توهین مفتی سعودی به نمایندگان زن مجلس

۰۹ اسفند ۱۳۹۱ | ۰۳:۱۴ کد : ۱۹۱۳۳۳۳ سرخط اخبار

سایت العربیه فارسی(Al Arabiya) نوشت: «احمد العبدالقادر، روحانی جنجالی و تندروی سعودی در شبکه اجتماعی توییتر به نخستین زنان عضو مجلس شورای این کشور به شدن توهین کرده آنها را فاحشه و تفاله های جامعه توصیف کرد. تویت جنجالی این روحانی بلافاصله به جنجال پر سروصدایی در شبکه های اجتماعی عرب زبان مبدل شد.»

بنابر گزارش جام نیوز، اظهارات این روحانی تنها چند روز پس از انتصاب نخستین نمایندگان زن در مجلس شورای سعودی بیان می شود. این زنان از نخبگان و تحصیل کرده های جامعه سعودی هستند که در پی فرمان ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سعودی به عضویت مجلس شورای سعودی در آمدند. العبدالقادر در صفحه توییترخود این زنان نخبه را "فاحشه و تفاله های" جامعه خوانده بود.

اظهارات این روحانی به سرعت در شبکه های اجتماعی گسترش یافته و با محکومیت وسیعی روبرو شد. اکثر کاربران این شبکه ها در نظرات خود نوشته اند که از روحانیان انتظار می رود اعتدال، سعه صدر، مدارا، شفقت و احترام را جایگزین تندروی و افراطی گری در موعظه ها کنند. عبدالقادر عضو وزارت تبلیغات اسلامی و سازمان امر به معروف و نهی از منکر سعودی است.

او در توییتر خود درباره شرکت زنان در این ارگان مشورتی نوشت: «آنها فکر کردند با گرفتن حکم فتوا برای عضویت این زنان می توانند مفتی را به تمسخر بگیرند. اما من آدم نادانی نیستم و نادان ها هم نمی توانند مرا گول بزنند. شکستن دیوارهای فضیلت چقدر طول خواهد کشید؟»

در پاسخ به واکنش خشم آلود کاربران توییتر، عبدالقادر گفت: «ما پیش از این شاهد اتهامات و جسارت های زیادی نسبت به ذات الهی تبارک و تعالی و پیامبر (ص) هم بوده ایم، اما هیچکدام از طرفداران این زنان، هیچوقت درباره آن جسارت ها عکس العملی از خود نشان نداده اند.»

دکتر صالح الصغیر، استادیار سابق دانشگاه ملک سعود نیز با تقبیح انتصاب زنان در مجلس شورا در صفحه توییتر خود نوشت: «این زنان گستاخ با آرایش و بزک کرده، به مجلس آمده و جامعه را نمایندگی می کنند؟ به خدا، نه. آنها تفاله های جامعه هستند. این زنان کم عقل و نابالغ، این نادانان، جامعه را نمایندگی می کنند؟ به خدا قسم هرگز. آنها تفاله و آشغال جامعه هستند.»

این اولین اظهارات جنجالی الصغیر که خود غیر روحانی و دارای دکترای پزشکی است، نیست. او سال گذشته نیز خواهان جداسازی جنسیتی میان دانشجویان دختر و پسر در دانشکده های پزشکی سعودی شده بود. او همچنین کمپینی را تحت شعار چرا باید زن استخدام کرد، وقتی مردی که خانواده ای را تکفل می کند، بیکار نشسته است؟

او همچنین می گوید: «چرا یک دکتر مرد، منشی زن استخدام کند؟ این چه معنی دارد؟ نیازی به منشی های زن در بخش پذیرش بیمارستانها، خصوصا در بیمارستان های مردان وجود ندارد.»

با این حال عکس العمل علیه مخالفت با انتصاب زنان در مجلس شورا بسیار شدید بود.

خانم مها الشهری نویسنده سعودی در توییتر خود نوشت: «این اظهارات یک جرم اخلاقی است و دولت باید با تصویب قوانینی این گستاخان را به سر جایشان بنشاند.»

عبدالرحمن نویسنده دیگر سعودی، در توییتر خود نوشت: «برای هر بیماری علاجی وجود دارد، به جز حماقت. این نوع اظهارات جهالت است و ربطی به اسلام ندارد.»

به گزارش العربیه، ملک عبدالله بن عبدالعزیز پیشتر با تعدیل دو ماده از قانون اساسی سعودی مبنی بر تخصیص 20% از کرسی های مجلس شورا به زنان موافقت کرده بود. در پی آن 30 زن با حضور پادشاه سعودی به عضویت مجلس شورا در آمده، در حضور وی مراسم تحلیف را بجا آوردند.

اعتراضات و توهین های اسلام گرایان تندرو زمانی شروع شد که این زنان اعلام داشتند لایحه ای را تقدیم مجلس خواهند کرد که به موجب آن به زنان همچون مردان حق رانندگی داده شود

کلید واژه ها: زنان سعودی مجلس جامعه توییتر این زنان زن روحانی تفاله توییتر خود مجلس شورا


نظر شما :