما به شرطی که رژیم اشغالگر اسرائیل نیز بپذیرد که سلاح های هسته ای خود را کنار بگذارد. ما در حالی صحبت از تهدید سلاح هسته ای و تکنولوژی هسته ای برای خاورمیانه می زنیم که اسرائیل صدها کلاهک هسته ای در اختیار دارد و هیچ کس نیست بپرسد که چرا باید این رژیم سلاح هسته ای داشته باشد. دقیقا به همین دلیل است که می گوییم ایران نه تنها باید از تکنولوژی هسته ای برخوردار باشد بلکه باید به کشورهای عربی دیگر یعنی مصر و عربستان نیز کمک کند تا در برابر اسرائیل به تکنولوژی هسته ای دست یابند. این روزها خبر می رسد که مصر، عربستان و امارات متحده عربی به سمت دستیابی به تکنولوژی هسته ای حرکت کرده اند و می خواهند به سرعت هسته ای شوند اما سوال این جا است، وقتی که به روشنی می بینیم اسرائیل دشمن مشترک ما و ایران است چرا در کنار ایران نمی ایستیم و از این کشور نمی خواهیم که برای رسیدن به این هدف به ما کمک کند. در حالی که این حقیقت را نیز خوب می دانیم که اگر غرب و امریکا فشار می آورند که ایران به تکنولوژی هسته ای دست پیدا نکند تنها برای این است که این تکنولوژی تنها در اختیار اسرائیل باشد و این رژیم به این وسیله هر وقت که نیاز پیدا کرد جامعه عربی و اسلامی را مورد تهدید قرار دهد؟

خازن در ادامه یادداشت خود به مذاکرات 1+5 با ایران اشاره می کند و پیش بینی می کند که این مذاکرات به رغم تبلیغاتی که از سوی غربی ها بر سر آن می شود، موفقیت آمیز نباشد چرا که اراده ای از سوی مذاکره کنندگان غربی برای حل پرونده هسته ای ایران مشاهده نمی شود.

وی سپس می نویسد: اسرائیل دشمن ما است نه ایران. در حالی که من از زبان اعراب می شنوم که می گویند ایران تهدیدی برای جامعه عربی است نه اسرائیل. این اظهار نظر خیانتی روشن به ملت، هویت و قومیت عربی و اسلامی است. آیا فراموش کرده ایم که آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه تندروی رژیم صهیونیستی یک بار گفت که اگر روزی مصر به تکنولوژی هسته ای دست یابد ما باید سد مصر را بشکنیم و ملیون ها مصری را در آب غرق کنیم؟!

جهاد الخازن در پایان یادداشت خود می نویسد: نباید فراموش کنیم که در هیچ حالتی ایران تهدیدی برای اعراب محسوب نمی شود و تکنولوژی هسته ای آن بر خلاف تصور اشتباه اعراب نه تنها تهدیدی برای جامعه عربی نیست بلکه در صورت تعامل صحیح با ایران می تواند به قدرتی بالفعل برای رویارویی با اسرائیل و تهدیدهای آن تبدیل شود. فراموش نکنیم که ایران به پیشرفت های هسته ای اش ادامه خواهد داد و به دستاوردهای مهمش در این زمینه خواهد رسید و این ما هستیم که اگر قدرت هسته ای ایران را به رسمیت نشناسیم، ظرفیتی بزرگ را از دست خواهیم داد و در نهایت از تحولات منطقه و جامعه جهانی عقب خواهیم ماند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: تکنولوژی هسته ای اسرائیل اعراب کشورهای عربی سلاح هسته ای مصر


نظر شما :