عکس: روسای تیم های مذاکره کننده با ایران کیستند؟

۰۸ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۸ کد : ۱۹۱۳۲۸۴ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از وقفه ای 8 ماهه در مجموعه مذاکرات میان ایران و گروه 1+5، این مذاکرات قرار است از امروز سه شنبه در شهر «آلماتی» قزاقستان از سر گرفته شود.

در این دور از مذاکرات تیم مذاکره کننده ایرانی مشابه سابق به ریاست «سعید جلیلی» دبیر شورای امنیت ملی به آلماتی رفته و در مقابل ترکیب هیئت های کشورهای دیگر نیز تقریبا دست نخورده باقی مانده است، آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان 6 کشوری هستند که روز سه شنبه در قالب گروه 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان) رو در روی ایران قرار می گیرند.

آمریکا

هرچند که پیش از این صحبت هایی از احتمال اعمال برخی تغییرات در ترکیب تیم مذاکره کننده آمریکا مطرح شده بود، اما این بار هم «وندی شرمن» معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا بر سر میز مذاکره با ایران می رود. در ادوار قبلی مذاکرات هم این دیپلمات زن سرپرستی هیئت آمریکایی را بر عهده داشت.

تنها تغییر مهمی که در ترکیب هیئت مذاکره کننده آمریکایی به وجود آمده، حذف «گری سیمور» است. معاون خلع سلاح کاخ سفید که قصد دارد از دولت جدید «باراک اوباما» جدا شود، اعلام کرده است که در این دور از مذاکرات حضور ندارد.

روسیه

«سرگی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه هم سرپرستی هیئت روس را در این دور از مذاکرات بر عهده خواهد داشت. ریابکوف یکی از باتجربه ترین سیاستمداران روسیه به شمار می آید و سال هاست که در عرصه دیپلماتیک فعالیت دارد.

وی که فارغ التحصیل دانشگاه وزارت خارجه روسیه است، از سال 1995 تا 1999 رهبری سازمان امنیت و همکاری اروپا را بر عهده داشته است. ریابکوف از سال 2008 به معاونت وزارت خارجه روسیه دست یافت و در ادوار اخیر مذاکرات ایران و 1+5 نیز همواره ریاست تیم مذاکره کننده روسیه را بر عهده داشته است.

این دیپلمات تام الاختیار روس دوشنبه شب گفت که امکان کاهش تحریم های ایران وجود دارد، به شرطی که تهران اثبات کند برنامه هسته ای را با اهداف صلح آمیز ادامه می دهد.

چین

سرپرست تیم چینی هم در مذاکرات روز سه شنبه تغییر نکرده و همچنان «ما ژائوشو» در این مسند قرار دارد.

 

معاون وزیر خارجه چین که از سال 2011 به این سمت منصوب شده، سابقه طولانی در امور دیپلماتیک دارد.

وی مدت ها سفیر چین در چند کشور اروپایی از جمله انگلیس و بلژیک بوده و مدتی هم به عنوان نماینده پکن در اتحادیه اروپا فعالیت کرده است.

ژائوشو در سال 1987 به عنوان رایزن دپارتمان سازمان های بین المللی وزارت خارجه انتخاب شده و سه سال بعد به سازمان ملل رفته و به عنوان دبیر سوم نماینده چین در این سازمان فعالیت کرده است.

انگلیس

در دور جدید مذاکرات ایران و 1+5، تیم انگلیسی با یک تغییر به میدان می آید. این بار انگلیسی ها «جفری آدامز» را کنار گذاشته و «سایمون گس» را در رأس تیم خود گمارده اند.

هم آدامز که چند دوره سرپرستی تیم مذاکره کننده انگلیس را بر عهده داشت، و هم گس از سفرای سابق انگلیس در تهران هستند.

گس در ژانویه 2013 به سمت مدیر کل سیاسی و نماینده ویژه وزارت خارجه انگلیس در افغانستان و پاکستان منصوب شد.

وی از سال 1977 به وزارت خارجه انگلیس پیوست و در دپارتمان سازمان ملل این وزارتخانه مشغول به فعالیت شد.

سفارت انگلیس در آتن، نماینده انگلیس در رم، معاونت و سپس ریاست دپارتمان اتحادیه اروپا و معاونت کمیسیونر ویژه در «پرتوریا» از جمله دیگر سمت هایی است که «سایمون گس» در آن ها فعالیت کرده است.

فرانسه

«ژاک او دیبر» مدیر کل امور سیاسی و امنیتی وزارت خارجه فرانسه در نشست آلماتی هم نظیر مذاکرات پیشین ریاست تیم فرانسوی را بر عهده دارد. وی که در زمان دولت «نیکلا سارکوزی» هم در این سمت قرار داشت، توانست این سمت را با روی کار آمدن «فرانسوا اولاند» نیز حفظ کند.

کلید واژه ها: مذاکرات بر عهده وزارت خارجه انگلیس را بر عهده آلمان روسیه را بر مذاکره مذاکره کننده اروپا این سمت آلمان در اتحادیه این دور از سیاسی تیم مذاکره کننده دیپلماتیک منصوب فرانسه تیم مذاکره دور از ریاست سرپرستی امنیت این دور آلماتی اتحادیه اروپا آمریکا چین


( ۲ )

نظر شما :